Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beastje

19 oktober 2011, 17:06:18 Laatste wijziging: 19 oktober 2011, 17:09:45 door Beastje
Willen we hier eens neer typen wat we zoal voor warms eten,en ook lekkere receptjes opgeven?
ik begin alvast.

Vandaag maakt ik Tongrolletjes met champignons met groene tagliatelle en gebakken tomaatjes.




Ingrediënten

600 g tongfilets
250 g kastanjechampignons
2 eetlepels olijfolie
1 sjalotje, fijngehakt
1 eetlepel citroensap
2 eetlepels peterselie
1 eetlepel kappertjes
zout
versgemalen zwarte peper
100 ml kookroom
50 g geraspte belegen kaas


Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 °C. Snijd de champignons in kleine stukjes. Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak het sjalotje en de champignons op hoog vuur al omscheppend bruin. Sprenkel het citroensap erover en schep de kappertjes en peterselie erdoor. Breng hetmengsel op smaak met zout en peper. Wrijf de tongfilets in met zout en peper. Schep op elke filet een lepel van het champignonmengsel en rol de filets op, begin aan de smalle kant. Zet de rolletjes rechtop naast elkaar in een ovenschaal. Verdeel de rest van het champignonmengsel rond en tussen de rolletjes en schenk de room over de rolletjes. Strooi de kaas erover. Laat de tongrolletjes in de oven in 20 minuten gaar worden.

Beastje

jerryke

dat lijkt me lekker, ik zal dat ook eens op het menu zetten  ;D

vandaag was het hier voor de man zuurkool met een hammetje en voor mij was het andijviestamppot met spekjes.... ik kan geen zuurkool verdragen en mijn man lust geen andijviestamppot  :angel:

Mathieu

Eigen gemaakte groentensoep. gevolgd door gebakken patatten en balletjes gehakt en als groente eigen ingevroren boontjes. En als dessert een banaan. Drank is hier altijd plat water.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Beastje

20 oktober 2011, 12:11:48 #3 Laatste wijziging: 20 oktober 2011, 12:15:13 door Beastje
Vandaag word het stoofvlees op grootmoeders wijze met patatjes en appelmoes



1 kilo rundsstoofvlees  (of varkens)in gelijke stukjes gesneden
2 flessen zoet bruin bier(tafelbier neem ik altijd)
300 ml water
1 eetlepel  rundsbouillon
2 ajuinen
1 witte boterham
mosterd
eetlepel balsamico azijn
bloem
laurier en tijm
vetstof voor bakken en braden(ik neem solo)
Stoofvlees met bruin bier maken
.Neem een pot om te stoven en een pan om eerst het vlees te bruinen.
.Kruid het vlees met peper en zout en bestrooi met bloem.
Smelt de vetstof in een pan op een middelhoog vuur.
.Bruin het vlees in de pan tot er een mooi bruin krokant korstje vormt aan alle kanten.
Haal het vlees uit de pan, leg in de stoofpot en strooi er wat bloem over.
Bak de uien aan in het braadvet van het vlees tot ze goudbruin zijn.
.Voeg water toe om het aanbaksel los te roeren en giet alles in bij het vlees in de stoofpot.
.Voeg het laurierblad en de tijm toe, alsook de PH rundsbouillon, de balsamico azijn en het bier.
.Smeer goed wat mosterd op een boterham en leg de boterham mee in de pot.
.Breng alles aan de kook, zet het vuur lager en laat 1 tot anderhalf uur sudderen tot het vlees gaar is.
Beastje

jerryke

vandaag kip met provencaalsesaus en pasta

de kip bak ik in de oven in een zak
dan maak ik de provencaalsesaus :

- een dikke ui stoven
-paprikablokjes bij doen ( 1 rode en 1 groene)
-champignons naar behoefte
-look (1 teentje)
-courgette naar behoefte
-tomatenblokjes (vers of uit blik)
-blikje tomatenpuree (klein)
-provencaalse kuiden natuurlijk
-beetje suiker desgewenst
-voor het pittig te krijgen chilipepertje of snuif cayennepeper
-alles goed laten pruttelen (hoe langer sausje opstaat hoe minder zurige smaak van de tomaten
-en als het feestelijker mag scheutje rode wijn en/of room erbij gieten
-afwerken met basilicum

ondertussen kook ik ook de pasta

pasta op het bord, de saus erover en daar een stukje kip bij.....lekker

jerryke

vandaag wordt het varkensvlees in satesaus, je kan er ook kip voor nemen

een marinade maken van ketjap, sambal en peper....het vlees in blokjes snijden ( ik gebruik er varkenshaasje voor) dan in de marinade doen en een paar uur in de frigo laten staan. Het vlees uit de marinade halen en dan aanbakken in een pan.

Satesaus:
arachideolie laten opwarmen daar een paar uien fijngesnipperd in aanbakken alsook een teentje look, daarbij doe je dan wat trassie (garnalenpasta) en een pot pindakaas (zonder stukjes)....alles goed mengen, dan doe je er wat melk bij, een beetje suiker, zoete sambal en ketjap.....is je saus dan nog te dik mag er nog wat melk bij gedaan worden.....als de saus dan klaar is mag het vlees erbij.

vandaag zijn daar frietjes bij en een kom salade, maar het kan ook met rijst of korte pasta


Beastje

Vandaag word het mosselen natuur met frietjes.

Beastje

jerryke

vandaag spek met appelschijven en zelf gebakken zwart brood  :Tasty:

Beastje

Vandaag

Fazant, gebraden met spek



INGREDIENTEN
1 jonge schoongemaakte fazant
8 sneetjes ontbijtspek
30 gr gesmolten boter
6 dl bouillon getrokken van de ingewanden, nek,.. of 6 dl wildfonds
(versgemalen) zwarte peper en zout

BEREIDING
Warm de oven voor op 200°C.
Was de fazant en dep hem met keukenpapier goed droog.
Wrijf de fazant in met de gesmolten boter en kruid hem royaal met peper en zout.
Maak de sneetjes spek met de zijkant van een keukenmes goed plat en bedek de fazant ermee.
Pak de fazant daarna in met aluminiumfolie, leg hem op een rooster in een braadslede en giet er 4 dl bouillon onderin bij.
Plaats de braadslede in de voorverwarmde oven en laat de fazant gedurende ongeveer 40-45 minuten garen.
Verwijder voor de laatste 10 minuten het aluminiumfolie, alsook de sneetjes spek.
Bak de fazant onder regelmatig overgieten met het braadvet af, zodat hij mooi bruin uitziet.
Snijd intussen de sneetjes ontbijtspek in reepjes.
Haal de fazant uit de oven en plaats hem op een voorverwarmde schaal.
Verdeel de reepjes spek rondom de fazant en serveer onmiddellijk.
Dit samen met kroketjes en groen boontjes

Beastje

Beastje

Vandaag erwtensoep mee gerookte spekblokjes erin,daarna patatjes mee verse spinazie en italiaanse gebakken worsten
Beastje

jerryke

twee weken geleden Chinees gehaald en daar was zoveel van over dat het de vriezer is ingegaan, vandaag terug uitgehaald en straks eten wij Chinees  ;D

jerryke

een beenhammetje gebakken in de oven, opgebakken aardappeltjes daarbij en tomaatjes met mayonese en een uitje eronder, dan nog zelfgemaakt appelmoes en een komkommer in zoet/zuur

Beastje

Beastje

jerryke

Citaat van: Beastje op 26 oktober 2011, 12:09:28
Vandaag word het



dat is voor morgen  ;D ....vandaag witloof met hesp en kaassaus met puree

Beastje

Vandaag lekkere zelfbereide preisoep,daarna savooi stoemp met rokworst en gerookt spek
Beastje