Euro 7

Gestart door Micmac, 13 maart 2024, 23:57:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micmac

Europees Parlement keurt Euro 7-norm voor voertuigen goed,

In het Europees Parlement is de nieuwe Euro 7-norm voor voertuigen goedgekeurd.
Die norm moet de uitstoot van uitlaatgassen verminderen, maar ook van deeltjes die vrijkomen tijdens het remmen en door de slijtage van de banden.
Voor het eerst worden de uitstootnormen voor auto's, bestelwagens, bussen en vrachtwagens onder een reeks regels gebracht.

Micmac

Euro 7 norm,

Als het ontwerp van de Europese Commissie gevalideerd wordt, dan treedt de voorgestelde Euro 7-norm vanaf 1 juli 2025 in voege voor nieuwe wagens.
Het gaat om een pakket grenswaarden voor de uitstoot van schadelijke emissies, die Europa moeten helpen om de uitstoot van stikstofoxides met 35% te reduceren tegen 2035.

Klinkt goed, maar de waarheid heeft haar rechten.
Want eigenlijk is die Euro 7-norm niet zo veel strenger dan de norm die we vandaag hanteren.
Voor benzine auto's blijft de NOX-drempel namelijk 60 mg/km, maar ook diezelfde drempel zal ook gelden voor diesels (tegenover 80 mg/km bij Euro 6d).

Partikels en andere stoffen,
De hoeveelheid fijnstof die door de verbrandingsmotoren van personenvoertuigen mag worden uitgestoten, verandert niet ten opzichte van Euro 6d. 
Anderzijds voorziet Euro 7 in een beperking van de emissies die verband houden met het remmen (stof van rem-schijven en rem-klauwen en slijtage van de banden).
De norm voor PM10 bedraagt 7 mg/km tot 2034 en daarna 3 mg/km.

De toegestane hoeveelheid uitgestoten CO wordt voor benzines gehalveerd van 1000 tot 500 mg/km.
Voor diesels blijft dat 500 mg/km.
Er wordt voortaan ook rekening gehouden met ammoniak, met een grenswaarde van 20 mg/km. Voor THC (totale koolwaterstofemissie) is de norm vastgesteld op 100 mg/km en voor NMHC (andere kool-water-stoffen dan methaan) op 68 mg/km voor zowel benzines als diesels.

Opvolging,
Een nieuwigheid voor Euro 7 is dat emissies moeten worden gemeten door sensoren aan boord om deze op te volgen.
Het doel is te voorkomen dat gebruikte voertuigen een veel hogere uitstoot hebben dan toen ze nog nieuw waren.
Bovendien zal de goedkeuringscyclus ook moeten evolueren om wat dichter bij de realiteit te komen, vooral in stedelijke gebieden.

Ten slotte bedraagt voor benzineauto's de verdampingsgrens 0,50 g en die voor tijdens tankbeurten 0,05 g/l.
De nieuwe normen voor auto's zijn tamelijk soepel, maar voor vrachtwagens heeft Europa besloten de schroeven wat strakker aan te draaien.