Februari, de sprokkelmaand.

Gestart door Driver, 31 januari 2023, 15:38:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Driver

De bijnaam sprokkelmaand voor februari heeft niets te maken met het huidige werkwoord sprokkelen. Het zou kunnen verwijzen naar de voornoemde oude Germaanse vruchtbaarheidsfeesten. De naam sprokkelmaand kan ook zijn afgeleid van het Oudnederlandse sporkelen, dat springen betekent. Dit slaat op het feit dat het aantal dagen eens in de vier jaar een dag verspringt. In veel Oudnederlandse teksten wordt sporcle gebruikt om de maand februari aan te duiden. Later vatte de gedachte post dat dit woord een verbastering was van sprokkel.

Koter

Als niemand in februari wil posten dan zal ik hier maar beginnen.  :o
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

Citaat van: Koter op  3 februari 2023, 07:57:58Als niemand in februari wil posten dan zal ik hier maar beginnen.  :o
goede morgen, ge waart er ook vroeg bij  ;D

Koter

Citaat van: jerryke op  3 februari 2023, 10:30:13
Citaat van: Koter op  3 februari 2023, 07:57:58Als niemand in februari wil posten dan zal ik hier maar beginnen.  :o
goede morgen, ge waart er ook vroeg bij  ;D

Ge weet toch "bij de morgenstond ligt er goud op straat"  ;D
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Micmac

Goedeavond , alweer een maand verder, ze vliegen voorbij, voor mij mag de tijd gerust even blijven stilstaan
Het verkeers-regelement is niet aangepast aan mijn rijgedrag.

Flurk

5 februari 2023, 12:24:05 #5 Laatste wijziging: 5 februari 2023, 12:29:46 door Flurk
Goede morgen allemaal. De spuit in mijn oog was tegengevallen. Enkele dagen niet genoeg gezien om te posten of iets te lezen.Gelukkig heb ik nog goede muziek want TV kijken ging ook niet. Ik ben toch nog kunnen gaan wandelen want ik ken bij wijze van spreken iedere steen in de omtrek. Ik kon wel beweging zien aan de overkant maar ik kon niemand herkennen. Dus rap het bos in getrokken..
Van het weer is hier geen klagen. Grijs ,maar nog 7°, Ik ga toch iets proberen te doen in de hof alhoewel er een redelijk frisse wind staat.
Hou jullie taai en maak er een leuke dag van.
 

stevens-willy

 :hi_smiley:   Goede morgen, Flurk het is vandaag zondag het is een rust dag, de dag des heren zult U eren.
Hier regen en wint en 6°C ga, deze namiddag naar TV veld rijden kijken.

Willy

xofie

Spanje heeft te maken met de zogenaamde 'uiendagen' wat betreft het weer
Een expert van de Spaanse weerdienst AEMET haalt enkele voorbeelden aan zoals: Girona met overdag 25 graden en 's nachts -4 graden, Madrid overdag 18 graden en 's nachts -3 graden, Alicante 22 graden overdag en 2 graden 's nachts, Tarragona 23 graden overdag en 1 graden 's nachts of Cuenca overdag 19 graden en 's nachts -1 graden.

xofie

Naakt over straat lopen in Spanje mag in sommige gevallen volgens rechters

De 29-jarige naturist Alejandro, die zich naakt bij het gerechtsgebouw in Valencia presenteerde, heeft van het Hooggerechtshof gelijk gekregen dat in zijn geval naaktlopen geen misdaad is

barabas

Vanmorgen was het hier windstil, mistig somber weer, 5°.

Nu wil blijkbaar de zon komen piepen;

Flurk

Citaat van: stevens-willy op  5 februari 2023, 13:05:04:hi_smiley:  Goede morgen, Flurk het is vandaag zondag het is een rust dag, de dag des heren zult U eren.
Hier regen en wint en 6°C ga, deze namiddag naar TV veld rijden kijken.

Willy
Willy, om mensen die op een fiets voorbijkomen moet ik de deur niet uit. Het is hier ieder week-end . De hele zondagvoormidzg passeren ze in groepjes. Je hoort ze van ver aankomen aan het geluid dat een vlucht ganzen maakt. Buitenkomen als voetganger is dan not done. Als je toch ergens moet zijn te voet hoor je ze wel "Ooit de weg verdoeme" roepen zodat ge tijd hebt om in de gracht te springen.

Flurk

6 februari 2023, 12:30:07 #11 Laatste wijziging: 6 februari 2023, 12:36:45 door Flurk
Citaat van: barabas op  6 februari 2023, 12:21:54Vanmorgen was het hier windstil, mistig somber weer, 5°.

Nu wil blijkbaar de zon komen piepen;
Amaai dat is bijna een hittegolf bij jullie; :4_1_72:  Hier is het maar een povere -1 en redelijk wat mist. Voetpad en straat zijn lichtjes glad. Dus voorlopig binnen blijven.

stevens-willy

 :hi_smiley:   Goede middag, hier een blauw lucht met zon en een temperatuur van 5°C.

Willy

Micmac

Goedenavond, dames en heren, zo Start de vlaamse televisie op 31 oktober 1953.

De eerste televisiebeelden gingen van start met de beroemde lapsus 'Goedenavond, dames en heren.
We beginnen ons panorama met Programma: de week in beeld.' De omroepster, Irene Beval, werd het eerste tv-gezicht van Vlaanderen.

Waar is de tijd ?
Het verkeers-regelement is niet aangepast aan mijn rijgedrag.

Flurk

Stralend zonneige morgen allemaal.De mist is opgetrokken en het vriest nog altijd -1°. Ik kom met een schok tot de vaststelling dat het WEERAL Carrefourdag is. Ik had het idee dat het nog maar een dag of twee geleden was dat ik boodschappen gedaan had. Een blik in de koelkast vertelde me dat er inderdaad geen blik meer in stond dus dat ik die dringend moest aanvullen.
In feite mogen we  gelukig zijn dat we die boodschappen nog kunnen doen. In Turkije zal dat nu wel een extra zorg zijn. Nu een "eerlijke" vereniging vinden om die mensen te helpen. Ik sta open voor elke tip.
Hou het prettig vandaag hé.