Facebook en Instagram komende maanden mogelijk geblokkeerd in Europa

Gestart door jerryke, 9 juli 2022, 21:27:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jerryke

Facebook en Instagram zouden in Europa offline kunnen worden gehaald deze zomer. Een Ierse waakhond oordeelde namelijk dat het moederbedrijf Meta geen gegevens van Europeanen met de Verenigde Staten mag delen. Als de EU-regelgevers daarmee instemmen zullen de sociale mediaplatformen bij ons dus niet meer gebruikt kunnen worden.
Facebook en Instagram komende maanden mogelijk geblokkeerd in Europa
Geluid aan
0:49
Amber krijgt briefje van buren over 'beestachtige seks': "Nu kan ik mijn huis nooit meer uit"
Conner Rousseau en Klaasje (ex-K3) samen op restaurant: "We zien elkaar wel vaker"
Betty uit 'Big Brother' weegt nu meer dan 100 kilo: "Ik ben het kotsbeu om me te moeten verstoppen of excuseren"
Zware verliezen en de meesten zijn al naar huis: zijn de "bloeddorstige Tsjetsjenen" in Oekraïne een mythe?
Cijfers van grootste EuroMillions-pot ooit zijn gevallen, welk bedrag is voor Belgische winnaars weggelegd?
Nieuwe transfersoap? PSG onderzoekt of het Neymar kan dumpen
Daarom draagt Wout van Aert na de finish zo'n zwart bakje aan zijn pet: "Ze willen weten wat ik dat uur na de wedstrijd vertel"
Vlaanderen en Brussel kleuren opnieuw donkerrood op Europese coronakaart
Johnny Depp weigert Disney én monsterdeal van 300 miljoen euro

DeelFacebookTwitterLinkedInKopieer URL
Facebook en Instagram zouden in Europa offline kunnen worden gehaald deze zomer. Een Ierse waakhond oordeelde namelijk dat het moederbedrijf Meta geen gegevens van Europeanen met de Verenigde Staten mag delen. Als de EU-regelgevers daarmee instemmen zullen de sociale mediaplatformen bij ons dus niet meer gebruikt kunnen worden.
Laurence Torck
Bron: The Independent, Politico
Vandaag om 15:31

"Dit ontwerpbesluit, dat beoordeeld wordt door de Europese gegevensbeschermingsautoriteiten heeft betrekking op een conflict tussen de Europese en de Amerikaanse wetgeving dat momenteel opgelost wordt", liet een woordvoerder van Meta weten aan Politico. "We zijn tevreden over de overeenkomst tussen de Verenigde Staten en Europa omtrent een juridisch kader dat de voortzetting van de grensoverschrijdende overdracht van gegevens mogelijk maakt. We verwachten dat dit kader ons in staat zal stellen om gezinnen, gemeenschappen en economieën met elkaar verbonden te houden."

Facebook heeft meer dan 300 miljoen dagelijkse actieve gebruikers in Europa, goed voor meer dan 10 procent van alle gebruikers wereldwijd. Er is een nog hoger percentage Instagram gebruikers in Europa, goed voor meer dan een kwart van alle gebruikers.

Al jaren problemen

Het blokkeringsbevel van de Ierse commissie voor gegevensbescherming is naar andere Europese privacytoezichthouders gestuurd, die zouden komende maand hun inbreng moeten geven op de uitspraak.

Het geschil komt er nu na jaren van juridische gevechten tussen privacyactivisten en de Amerikaanse technologiegigant, waarbij het Europees Hof van Justitie in 2020 een overeenkomst tussen de EU en de VS over gegevensstromen nietig verklaarde.

In maart gaf Meta aan dat als er geen nieuw trans-Atlantisch kader voor gegevensoverdracht wordt aangenomen, ze niet "in staat zijn om hun belangrijkste producten en diensten, waaronder Facebook en Instagram, in Europa aan te bieden."

barabas

Lijkt me niet direct een verlies, althans niet voor mij, Neanderthaler in verband met die twee media.

Micmac


22 mei 2023 16:58
De Ierse overheid legt Meta, de groep boven de Amerikaanse sociale-media-reus Facebook, een boete van 1,2 miljard euro op wegens schending van de Europese privacy-regels.
Maar ook duizenden andere bedrijven die Europese data verwerken in de VS komen terecht in rechts-onzekerheid.

Bron ;BART HAECK WIM DE PRETER
Het verkeers-regelement is niet aangepast aan mijn rijgedrag.

Flurk

Faceboek??????Geen boodschap aan. Ik heb een paar jaar geleden op aandringen van mijn zoon eens ingelogd en stond versteld van het antal mensen die plots allemaal vrienden bleken te zijn. Ik heb dat direct terug afgesloten omdat ik niet zoveel tijd te verliezen heb.
Dus ik heb geen smoelenboek en zal het ook nooit hebben. :4_1_201: