Re:Abc...

Gestart door xofie, 5 juli 2020, 17:36:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xofie

qwaak dat zal lekker geweest zijn en er is niet aan denken om mij mee te vragen

Micmac

Persoonlijk onderonsje met 20 zendammateurs en hun echtgenote's.

xofie

Oh dat was een hele grote tafel dan , wat was jouw naam als zendamateur ?

Micmac

Nu heeft een zendammateur geen naam maar een ON nummer, maar nu zitten we ook op een Forum.

https://www.zendamateur.com/

xofie

Maar vroeger was Danny ook Radioamatuur

Micmac

Laaat in de jaren ,70 waren er ook CBers, die werkten op de 27 mhz en hadden een schuil of nick naam.

xofie

kijk dat was ook de periode dat Danny zendamateur was

Micmac

Ja de CB bakjes werden ook veel in vrachtwagens gebruikt.

xofie

ik weet daar niet zoveel van

Micmac

Het moeilijkste waren de examens in Brussel , je moest de zender ontvanger kunnen in elkaar steken en elk onderdeeltje kennen, de meeste antennes waren zelfgemaakt.

xofie

goh ik wist niet dat het zo officieel was, ik dacht zendamateurs allemaal illegaal

Micmac

19 april 2024, 23:56:51 #746 Laatste wijziging: 20 april 2024, 00:06:50 door Micmac
Feitelijk moet je al een A1 diploma hebben om zendammateur te worden, je herkent de zendammateur door de geweldig grote antennes in zijn hof.

xofie

en die van mij zat in St.Niklaas op het dak, met reuzeantenne

Micmac

Daar zit het verschil, de CBer was gesteld met 1000 Bef en de echte zendammateur moest 100000 Bef aankopen en een officieƫle vergunning hebben om te starten, je moest alles alleen kunnen in elkaar steken, zelfs een radio bouwen die zonder stroom werkte hoorde erbij, wij haalden de stroom gewoon uit de lucht met een gitaardraad als antenne.
De echte zendammateur kon dan nog hogere examens afleggen om meer wattage te mogen gebruiken en zo werd het een zeer dure hobby er waren meettoestellen bij die nu nog 8000 Euro kosten zoals een "Megger van Fluke" maar je kan niet zonder indien je alles alleen wil kunnen en een goede zendammateur kan alles zelf.

xofie

ciau ook gene kattenpis