Fruitsappen

Gestart door janmettepet, 4 juli 2009, 03:17:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janmettepet

Ik ga me zondag een fruitpers aanschaffen. Ik zit al jeren met honderden kilo's fruit dat ik ofwel weggeef ofvel naar de kippen geef. Ik ga het vanaf dit najaar persen en pasteuriseren. Ik heb het bij vrienden geproefd en dat is heel wat anders dan hetgeen je in de winkel koopt. Puur appel- of perensap is om je vingers af te likken.
Kennissen houden flessen met een brede tuit bij zodat we er al een vijftigtal hebben. Ik heb ook reeds een electrische ketel gekocht om te pasteuriseren. Ben eens benieuwd.  :a_thumbsup_20:

jerryke

Citaat van: janmettepet op  4 juli 2009, 03:17:22
Ik ga me zondag een fruitpers aanschaffen. Ik zit al jeren met honderden kilo's fruit dat ik ofwel weggeef ofvel naar de kippen geef. Ik ga het vanaf dit najaar persen en pasteuriseren. Ik heb het bij vrienden geproefd en dat is heel wat anders dan hetgeen je in de winkel koopt. Puur appel- of perensap is om je vingers af te likken.
Kennissen houden flessen met een brede tuit bij zodat we er al een vijftigtal hebben. Ik heb ook reeds een electrische ketel gekocht om te pasteuriseren. Ben eens benieuwd.  :a_thumbsup_20:

lekker jan.....maar heb je er nog niet aan gedacht om er wijn van te maken....om je vingers van af te likken....neen wij doen het niet, maar wel vrienden van ons, en als die een flesje optrekken trekken dan heb je wijn gehad  :dronken:

janmettepet

Een kameraad van mij maakt elk jaar een paar honderd liter wijn en ik mag daar gaan halen zo veel ik wil. Bovendien duurt dat proces enkele maanden en ik heb geen plaats om hier dame jaenes te zetten. Vroeger heb ik veel wijn gemaakt en de strafste was van kersen.

Koter

Bij ons maakten ze wijn van rabarber
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

barabas

Inetressant onderwerp! :f_ok_20: :f_ok_20:

jerryke

Citaat van: janmettepet op  4 juli 2009, 16:44:44
Een kameraad van mij maakt elk jaar een paar honderd liter wijn en ik mag daar gaan halen zo veel ik wil. Bovendien duurt dat proces enkele maanden en ik heb geen plaats om hier dame jaenes te zetten. Vroeger heb ik veel wijn gemaakt en de strafste was van kersen.

nen nonkel van mij die maakte vroeger ook veel wijn en die had een veranda waar zo een stuk of 12 dame jaenes stonden.....en als mijn ouders naar daar op bezoek gingen dan zei ik altijd "moet ik meegaan naar die stinkoom" dat was omdat je dan in de veranda de geur van de gisting rook, maar als kind besef je dan niet wat dit is.

barabas

Je kan evengoed inox kuipen gebruiken.

Tip voor Jan: Staes in Olen heeft zulk materiaal, kleintjes zijn wel zeldzaam mmar kijken kost niets.

http://www.staes.com/index.php?id=25


Ook polyethyleen is bruikbaar, nieuw te koop rechtstreeks bij fabrikant vanaf 30L, op2 km van Staes:

http://www.plastigi.be/ned/standaard.asp

janmettepet

Eergisteren twee emmers kersen geplukt en geperst. Daar kwam ongeveer 9 liter sap uit. Flessen gespoeld, doppen afgekookt en het sap in de flessen gedaan en gepasteuriseerd op 80°.
Groot was onze verbazing toen achteraf bleek dat het slappe gelei geworden was inplaats van kersensap. Nu zitten we met 9 liter ongezoete kersengelei. Niet slecht maar dat was helemaal onze bedoeling niet omdat we al confituur genoeg gemaakt hadden. Zou je daar dan water moeten bijdoen?
Nu wachten tot de appelen en peren rijp zijn.  :Doh3: :oi:

vyske

bij ons vallen de kersen in het hondenren en komen die beesten er heel 'bloederig' uit 's avonds...
ik schrok me rot de eerste keer  :4_1_72:

speed

Ja als je iets zoet verwarmd wordt het dikker,water en alcohol bij doen en je kan het drinken,alléé dat denk ik toch,ik kan goed wijn drinken maar maken dat laat ik aan iemand anders over.

janmettepet

Citaat van: speed op  9 juli 2009, 18:56:32
Ja als je iets zoet verwarmd wordt het dikker,water en alcohol bij doen en je kan het drinken,alléé dat denk ik toch,ik kan goed wijn drinken maar maken dat laat ik aan iemand anders over.
't Was net de bedoeling om eens iets te maken zonder alcohol. Maar misschien de volgende maal aanlengen met water.

barabas

Citaat van: janmettepet op 11 juli 2009, 15:32:37
Citaat van: speed op  9 juli 2009, 18:56:32
Ja als je iets zoet verwarmd wordt het dikker,water en alcohol bij doen en je kan het drinken,alléé dat denk ik toch,ik kan goed wijn drinken maar maken dat laat ik aan iemand anders over.
't Was net de bedoeling om eens iets te maken zonder alcohol. Maar misschien de volgende maal aanlengen met water.

Klinkt wel waterig!

jerryke

Citaat van: barabas op 11 juli 2009, 15:46:51
Citaat van: janmettepet op 11 juli 2009, 15:32:37
Citaat van: speed op  9 juli 2009, 18:56:32
Ja als je iets zoet verwarmd wordt het dikker,water en alcohol bij doen en je kan het drinken,alléé dat denk ik toch,ik kan goed wijn drinken maar maken dat laat ik aan iemand anders over.
't Was net de bedoeling om eens iets te maken zonder alcohol. Maar misschien de volgende maal aanlengen met water.

Klinkt wel waterig!

Jan kunt ge het niet gebruiken als siroop....dan een ijsblokje in je glas wat kersensiroop erop en dan aanlengen met water....de hoeveelheis siroop moet je wel zelf uittesten, maar het moet toch smaken naar kersen......is ook lekker op een ijsje, siroop erover  ...lekker

jerryke

Jan een kersenlikeurtje is ook niet te versmaden, hier alvast een receptje

Kersenlikeur:

Benodigheden:
4 kg Kersen, 2 á 2,5 kg suiker, 2 vanille staafjes, 2 kaneel stokjes, 1 thl kaneelpoeder, 8 kruidnagels, 4 laurierblaadjes, 2 stukjes foelie, 3 liter alcohol (bv  vodka) van 40 %),

Bereiding:
Kersen goed uitpersen tot ongeveer 2,5 á 3 ltr sap over is. De suiker goed oplossen in het sap en de alcohol. Alle ingrediënten in een grote gesloten bokaal of fles doen. Ongeveer 3 maanden laten weken, elke week een keer goed omschudden. Na 3 maanden de likeur goed filtreren tot ze helder is.  ½ theelepel glycerine toevoegen en herbottelen.

janmettepet

Dat zal wel heel lekker zijn, misschien volgend seizoen eens proberen. :a_thumbsup_20: