soepballetjes draaien

Gestart door jerryke, 23 mei 2014, 16:16:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jerryke

soepballetjes draaien is soms een hele karwei....mijn moeder vroeger die ging bij mensen koken als ze een feest hadden en dan moesten er vele balletjes gedraaid worden voor in de soep, voor in de videe...enz...
wel zij (wij) deden het volgende: wij rolden het gehak (tussen papier of folie) met een glazen fles tot op 1 cm dikte en sneden dan repen van 1 cm en dan in de andere richting repen van 1 cm en dan hadden wij blokjes van 1 cm op 1 cm.....als ik hier niet veel tijd heb gebruik ik de blokjes zo, anders krijgen zij ne draai en dan heb ik balletjes en allemaal mooi van dezelfde dikte  ;D

Micmac

23 mei 2014, 21:45:58 #1 Laatste wijziging: 23 mei 2014, 22:02:38 door Micmac
Dat is een zeer goed idee om snel en goed klaar te zijn.

En wat zit er in die balletjes, grootmoeders recept verschilt nogal eens want de ene moe moe was de andere niet.

Ik ben nu wel geen oma, maar ik kan altijd een rokske aandoen  :LOL: :LOL: :LOL:

Rundergehakt, paneermeel, ei, peper zout, en een heel klein beetje leverpastei.
Zelfgemaakte balletjes zijn gewoon veel lekkerder en het is echt niet zoveel werk.
Als je er een heleboel van maakt kun je ze invriezen.
Even de rauwe balletjes in hete bouillon goed laten uitlekken en invriezen.

jerryke

Citaat van: Micmac op 23 mei 2014, 21:45:58
Dat is een zeer goed idee om snel en goed klaar te zijn.

En wat zit er in die balletjes, grootmoeders recept verschilt nogal eens want de ene moe moe was de andere niet.

Ik ben nu wel geen oma, maar ik kan altijd een rokske aandoen  :LOL: :LOL: :LOL:

Rundergehakt, paneermeel, ei, peper zout, en een heel klein beetje leverpastei.
Zelfgemaakte balletjes zijn gewoon veel lekkerder en het is echt niet zoveel werk.
Als je er een heleboel van maakt kun je ze invriezen.
Even de rauwe balletjes in hete bouillon goed laten uitlekken en invriezen.

voor soepballetjes zeker geen paneermeel gebruiken, het gehak wat je bij de slager koopt is al een beetje gekruid en dat is voldoende....ik kook die inderdaad ook eerst af voor dat ze de vriezer ingaan ...ik koop trouwens altijd kalfsgehak, vind ik persoonlijk lekkerder  ;)

Micmac

Runds varkensgehakt, ei, peper zout, en een heel klein beetje leverpastei.

kalfsgehakt vind ik te flauw.

Mathieu

Gebruiken daarvoor steeds gemengd runds - varkens gehakt. En dan worden er gemaakt voor een hele tijd en na de doop in hete bouillon uitlekken, afkoelen en de vriezer in.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.