Corruptie in Belgie

Gestart door Koter, 12 september 2013, 11:35:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koter

Eens een topic starten over corruptie in Belgie. Ik denk dat het een druk topic wordt.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Koter

Nieuw corruptieschandaal treft Regie der Gebouwen

De onderzoeksrechter in Leuven heeft de voorbije week huiszoekingen laten uitvoeren bij verschillende ambtenaren van de Regie der Gebouwen die verantwoordelijk zijn voor de overheidsgebouwen in de provincie Vlaams-Brabant. Dat staat vandaag in de financiële krant De Tijd.

Speurders van de Centrale Dienst ter Bestrijding van de Corruptie vielen ook binnen in de lokale kantoren van de Regie op zoek naar bewijzen van omkoping, zo bevestigt Leuvens parketwoordvoerder Sarah Callewaert aan de krant. Volgens welingelichte bronnen heeft de interne auditdienst van de Regie der Gebouwen vorig jaar zelf onregelmatigheden ontdekt bij de uitvoering van overheidsopdrachten in de regio Leuven. Daarbij kwamen in eerste instantie twee ambtenaren in het vizier. Op 28 januari stapte de Regie met het dossier naar het gerecht van Leuven, dat in alle discretie een onderzoek opende.

Eerdere fraude
In 2006 werd de Regie der Gebouwen al opgeschrikt door een corruptieschandaal. Toen liepen tientallen ambtenaren en aannemers tegen de lamp wegens corruptiepraktijken, waardoor de Belgische staat veel te veel betaalde voor uitgevoerde werken.

Getroffen maatregelen
"We werken volledig mee aan het gerechtelijk onderzoek", aldus woordvoerder van de Regie Johan Vandenborght. "Om het onderzoek te vrijwaren, kan ik weinig details vrijgeven, ook niet over het aantal aannemers dat bij de zaak betrokken is. Ik kan alleen maar zeggen dat er voorlopige administratieve maatregelen zijn genomen tegen de betrokken ambtenaren." Hij voegt nog toe dat de Regie haar ambtenaren de laatste jaren heeft gesensibiliseerd over wat niet door de beugel kan. "Maar als onze auditdienst toch nog onregelmatigheden vaststelt, stappen we naar het gerecht. Het gerechtelijk onderzoek moet nu uitmaken wat er precies is gebeurd."

HLN
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Koter

Cannabisboer: "Er zullen koppen rollen bij rechtbank"

Gisteren kwamen we al met het verhaal dat een cannabisboer de hele rechtbank van Veurne aanklaagt wegens corruptie. Vandaag heeft onze krant een interview met de man.

Cannabisboer Geert De Brabander (46) uit ­Diksmuide heeft volgens welingelichte bronnen liefst 50.000 euro betaald aan magistraten in Veurne. "Zelf wil ik geen bedragen noemen, maar ik heb inderdaad betaald in twee verschillende rechtszaken. Met succes." Ondanks staalharde bewijzen mocht de man telkens naar huis.

"Ik heb lang genoeg gezwegen en ­gelogen om anderen uit de wind te zetten, maar uiteindelijk dreig ik 'de uil van het spel' te worden. Ik wil niet dat mijn zaak in de doofpot belandt." De boer liet een gesprek over de omkoping opnemen door zijn vrouw. "Als het Gentse parket-generaal die tape én mijn gedetailleerde verklaring uitspit, zullen er koppen rollen."

HLN
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Koter

Tabaksgigant trakteerde politici op gratis VIP-tickets voor Tomorrowland
.
Verschillende jonge parlementsleden, onder wie Eva Vanhengel (Open Vld), Thomas Van Rompuy (CD&V) en Kristof Calvo (Groen), bezochten afgelopen zomer het dancefestival Tomorrowland op kosten van een tabaksgigant. Dat meldt Gazet van Antwerpen. Japan Tobacco International (JTI) -met een vestiging in Grimbergen- bezorgde de parlementsleden de VIP-tickets ter waarde van 180 euro.

Naast bovengenoemde politici genoten ook Zuhal Demir (N-VA) en de CD&V'ers Kristof Waterschoot en Caroline Bastiaens van een gratis Full Madness Comfort Pass voor het festival in De Schorre in Boom. Ook verschillende bedrijfsleiders kregen een ticket.


"Probleem?"
Volgens de politici is er geen vuiltje aan de lucht. "Ik was daar op uitnodiging van een kennis die voor JTI werkt", zegt Groen-politicus Kristof Calvo. "Ik zie het probleem niet. Onze standpunten over tabak zullen daardoor niet veranderen", benadrukt hij.

Hetzelfde klinkt bij Zuhal Demir (N-VA). Zij begrijpt de vermoedens van lobbying, en benadrukt eveneens dat de tickets niets afdoen aan het standpunt van de partij over tabak.

"Investering"
De geste was een "investering in onze PR", zegt Jeroen Dhanens, woordvoerder van de tabaksproducent. "We praten met alle betrokken partijen, dus ook politici."

Japan Tobacco International (JTI), de internationale tak van Japan Tobacco, is actief in 120 landen en de derde grootste tabaksfabrikant ter wereld. De Belgische vestiging is gelegen in Grimbergen.

HLN
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

barabas


Koter

Dit zijn er maar 3 die vandaag in de krant stonden, en wat wij te weten komen is maar het topje van de ijsberg. Hoeveel zaken zouden er per jaar gebeuren?
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

barabas

CitaatGroen-voorzitter Wouter Van Besien benadrukt in de kranten dat er niks aan de hand is. "Kristof heeft ons erover ingelicht. Dat toont aan dat hij niks te verbergen had."

Dus "ingelicht" en alles OK :Doh3: :Doh3: :Doh3:

Koter

Dat bewijst nog eens hoe rot de politiek is.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

en wat denkt ge van die Panda's ...daar gaat ook nog iets rollen

Koter

Citaat van: jerryke op 12 september 2013, 13:36:47
en wat denkt ge van die Panda's ...daar gaat ook nog iets rollen

Het Waalse dierenpark zou wel een verzoek naar China hebben gestuurd en de Antwerpse zoo niet. Dus denk ik niet dat Antwerpen veel tegen te spartelen heeft.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

Citaat van: Koter op 12 september 2013, 14:04:49
Citaat van: jerryke op 12 september 2013, 13:36:47
en wat denkt ge van die Panda's ...daar gaat ook nog iets rollen

Het Waalse dierenpark zou wel een verzoek naar China hebben gestuurd en de Antwerpse zoo niet. Dus denk ik niet dat Antwerpen veel tegen te spartelen heeft.

volgens de TV deze week had Antwerpen al 10 jaar geleden een aanvraag ingediend

Koter

Vande Lanotte gaat vrijuit in corruptiezaak
 
Na twee jaar onderzoek heeft het parket van Brugge besloten dat vicepremier Johan Vande Lanotte geen 'belangenneming' heeft gepleegd bij een miljoenencontract voor de haven van Oostende. Dat bericht De Tijd vandaag.

Het parket onderzocht of Vande Lanotte de hoofdsponsor van zijn basketbalclub Oostende, Telindus, had bevoordeeld tegenover andere bedrijven bij een lucratief contract. Het ging om een contract voor de bewakingscamerabeelden in de Oostendse haven tussen de federale politie en E-Port Communication Systems, waar Telindus naast het Oostends Havenbedrijf aandeelhouder van is.

Vande Lanotte was ten tijde van de ondertekening van het contract, op 29 december 2004, minister van Begroting. Het contract werd wel officieel ondertekend door toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld).

Volgens de Brugse procureur des Konings Guy Billiouw werden geen strafbare feiten ontdekt. Zo kon het parket de link met Telindus als sponsor van de basketbalclub niet hardmaken.


Natuurlijk is die onschuldig!!! Belgische politiekers zijn altijd correct.  :Doh3:
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

Citaat van: Koter op 14 september 2013, 12:32:22
Vande Lanotte gaat vrijuit in corruptiezaak
 
Na twee jaar onderzoek heeft het parket van Brugge besloten dat vicepremier Johan Vande Lanotte geen 'belangenneming' heeft gepleegd bij een miljoenencontract voor de haven van Oostende. Dat bericht De Tijd vandaag.

Het parket onderzocht of Vande Lanotte de hoofdsponsor van zijn basketbalclub Oostende, Telindus, had bevoordeeld tegenover andere bedrijven bij een lucratief contract. Het ging om een contract voor de bewakingscamerabeelden in de Oostendse haven tussen de federale politie en E-Port Communication Systems, waar Telindus naast het Oostends Havenbedrijf aandeelhouder van is.

Vande Lanotte was ten tijde van de ondertekening van het contract, op 29 december 2004, minister van Begroting. Het contract werd wel officieel ondertekend door toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld).

Volgens de Brugse procureur des Konings Guy Billiouw werden geen strafbare feiten ontdekt. Zo kon het parket de link met Telindus als sponsor van de basketbalclub niet hardmaken.


Natuurlijk is die onschuldig!!! Belgische politiekers zijn altijd correct.  :Doh3:

ach het zijn allemaal zakkenvullers en die denken allemaal maar aan hun eigen.....daar is geen enkele politieker die recht in zijn schoenen staat.....ze moesten die allemaal het loon van eene gewone werkman geven dan was al een heel groot gat in de begroting gedicht

Koter

Citaat van: jerryke op 14 september 2013, 14:02:31
Citaat van: Koter op 14 september 2013, 12:32:22
Vande Lanotte gaat vrijuit in corruptiezaak
 
Na twee jaar onderzoek heeft het parket van Brugge besloten dat vicepremier Johan Vande Lanotte geen 'belangenneming' heeft gepleegd bij een miljoenencontract voor de haven van Oostende. Dat bericht De Tijd vandaag.

Het parket onderzocht of Vande Lanotte de hoofdsponsor van zijn basketbalclub Oostende, Telindus, had bevoordeeld tegenover andere bedrijven bij een lucratief contract. Het ging om een contract voor de bewakingscamerabeelden in de Oostendse haven tussen de federale politie en E-Port Communication Systems, waar Telindus naast het Oostends Havenbedrijf aandeelhouder van is.

Vande Lanotte was ten tijde van de ondertekening van het contract, op 29 december 2004, minister van Begroting. Het contract werd wel officieel ondertekend door toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld).

Volgens de Brugse procureur des Konings Guy Billiouw werden geen strafbare feiten ontdekt. Zo kon het parket de link met Telindus als sponsor van de basketbalclub niet hardmaken.


Natuurlijk is die onschuldig!!! Belgische politiekers zijn altijd correct.  :Doh3:

ach het zijn allemaal zakkenvullers en die denken allemaal maar aan hun eigen.....daar is geen enkele politieker die recht in zijn schoenen staat.....ze moesten die allemaal het loon van eene gewone werkman geven dan was al een heel groot gat in de begroting gedicht

En voor zo'n hongerloon werken die niet. Dus de profiteurs haken af en de idealisten blijven over.  :a_thumbsup_20:
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....