Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Koter

Citaat van: jerryke op 15 maart 2020, 20:35:42
normaal gaan we op zondag ergens iets eten of we gaan iets afhalen, maar nu met dat virusgedoe maar weer zelf iets gemaakt en dat was iets wat ik misschien al 20 jaar niet meer gemaakt had....vogelnestjes in tomatensaus en lekker dat het was, zelfs de man zei dat ik dat toch maar eens vaker moest maken....iemand intresse in het recept dan hoor ik het wel

Geef maar Jerryke, misschien heeft mijn dame daar interesse voor.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

barabas

Citaat van: jerryke op 15 maart 2020, 20:35:42
normaal gaan we op zondag ergens iets eten of we gaan iets afhalen, maar nu met dat virusgedoe maar weer zelf iets gemaakt en dat was iets wat ik misschien al 20 jaar niet meer gemaakt had....vogelnestjes in tomatensaus en lekker dat het was, zelfs de man zei dat ik dat toch maar eens vaker moest maken....iemand intresse in het recept dan hoor ik het wel

Ook hier interesse daar we nu toch 7/7 thuis moeten eten!

Koter

Citaat van: barabas op 15 maart 2020, 23:34:21
Citaat van: jerryke op 15 maart 2020, 20:35:42
normaal gaan we op zondag ergens iets eten of we gaan iets afhalen, maar nu met dat virusgedoe maar weer zelf iets gemaakt en dat was iets wat ik misschien al 20 jaar niet meer gemaakt had....vogelnestjes in tomatensaus en lekker dat het was, zelfs de man zei dat ik dat toch maar eens vaker moest maken....iemand intresse in het recept dan hoor ik het wel

Ook hier interesse daar we nu toch 7/7 thuis moeten eten!

Voor Micmac is dat 14/7 want die gaat ontbijten en dineren.  ;D
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

ik gebruik altijd kippengehakt, +/- 200 gr per ei.......eerst de eitjes koken, af laten koelen en pellen...... dan maken we het gehakt klaar met de volgende kruiden, peper, zout, tijm en Italiaanse kruiden dit alles goed mengen en +/- 200gr nemen en plat maken, het eitje erin leggen en het gehakt goed om het ei doen en dan door bloem wentelen.....dan wat boter in de pan en de gehaktbal aan weerszijden aanbakken ....dan leggen we de aangebakken vogelnestjes in een ovenschaal (zonder vetstof) en laten deze in de oven verder bakken in een oven van 190 graden gedurende 35 minuten......onder die tijd dat de vogelnestjes in de oven staan maken we onze saus, eerst een fijngesnipperd uitje aanbakken (niet bruin laten worden) dan nemen we een bokaaltje gepelde tomaten met basilicum in en doen we bij het ajuintje dan een klein bokaaltje champions uitgelekt- daar doen we dan de volgende kruden bij peper en zout, paprikapoeder en Italiaanse jruiden, laat dit alles een tijdje pruttelen en regelmatig eens roeren en dan bind de saus zich zelf wat, dan is de tijd er gekomen om de nestjes uit de oven re halen en in de saus te deponeren laat dit nog een minuut of 10in de saus en zo krijgen de nestjes een beetje de smaak van de saus....... wij hebben dit met frietjes gegeten, maar kan ook met puree of kroketjes zelfs met rijst kan ook...... smakelijk !!!

jerryke

goeiemorgen, vandaag kwam ik een recept op internet tegen dat misschien eens van pas zou kunnen komen voor degenen wat regelmatig bakken :

Recept voor zelfgemaakte verse bakkergist 😉
100 ml bier (ongeacht het merk)
1 theelepel fijne suiker
1 eetlepel bloem
Je mengt alles, laat de hele nacht bij kamertemperatuur plaatsen.
U krijgt 50 gr verse gist. De gist kan bevroren worden!

xofie

Citaat van: jerryke op  1 april 2020, 08:57:03
goeiemorgen, vandaag kwam ik een recept op internet tegen dat misschien eens van pas zou kunnen komen voor degenen wat regelmatig bakken :

Recept voor zelfgemaakte verse bakkergist 😉
100 ml bier (ongeacht het merk)
1 theelepel fijne suiker
1 eetlepel bloem
Je mengt alles, laat de hele nacht bij kamertemperatuur plaatsen.
U krijgt 50 gr verse gist. De gist kan bevroren worden!

dat is handig, kan het ook zonder suiker Jerryke

xofie

Citaat van: jerryke op 16 maart 2020, 13:11:22
ik gebruik altijd kippengehakt, +/- 200 gr per ei.......eerst de eitjes koken, af laten koelen en pellen...... dan maken we het gehakt klaar met de volgende kruiden, peper, zout, tijm en Italiaanse kruiden dit alles goed mengen en +/- 200gr nemen en plat maken, het eitje erin leggen en het gehakt goed om het ei doen en dan door bloem wentelen.....dan wat boter in de pan en de gehaktbal aan weerszijden aanbakken ....dan leggen we de aangebakken vogelnestjes in een ovenschaal (zonder vetstof) en laten deze in de oven verder bakken in een oven van 190 graden gedurende 35 minuten......onder die tijd dat de vogelnestjes in de oven staan maken we onze saus, eerst een fijngesnipperd uitje aanbakken (niet bruin laten worden) dan nemen we een bokaaltje gepelde tomaten met basilicum in en doen we bij het ajuintje dan een klein bokaaltje champions uitgelekt- daar doen we dan de volgende kruden bij peper en zout, paprikapoeder en Italiaanse jruiden, laat dit alles een tijdje pruttelen en regelmatig eens roeren en dan bind de saus zich zelf wat, dan is de tijd er gekomen om de nestjes uit de oven re halen en in de saus te deponeren laat dit nog een minuut of 10in de saus en zo krijgen de nestjes een beetje de smaak van de saus....... wij hebben dit met frietjes gegeten, maar kan ook met puree of kroketjes zelfs met rijst kan ook...... smakelijk !!!


Heel fijn ik hoopte al op wat recepten van jou

jerryke

2 april 2020, 16:12:17 #2107 Laatste wijziging: 3 april 2020, 15:58:26 door jerryke
Citaat van: xofie op  2 april 2020, 15:10:24
Citaat van: jerryke op  1 april 2020, 08:57:03
goeiemorgen, vandaag kwam ik een recept op internet tegen dat misschien eens van pas zou kunnen komen voor degenen wat regelmatig bakken :

Recept voor zelfgemaakte verse bakkergist 😉
100 ml bier (ongeacht het merk)
1 theelepel fijne suiker
1 eetlepel bloem
Je mengt alles, laat de hele nacht bij kamertemperatuur plaatsen.
U krijgt 50 gr verse gist. De gist kan bevroren worden!

denk get niet want je hebt suiker nodig voor de gisting.....maar ik zal eens rondhoren

dat is handig, kan het ook zonder suiker Jerryke

denk het niet want je hebt suiker nodig voor te gisten

jerryke

gist vermenigvuldigen/maken....voor in ijsblokjesvorm te doen

[bijlage verwijderd door de beheerder]

jerryke

met de corona vind ik dat er weiniger verspild wordt en worden de restjes ook weggewerkt....op vrijdag ga ik winkelen en breng dan voor de ganse week mee, dus een weekmenu....vrijdag hadden wij een croque, natuurlijk bleef er hesp over...die is zaterdag opgebruikt in een lasagna en er waren ook nog paaseitjes over dus die gingen ook in de lasagna 'eitjes in schijfjes gesneden, kaassaus gemaakt met de hesp dat tussen de bladen lasagna en klaar was kees.... vandaag kip uit de vriezer genomen en videe gemaakt.....morgen worst met porei (diepvries) gestoofd en aardappeltjes....dinsdag kipbillen met tomaat/komkommer/witloof salade en opgebakken aardappeltjes....woensdag wordt het spek met appelschijfjes en donderdag pasta.....en ondertussen zullen we wel weer een nieuw weekmenu gemaakt hebben.....heb nooit gewinkeld met een lijstje en nu doe ik dat wel om zeker te zijn dat ik niets vergeet

jerryke

Dalgona koffie is een Koreaanse koffiedrank, die NU verschrikkelijk populair aan het worden is op het internet. Wil je hem eens proberen hier is alvast het recept:
1 eetlepel oploskoffie (Jawel 1 eetlepel: dus zeer sterke koffie, opgepast voor wie dit niet gewoon is: teveel caffeine kan hartkloppingen geven)
1 eetlepel fijne suiker
1 eetlepel heet water
200 ml lekkere melk

Bereiding
Doe de oploskoffie, suiker en het hete water in een klein kommetje (zie foto).
Klop het koffiemengsel met een mixer: tot het luchtig en lichtbruin kleurt. Er zullen stijven pieken ontstaan. Klop je nog langer zoals op mijn foto: dan zal het mengsel zo stevig zijn dat het aan je klopper blijft plakken.
Verwarm je melk en schenk in een glas. Schep er de "whipped coffee' ofte het geschuimde koffiemengsel over en strijk naar eigen creativiteit plat met een lepel.


[bijlage verwijderd door de beheerder]

jerryke

22 april 2020, 18:40:44 #2111 Laatste wijziging: 22 april 2020, 18:43:21 door jerryke
zalm pasteitjes
1/2 kg verse zalmfilet *
3 el olijfolie verdeeld
1 1/2 theelepel knoflookzout Ik gebruikte Lawry's Brand naar smaak
1/2 theelepel zwarte peper of naar smaak
1 middelgrote gele ui 1 kopje, fijn gesneden
1/2 rode paprika zonder zaadjes en in blokjes gesneden
3 eetlepels ongezouten boter verdeeld
1 kopje Panko-broodkruimels
2 grote eieren licht opgeklopt
3 el mayonaise
1 theelepel Worcestershire-saus
1/4 kopje peterselie fijngehakt
Verwarm de oven voor op 210 graden. Bekleed bakplaat met perkament of siliconen voering. Leg de zalm in het midden, met de huid naar beneden, besprenkel met olijfolie en breng op smaak met knoflookzout en zwarte peper. Bak 10-15 minuten onbedekt (afhankelijk van de dikte), of tot het gaar is. Haal uit de oven, dek af met folie en laat 10 minuten rusten. Vlok zalm met 2 vorken, gooi de schil en eventuele botten weg, zet apart en laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Verwarm een ​​middelgrote koekenpan op middelhoog vuur met 1 eetlepel olijfolie en 1 eetlepel boter. Voeg in blokjes gesneden ui en paprika toe en bak tot ze goudbruin en zacht zijn (7-9 minuten) en haal dan van het vuur.
In een grote mengkom, gecombineerde vlokken zalm, gebakken peper en ui, 1 kopje paneermeel, 2 losgeklopte eieren, 3 eetlepels mayonaise, 1 theelepel worcestersaus, 1 theelepel knoflookzout, 1/4 theelepel zwarte peper en 1/4 kopje fijngesneden peterselie. Roer om te combineren. Vorm tot pasteitjes (elk ongeveer een volle eetlepel) en vorm met je handen 2 "brede bij 1/3 tot 1/2" dikke pasteitjes. **
Verwarm in een schone pan met antiaanbaklaag 1 eetlepel olie en 1 eetlepel boter tot het warm is en voeg dan zalmpasteitjes toe in een enkele laag. Bak 3 tot 4 minuten per kant of tot ze goudbruin en gaar zijn. Als zalmpasteitjes te snel bruin worden, zet het vuur dan lager. Verwijder afgewerkte pasteitjes op een met keukenpapier beklede plaat en herhaal met de resterende olie, boter en zalmkoekjes.


** Tip van de kok: als het zalmmengsel te droog is om een pasteitje te vormen, voeg dan een extra eetlepel mayo toe en als het te vochtig is, voeg dan meer broodkruimels toe.


[bijlage verwijderd door de beheerder]

xofie

nog eens rundvlees gemaakt met olie azijn ui en mosterd

jerryke

17 mei 2020, 09:17:04 #2113 Laatste wijziging: 17 mei 2020, 09:18:53 door jerryke
Perencake

2 eetrijpe peren
140 g boter
125 g basterdsuiker
150 ml halfvolle melk
3 eieren
175 g zelfrijzend bakmeel
Verwarm de oven voor op 180 º. Snij ondertussen de peren in kleine blokjes. ik heb ze groter gelaten.
Smelt daarna de boter in een steelpan op laag vuur. Neem van het vuur en voeg de suiker toe. Roer tot de suiker is opgelost.
Voeg vervolgens daaraan de melk toe en klop met een garde 1 voor 1 de eieren erdoor. Zeef het bakmeel erboven en spatel voorzichtig door het beslag.
Doe de helft van het beslag in de bakvorm en bestrooi met 3/4 peren. Schenk de rest van het beslag erover en bestrooi met de rest van de peren.
Bak de cake tenslotte in 30 minuten goudbruin en gaar. Laat afkoelen en snijd in stukjes.

Tip : vet de cakevorm goed in en bestrooi met paneermeel of doe er bakpapier in.
wil zo een blinkende cake neem dan twee eetlepels abrikozenjam en maak die even tot net tegen de kook met twee eetlepels water, daarna zeven en dan kan je die over de cake doen met een borsteltje, ook als je taart maakt met vruchten kan je de vruchten instrijken met dat spul, dan blinken ze mooi en worden ze niet flets.

[bijlage verwijderd door de beheerder]

jerryke

Alfajores van dulce de leche van Koningin Maxima, dit is een typisch Argentijnse lekkernij

koekjes:
- 300 gr maizena
- 200 gr bloem
- 200 gr roomboter (op kamertemperatuur)
- 150 gr suiker
- 4 eidooiers
- 1 theelepel natriumbicarbonaat
- 2 afgestreken theelepels bakpoeder
- het merg uit een klein vanillestokje of een snufje vanille poeder
- de geraspte schil van 1 citroen
- 1 theelepel cognac
Ingrediënten vulling:
- dulce de leche (kant en klaar of zelf maken met gecondenseerde melk en suiker)
- geraspte kokos
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 160 graden. Meng alle droge ingrediënten met de zachte boter in een kom. Voeg de eidooiers en de cognac toe en kneed met de hand tot een stevig deeg. Vorm een bal en leg die ongeveer een uur te rusten. Soms lijkt het alsof het deeg niet aan elkaar kleeft, voeg dan 2 lepels citroensap toe!
Rol het deeg uit tot een lap van 5 mm tot 7 mm en steek rondjes deeg uit (met een glas) van ongeveer 4 cm diameter. Leg dan de rondjes op een met bakpapier beklede bakplaat op zo'n 2 cm afstand van elkaar.
Bak de koekjes 10-12 minuten op 160 graden. De koekjes moeten een klein beetje verkleuren, niet te veel anders worden ze te droog en breken ze.
Als de koekjes klaar zijn, uit de oven halen en laten afkoelen. Plak steeds twee koekjes met een laag dulce de leche op elkaar. Spreid de dulce de leche goed uit tot aan de rand. Die randen rol je vervolgens door de geraspte kokos.
De Alfajores de dulce de leche zijn klaar: genieten maar!

Dulce de leche is echt niet moeilijk om te maken, je moet alleen even wat tijd hebben. Verwijder het papieren wikkel en zet het blikje in een pan met ruim water, zorg dat hij ver genoeg onder water staat. Breng het water aan de kook en laat het blikje 3 uur koken.

[bijlage verwijderd door de beheerder]