Mei, de bloeimaand

Gestart door Mathieu, 1 mei 2023, 11:54:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mathieu

Citaat van: Micmac op  8 mei 2023, 18:54:44
Citaat van: Flurk op  8 mei 2023, 12:01:18Goede morgen allemaal. Ondertussen is het wel duidelijk te merken dat er in de natuur iets ernstig verstoord is. Het is hier nu toch echt geen weer voor begin mei en het blijft maar duren. Ik vermoed dat er neits anders gaat opzitten dan ons aan te passen.
Deze morgen ook gehoord dat er gevraagd word om geen gazon te maaien in de maand mei. Ik wil wel een poging doen hoor maar of ik het begin juni dan nog kort ga krijgen is een andere vraag. Misschien gaat iemand van de Groene politiekers met zijn schapen eens langs komen????Ik zal eens navragen op de gemeente want we hebben er hier ok een paar ..Ik bedoel politiekers hé. :4_1_72:
Prettige dag allemaal.

Flurkske dat gras is toch geen probleem, huur of leen een zeis, dat is het beste grasmachine dat er bestaat zelfs al is het gras een meter hoog, het is trouwens een oude ambacht die door de machinerie volledig teloor is gegaan.
Micmac je hebt gelijk maar toch oppassen met de tippen van je schoenen en dus ook oppassen voor je tenen. .........
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Mathieu

En ik heb zelfs nog het volledige materiaal om die terug te scherpen, of hoe noemden we dat destijds : opnieuw te aaden.......
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Mathieu

IK zou het nog vergeten en toch aan allen een rustige, zei het natte dag gewenst.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Flurk

Citaat van: Micmac op  8 mei 2023, 18:54:44
Citaat van: Flurk op  8 mei 2023, 12:01:18Goede morgen allemaal. Ondertussen is het wel duidelijk te merken dat er in de natuur iets ernstig verstoord is. Het is hier nu toch echt geen weer voor begin mei en het blijft maar duren. Ik vermoed dat er neits anders gaat opzitten dan ons aan te passen.
Deze morgen ook gehoord dat er gevraagd word om geen gazon te maaien in de maand mei. Ik wil wel een poging doen hoor maar of ik het begin juni dan nog kort ga krijgen is een andere vraag. Misschien gaat iemand van de Groene politiekers met zijn schapen eens langs komen????Ik zal eens navragen op de gemeente want we hebben er hier ok een paar ..Ik bedoel politiekers hé. :4_1_72:
Prettige dag allemaal.

Flurkske dat gras is toch geen probleem, huur of leen een zeis, dat is het beste grasmachine dat er bestaat zelfs al is het gras een meter hoog, het is trouwens een oude ambacht die door de machinerie volledig teloor is gegaan.
MicMac, bedankt voor de raad hoor maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik daar niet alleen het gras korter ga mee maken maar ook mijn benen. Weinig mensen kunnen nog met een zeis overweg. In mijn jeugd gebruikten de boeren datom hun graan te maaien maar daar gebeurden ook accidenten mee. Een levensgevarlijk stuK gereedschap. Het is niet voor niets dat Pietje de dood afgebeeld word met een zeis.

Flurk

Het is weer regenweer en dat kan ik nu missen gelijk de pest. Ik was juist bezig met de tuin op te kuisen nadat ik een nieuw soort onkruid gevonden had dat ik toe nu toe nog niet gezien had en dat de helft van de omtrek van de tuin aan het overwoekeren was en dat op heeeel korte tijd. Gisteren alles uitgetrokken (gelukkig lost het heel gemakkelijk) en vandaag had ik voorzien om de grond los te maken. Ik hoop dat het niet te snel terugkomt want ik moet het ook weg krijgen en we hebbenn maar één afvalcontainer GFT van 240 L. en die word maar één keer per week opgehaald. Dus stapel maken en afdekken zodat het zaad niet rondvliegt.
Seffes terug een bezoekje aan Carrefour.

Flurk

Ondertussen is gebleken dat het vogelmuur is en dat het spul nog eetbaar is ook. Ik weet wel niet welke delen van de plant daarvoor in aanmerking komt, de stelen, de blaadjes of de bloemen,
Weet een slimme Frutter iets meer?????
Leuke dag allemaal.

jerryke

Citaat van: Flurk op  9 mei 2023, 12:25:13Ondertussen is gebleken dat het vogelmuur is en dat het spul nog eetbaar is ook. Ik weet wel niet welke delen van de plant daarvoor in aanmerking komt, de stelen, de blaadjes of de bloemen,
Weet een slimme Frutter iets meer?????
Leuke dag allemaal.
Vogelmuur is een veilig middel; het kan zelfs gegeten worden. Je kunt het op dezelfde manier bereiden als spinazie . Het kruid moet vers gebruikt worden ...het is zelfs geneeskrachtig https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/123556-de-geneeskracht-van-vogelmuur.html wist ik ook niet  :Doh3:

barabas

Dit vond ik op de engelstalige Wikipedia:

CitaatStellaria media is edible and nutritious, and is used as a leaf vegetable, often raw in salads.[14] It is one of the ingredients of the symbolic dish consumed in the Japanese spring-time festival, Nanakusa-no-sekku. Some varieties or similar species may be too fibrous to eat.[15]

It is also eaten by chickens, wild birds, and mountain sheep.[16][17]

Chickweed contains plant chemicals known as saponins, which can be toxic to some species (notably fish). It is unlikely that most land animals will be affected, as the quantities involved are not large. However, it is not advised for pregnant and breastfeeding mothers.[18]

It is said to have medicinal properties and is used in folk medicine. It has been used as a remedy to treat itchy skin conditions and pulmonary diseases.[19] 17th-century herbalist John Gerard recommended it as a remedy for mange. Modern herbalists prescribe it for iron-deficiency anemia (for its high iron content), as well as for skin diseases, bronchitis, rheumatic pains, arthritis, and period pain.[20] Not all of these uses are supported by scientific evidence.[21] The plant was used by the Ainu for treating bruises and aching bones. Stems were steeped in hot water before being applied externally to affected areas.[22]

Een kieken of schaap kopen dus :crylaugh:

Micmac

Citaat van: Mathieu op  9 mei 2023, 11:49:19En ik heb zelfs nog het volledige materiaal om die terug te scherpen, of hoe noemden we dat destijds : opnieuw te aaden.......

Haren van een zeis, er was ook een toestel om de zeis te haren.

https://www.youtube.com/watch?v=FqdHrCfnTcE

stevens-willy

Citaat van: Micmac op  9 mei 2023, 23:57:45
Citaat van: Mathieu op  9 mei 2023, 11:49:19En ik heb zelfs nog het volledige materiaal om die terug te scherpen, of hoe noemden we dat destijds : opnieuw te aaden.......

Haren van een zeis, er was ook een toestel om de zeis te haren.

https://www.youtube.com/watch?v=FqdHrCfnTcE
Goede morgen, ik heb hier nog alles, haren aambeeld en de zeis + de korte zeis voor het graan af te doen met scharrel haak.
Gisteren de hele dag geregend en nu nog altijd, dit met 12°C.

Willy

Flurk

Goede morgen allemaal. Bedankt voor de info i;v;m dat plantje , ik ga dat zeker ook eens proberen. En buurvrouw die nogal wat van planten afkent maakt er soep van. Dus ik ga mijn tuin leegeten.... :4_1_72:
Prettige dag, ondanks de regen.  :a_thumbsup_20:

barabas

Citaat van: Flurk op 10 mei 2023, 12:15:10Goede morgen allemaal. Bedankt voor de info i;v;m dat plantje , ik ga dat zeker ook eens proberen. En buurvrouw die nogal wat van planten afkent maakt er soep van. Dus ik ga mijn tuin leegeten.... :4_1_72:
Prettige dag, ondanks de regen.  :a_thumbsup_20:

Dus ben je een soort van kieken of schaap ???

Mathieu

Goede morgen.
Prof een ezeltje doet dat ook.  :bye_smiley:  :bye_smiley:  :bye_smiley:
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Flurk


Flurk

Goede morgen allemaal. Gisteren de ganse dag in de tuin bezig geweest en zo te zien zal dat nig wel een paar dagen hetzemlfde zijn want met die regen staat alles direct te hoog.
Blijkbaar is die vogelmuur meer een geschenk dan een plaag als ik lees wat er allemaal mee gedaan word en wat men eraan toeschrijft.
Ik ga dus zorgen dat het nog ergens blijt staan en ervan genieten.Wel proberen om het in tooom te houden.
Prettige dag allemaal.