Waar is de tijd dat ...

Gestart door Koter, 27 juni 2009, 14:45:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mathieu

Willy , chanceaart dat je bent. Ik moest eruit om 5 en dus 's avonds erin ten laatste om 21.00 uur.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Mathieu

** de geiten en de schapen moesten in de weide gezet worden , nadat de koeien gemilken en in een andere weide waren gedaan;
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

stevens-willy

Het waren lange dagen, maar we klaagden niet, we waren tevreden al was het soms met tegenzin.
Ik heb het me nooit beklaag, ik hiel van deze stiel niet tegenstaande dat geen van ons drie, mijn twee zussen en ik de boeren stiel verder gezet hebben.
Mijn oudste zus is vertrokken naar de Kongo de tweede is getrouwd met een aannemer en ik ben in de elektronica gestapt, na het beëindigen van mijn studies.

Willy

PietjeDeLeugenaar

Dat we in de jaren 33, 34 en 35 (van 1800) de eerste spoorlijn van Mechelen naar Brussel aan 't leggen waren.
Halfweg had ik er een haarspelbocht ingemaakt met het idee dat er misschien mensen waren die halfweg terug wilden rijden. Waarom dat weet ik niet maar ik moest 's anderendaags niet meer komen.  :Doh3:

janmettepet

Rudi Carell moest onderduiken omdat hij een grapje over Khomeini had gemaakt.

Mathieu

Thuis ook niemand Willy, en ik zeker niet alhoewel ik hield van die stiel. Maar dan komen 10 jaren waar ik niet meer over spreek, nadat ik met grote onderscheiding de vakschool af had. En later ben ik dan nog een andere richting in gegaan. Maar wel heel veel hulp gehad van mijn technische opleiding.

* we in de winter tevoet naar school moesten een vijftal km verderop gezien we op geen andere manier door de sneeuw geraakten.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

stevens-willy

Keizersnede  1796

In het parochieregister nr. 569 van het Rijksarchief te Hasselt, afkomstig van de kerk van Opheers staat achteraan het relaas van een bevalling met een keizerssnede. Het merkwaardige hierbij is dat deze bevalling gedaan werd door J. Depas, chirurgijn te Opheers in aanwezigheid van pastoor Schoenmaeckers, welke ons het verslag van de operatie naliet. Hier volgt de tekst :
"Den 20 junij 1796 heeft J. Depas chirugien van Opheers in mijn presentie eene vrouwe van Opheers ontrent ses maenden groot ging naer dat se haeren geest gegeven had over haer d' operatie Caesarie gedaen als volght. Soo haest de vrouwe, eene sekere Gertruij Eijben overleeden was, leijde hij haer met het hooft gans leeg. Dit gedaen zijnde eenen lepel in den mond hebbende, maekde hij met een kleijn metske eene openinge in het bovenste van den buijck een weijnig naerde linke zijde om er sijner vingers in te steeken en hetselve wat op te ligten; doen nam hij een scheermes en sneed het vel open van boven tot onder hetwelk van een separeerende sag men een tweede vel van den buijck. Hier maekde hij wederom een opening in, wat boven het midden, om er wederom den vinger onder te krijgen en sneed het met een kleijn scherp meske ook open tot onder toe. Doen stak hij sijne linker hand van onder in onder een derde dun velleke daer het kind tussen het bloet en waters in lag tussen de blaes en regte hand. Het bloet en water liepter voor een groot deel uijt. Hij stak sijn linkerhand van onder het kind en met de regte nam hij het omhoog; was leevendig; ik doopte het aenstonds met vond water dat ik mee genomen had en heeft nog wel twee uren daer naer geleeft".
Ita attestor F. Schoenmaeckers, pastor et decanus in Opheers.
NB: D' operatie gedaen zijnde heeft hij den buijck toegenaijt.
Uit "Limburg" 1986 n° 4.

stevens-willy

 Volksgeneeskunde
Remedieën om te genezen.
Vroeger toen de geneesheren in onze streek zeer schaars waren, kende de volksgeneeskunde een hoge bloei. We mogen ook niet vergeten dat in de middeleeuwen de mens veel korter bij de natuur stond dan nu.
Dikwijls op zichzelf aangewezen bij voorkomende ongesteldheden, legden sommige mensen zich toe op het ontdekken van de geneeskracht der kruiden, welke zij dan vergaarden, bewerkten en ter beschikking stelden van hun medemensen. Veelal bleef de samenstelling van dergelijke heelmiddelen, zalfjes en soms ook drankjes, het monopolie van één enkele persoon, die het geheim angstvallig bewaarde en het pas op zijn sterfbed doorgaf aan een andere persoon. Sommige van dergelijke geneesmiddelen zijn tot op de dag van vandaag zo nog bekend. Een klassiek geval is de behandeling van "het rad van Sint-Catherina".

In een oud parochiaal register van onze parochie zijn enkele van zulke recepten verdwaald geraakt. Daar ze zelfs niet op werkelijke of vermeende kruidenkennis berusten kunnen we ze slechts op een glimlach onthalen en we raden u niet aan ze zelf uit te testen.
Maar omdat ze zo merkwaardig zijn en ons een goed beeld geven van hoever de naïviteit vroeger kon gaan, laten we ze hierna toch volgen,weliswaar in de taal waarin ze destijds geschreven werden..

1) Zalve voor gebrant, gekapt of gestoeten.
Olie op St.-Jansblommen gezet, een weijnig wit was, en redelijk, niet veel, spaensche  zeep. Dit te saemen doen in een panneken en op een lantsaem vuer, continuelijk gevuert tot dat het dik genoeg is.
Dit is een zalve die voor alles goed is.

2)Kloven.
Om de handen oft luppen oft kloven in handen, oft menschen die doorgelegen sijn te genezen met den zalve : men neemt wijn-droeven net geperst een pint vol, een vierdeels pondts geel-wasch, een vierdeels pondts vers ongesoete boter, samen met malkanderen gekoekt. Gekoekt sijnde, giet men het in koudt water. Gestolt sijnde maekt men daer bollekens van. Het is een seer goede zalve.

3)Om de vloot der vrouwen te geneesen.
Men neemt een boon oft ert groot rooden lack, een haesse-noot groot draecke bloot, eenen maeg van een hinnen gedroogt, tesaemen fijn gestooten, en daer drij poijerkens van gemaekt .Het eerste moet grooter sijn en d'andere twee kleynder. En alle twee ueren , één poierken met wat wijn oft waeter ingenoomen, en dan  seffens warme azijn-doekken onder tegen den boek geleijdt : is seer goed 

Jos SCHOEFS.   

vyske

eddy wally zijn haar nog 'echt' zwart was

speed

En dat Michael Jackson nog een echte zwarte was. :4_1_72:

jerryke

en Zwarte Lola zong van " ik ben Lola, zwarte Lola...ik ben Lola uit de striptease bar"

Mathieu

* we enkel zwart wit konden kijken naar tv.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

jerryke

Citaat van: Mathieu op 10 juli 2009, 23:17:51
* we enkel zwart wit konden kijken naar tv.

en naar 'Schipper naast Mathilde' keken

Mathieu

* Of naar Johan en de Alverman.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

jerryke

en naar "het manneke" of "de muziekkampioen"