Aan den toog....

Gestart door vyske, 3 februari 2009, 16:41:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Micmac

26 februari 2011, 21:22:52 #2220 Laatste wijziging: 26 februari 2011, 21:49:45 door Micmac
Citaat van: kabar op 26 februari 2011, 20:56:16
Vanavond is het een witte chardonnay.

Heb nog een fles Moet & Chandon gevonden, die was ik vergeten en kan daar al een jaar of zes in een frigo in de garage staan, ze drinken daar wel alle soorten bier maar die fles was ik echt vergeten, nu smaak die nog beter van het gedacht alleen al.

kabar

Citaat van: Micmac op 26 februari 2011, 21:22:52
Citaat van: kabar op 26 februari 2011, 20:56:16
Vanavond is het een witte chardonnay.

Heb nog een fles Moet & Chandon gevonden, die was ik vergeten en kan daar al een jaar of zes in een frigo in de garage staan, ze drinken daar wel alle soorten bier maat die fles was ik echt vergeten, nu smaak die nog beter van het gedacht alleem al.
Ik dacht dat het champagne was.

Micmac

Ja champagne maar om zo'n fles te vergeten, de oorzaak is een overvolle drankfrigo van twee meter hoog.

Koter

Citaat van: Micmac op 26 februari 2011, 21:22:52
Citaat van: kabar op 26 februari 2011, 20:56:16
Vanavond is het een witte chardonnay.

Heb nog een fles Moet & Chandon gevonden, die was ik vergeten en kan daar al een jaar of zes in een frigo in de garage staan, ze drinken daar wel alle soorten bier maar die fles was ik echt vergeten, nu smaak die nog beter van het gedacht alleen al.

Ik dacht dat je champagne best hetzelfde jaar drinkt dat het op de markt komt.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

kabar

Citaat van: Koter op 26 februari 2011, 22:01:47
Citaat van: Micmac op 26 februari 2011, 21:22:52
Citaat van: kabar op 26 februari 2011, 20:56:16
Vanavond is het een witte chardonnay.

Heb nog een fles Moet & Chandon gevonden, die was ik vergeten en kan daar al een jaar of zes in een frigo in de garage staan, ze drinken daar wel alle soorten bier maar die fles was ik echt vergeten, nu smaak die nog beter van het gedacht alleen al.

Ik dacht dat je champagne best hetzelfde jaar drinkt dat het op de markt komt.
Binnen de twee jaar opdrinken.

Micmac

26 februari 2011, 22:25:35 #2225 Laatste wijziging: 26 februari 2011, 22:27:41 door Micmac
Hoe lang kan je Champagne bewaren?


Tja, dat is een wetenschap an sich.
De commercielen zullen beweren dat je de Champagne al gerijpt is en dat je hem zo snel mogelijk op moet drinken en dan weer een nieuwe fles bij hem moet gaan halen. In 80-90% van de gevallen klopt dit.
Er zijn echter vele Champagnes die nog niet op de top zijn op het moment dat ze uitgeleverd worden. Het is zonde om deze al metteen op te drinken.

Hoe lang je een Champagne kan bewaren wordt bepaald door een combinatie van factoren:

Pinot Meunier is een goedkope druif die snel rijpt maar ook snel over de top is. A
ls er dus veel (>35%) Pinot Meunier druiven in een Champagne verwerkt zijn dan is de Champagne niet langer als 9 maanden goed te houden.\
Chardonnay (BdB) en Pinot Noir (BdN) Champagnes zijn erg goed houdbaar.
De Blanc de Noirs houden het vaak (maar zeker niet altijd) langer vol als de Blanc de Blancs.
Voor normale middenklasse champagnes geld de vuistregel dat je deze champagne net zo lang kan bewaren als dat hij in de kelders heeft gerijpt.
Oftwel een Champagne die vier jaar heeft gerijpt kan je ook minimaal vier jaar bewaren (tenzij er natuurlijk veel Pinot Meunier) in zit.
Dure Champagnes zoals Krug of de Bollinger RD's rijpen soms wel 14 jaar voordat de defintieve kurk op de fles gaat.
Deze kan je dus ook prima nog 14 jaar bewaren. Deze twee champagnes kan overigens veel langer bewaren maar dat is een ander verhaal.
Champagnes met Druiven van een goede kwaliteit (Grand-Cru of Premier-Cru) kan je langer bewaren als Champagnes gemaakt van Cru-Normale druiven. Hoe weet je nou wat wat is? Welnu, als de producent slim is schrijft hij met koeie letters grand-cru of premier-cru op het label.
Er zijn echter uitzonderingen. Sommige producenten zijn zo arrogant om aan te nemen dat je wel weet dat het Grand-Cru druiven zijn.
Als je een Champagne goed koel/donker bewaard dan kan je hem langer bewaren als wanneer je dat niet doet.
Als je Champagnes in een te warme kast wilt bewaren, drink ze dan in godsnaam dan maar metteen op. Na een paar maanden op een te warme temperatuur heb je al een erg dure fles azijn in jouw kast liggen.
Het is niet voor niets dat een Champagne een Millésimé is. Dat is vaak een goed jaar.
Een NV is een Chamapgne uit een minder jaar die opgevoerd is met de restanten van een vroeger/beter jaar.
Een Millésimé of Vintage Champagne is dus vaak beter houdbaar als een NV/S.A. van dezelfde producent.
Hoe beter het jaar hoe langer de Champagne houdbaar is.
Een voorbeeld. 1990 was erg goed en is van bepaalde huizen nog steeds prima te drinken.
1994 was een veel minder jaar en is ondertussen niet meer te drinken.
Ook hier zijn echter uitzonderingen: Een Krug Non-Vintage is nog altijd veel langer te bewaren als een Millésimé Moët & Chandon. Het jaar 1993 was voor vele Champagne producenten geen goed jaar, voor de Roederer Cristal was het echter een perfect jaar.
Er zijn handelaars die te weinig omloopsnelheid in Champagne hebben.
Jij weet niet hoe lang die champagne bij de handelaar heeft gelegen voordat jij hem kocht, zeker niet als het een Non-Vintage Champagne is.
Bij een goedkope Vintage Champagne kan je ervan uitgaan dat deze 4-5 jaar na het vintage jaar uitgeleverd is.
Op dit moment koop je een goedkope vintage dus uit het jaar 2002.
Je kan deze dus tot 2012 bewaren. Of dit handig is is een tweede.
Goedkope vintages zou ik toch binnen twee jaar opdrinken.
Als een champagne te lang bij de handelaar heeft gelegen, zeker als hij ze vrolijk achter een smeedijzeren hek in zijn verwarmde winkel heeft uitgestald dan kan je deze beter niet kopen en al zeker niet als je van plan bent om hem te gaan bewaren.
Winkels met een hoge champagne omloopsnelheid (of Champagnespeciaalzaken) hebben dit probleem een stuk minder.
Last but not least: Hoe exclusiever de Champagne des te lager de omloopsnelheid en des te groter het risico dat deze te lang bij de handelaar heeft gelegen. Als een handelaar het goed doet dan heeft hij niet meer als 20% van zijn jaarverkoop van een merk/type in huis liggen.
Goede huizen maken Champagnes die je langer kan bewaren als mindere huizen.
Hoe kan dat nu weer? Welnu, ze kopen/gebruiken (als het goed is) alleen goede druiven in.
De inferieure druiven gaan in de goedkopere Champagnes.
De kelders en de fabriek zijn net laboratoria dus komt er geen vuiltje in de champagne.
De goede huizen gebruiken dure kurken gemaakt van dikke lagen spaans kurk.
Hierdoor komt er geen zuurstof bij onder de kurk en kan de koolzuur er ook niet uit.
Dure kurken slinken niet na een aantal jaren, hetgeen van goedkope aglomeraat kurken niet te zeggen is.
Kleine flesjes (kleiner dan 0,375 liter) zijn niet houdbaar.
Grote flessen (groter dan drie liter) ook niet echt omdat deze veelal gevuld zijn met de inhoud van magnums en in dit proces veel zuurstof in de champagne erbij komt. De best houdbare flesmaat is de magnum.
Ik begon dit verhaal met de medeling dat het de combinatie van bovenstaande factoren is. Sommige producenten/handelaren doen het op alle vlakken goed. Anderen verzieken echt alle factoren.
Het merendeel is in het een wat beter als in het ander. Voor de gemiddelde consument is er dus geen touw aan vast te knopen hoe lang een Champagne te bewaren is.






Mathieu

Die worden hier zelfs nog geen 6 maanden oud. Je moet natuurlijk dan feitelijk nog gokken want je weet niet hoe lang ze al bij de handelaar gelegen hebben.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

Citaat van: Mathieu op 27 februari 2011, 14:13:53
Die worden hier zelfs nog geen 6 maanden oud. Je moet natuurlijk dan feitelijk nog gokken want je weet niet hoe lang ze al bij de handelaar gelegen hebben.

Die duurste soorten blijven lang goed, slechte champagne heb ik nog niet gehad.

Micmac

Patron , tournee general


kabar

Da's tenminste een heerlijk biertje. Toen het in Diest gebrouwen werd op ambachtelijke wijze, was het nog beter.

Koter

Citaat van: kabar op 27 februari 2011, 22:25:09
Da's tenminste een heerlijk biertje. Toen het in Diest gebrouwen werd op ambachtelijke wijze, was het nog beter.

Ook over genomen door Inbev?
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Micmac

27 februari 2011, 23:25:51 #2231 Laatste wijziging: 27 februari 2011, 23:27:34 door Micmac
Citaat van: kabar op 27 februari 2011, 22:25:09
Da's tenminste een heerlijk biertje. Toen het in Diest gebrouwen werd op ambachtelijke wijze, was het nog beter.

Dat zijn vervlogen tijden al staat de naam brouwerij er nog op, en er word nog bier in 3/4 literflessen getapt voor twee maanden per jaar, maar ik ben de naam vergeten.
Al is De Loterbol er ook nog.

kabar

Citaat van: Koter op 27 februari 2011, 22:57:13
Citaat van: kabar op 27 februari 2011, 22:25:09
Da's tenminste een heerlijk biertje. Toen het in Diest gebrouwen werd op ambachtelijke wijze, was het nog beter.

Ook over genomen door Inbev?
Door Haacht

Mathieu

Citaat van: kabar op 28 februari 2011, 09:56:11
Citaat van: Koter op 27 februari 2011, 22:57:13
Citaat van: kabar op 27 februari 2011, 22:25:09
Da's tenminste een heerlijk biertje. Toen het in Diest gebrouwen werd op ambachtelijke wijze, was het nog beter.

Ook over genomen door Inbev?
Door Haacht


Die heb ik nooit door mijn keelgat gekregen.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

kabar

Citaat van: Mathieu op 28 februari 2011, 12:04:10
Citaat van: kabar op 28 februari 2011, 09:56:11
Citaat van: Koter op 27 februari 2011, 22:57:13
Citaat van: kabar op 27 februari 2011, 22:25:09
Da's tenminste een heerlijk biertje. Toen het in Diest gebrouwen werd op ambachtelijke wijze, was het nog beter.

Ook over genomen door Inbev?
Door Haacht


Die heb ik nooit door mijn keelgat gekregen.

Ik ook niet. Als ge een koe een emmer Maes pils laat leegdrinken en dan uitzeiken, heb je Haacht.