Aan den toog....

Gestart door vyske, 3 februari 2009, 16:41:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Micmac

Erwtensoep is lekker maar deze is maaltijdsoep .
Een 500 gram spliterwten
400 gram schouderkarbonade
1 theelepel zout,
3 preien in fijne ringen gesneden
1 kleine knolselderij in kleine blokjes
1 fijn-gesnipperde ui
3 aardappelen in blokjes,
1 bosje fijngehakte blad-selderij
1 lekkere magere runder rookworst
3 blokjes kruiden-bouillon

Bereidingswijze.

Was de spliterwten en doe ze in een soeppan met 2 liter water, de schouder-karbonade en het zout.

Breng dit aan de kook en laat het anderhalf uur lekker doorkoken.

Haal het vlees eruit en wrijf de erwten door een zeef.

Voeg de groenten en de blokjes aardappel toe en laat de soep nog een 15 tal minuutjes doorkoken.

Af en toe roeren.

Doe de rookworst erbij en laat weer 15 minuutjes zachtjes koken.

Haal de worst er weer uit snij hem mooi in schijfjes, snij het andere vlees in stukjes en doe alles in de soep.

Vul zonodig water bij en breng de soep op smaak met de bouillon en misschien nog wat peper.




kabar

Ik heb een broebelbad dat iets meer dan één euro gekost heeft: een doos erwtensoep.

Micmac

Citaat van: kabar op  6 december 2010, 22:47:42
Ik heb een broebelbad dat iets meer dan één euro gekost heeft: een doos erwtensoep.

Het is de kunst om erwtensoep te hebben waar de soeplepel recht blijft in staan, doch hier zitten er meestal ook nog gerookte spekblokjes bij .

Patron doe ze nog eens vol.  :schol: :biggrinumbrella1:

kabar

Citaat van: Micmac op  6 december 2010, 23:11:28
Citaat van: kabar op  6 december 2010, 22:47:42
Ik heb een broebelbad dat iets meer dan één euro gekost heeft: een doos erwtensoep.

Het is de kunst om erwtensoep te hebben waar de soeplepel recht blijft in staan, doch hier zitten er meestal ook nog gerookte spekblokjes bij .

Patron doe ze nog eens vol.  :schol: :biggrinumbrella1:
En mijn vrouw doet daar nog een hammeke in.

Micmac

7 december 2010, 21:49:33 #2044 Laatste wijziging: 7 december 2010, 21:54:17 door Micmac
Citaat van: kabar op  6 december 2010, 23:17:14
Citaat van: Micmac op  6 december 2010, 23:11:28
Citaat van: kabar op  6 december 2010, 22:47:42
Ik heb een broebelbad dat iets meer dan één euro gekost heeft: een doos erwtensoep.

Het is de kunst om erwtensoep te hebben waar de soeplepel recht blijft in staan, doch hier zitten er meestal ook nog gerookte spekblokjes bij .

Patron doe ze nog eens vol.  :schol: :biggrinumbrella1:
En mijn vrouw doet daar nog een hammeke in.

Die erwtensoep is het meestgevraagde in de Nederlandse grootwarenhuizen.
Zo'n hammetje ( bovenbeen van het varken) is zo ook lekker en de Duitsers en Oostenrijkers noemen het "eisbein".
Eisbein with Sauerkraut

jerryke

Citaat van: kabar op  6 december 2010, 22:47:42
Ik heb een broebelbad dat iets meer dan één euro gekost heeft: een doos erwtensoep.

:LOL: :LOL: :LOL:

jerryke

Citaat van: kabar op  6 december 2010, 23:17:14
Citaat van: Micmac op  6 december 2010, 23:11:28
Citaat van: kabar op  6 december 2010, 22:47:42
Ik heb een broebelbad dat iets meer dan één euro gekost heeft: een doos erwtensoep.

Het is de kunst om erwtensoep te hebben waar de soeplepel recht blijft in staan, doch hier zitten er meestal ook nog gerookte spekblokjes bij .

Patron doe ze nog eens vol.  :schol: :biggrinumbrella1:
En mijn vrouw doet daar nog een hammeke in.

en ik doe daat nog een varkenspootje bij  ;D

Mathieu

Allee allemaal op één rij en elk zijn of haar soep klaar maken. Ik zal aan de toog gaan hangen en dan van elke soep een bord eten. Zal dan zeggen welke de beste is.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Koter

In plaats van een varkenspoot heb ik liever een varkensstaart er in. Lekker vettig om te peuzelen.  :biggrinbounce:
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Micmac

8 december 2010, 22:45:20 #2049 Laatste wijziging: 8 december 2010, 22:47:16 door Micmac
Als men er niet genoeg van kan krijgen, moet het zeer goed zijn.

Ingrediënten voor ongeveer 3 liter soep
500 gram spliterwten
1 stuk hamschijf (met bot dus) van 500 gram, spareribs, of twee varkenspootjes
100 gram ontbijtspek of zuurkoolspek aan één stuk, liefst met zwoerd
1 rookworst
2 flinke uien
1 winterwortel
2 preien
1 knolselderie
2 aardappelen
1 bos bladselderie
peper en zout naar smaak
2 liter water om te beginnen
brood en eventueel katenspek in plakjes
Bereiding

Spoel de spliterwten in een zeef onder stromend water.
Ze hoeven niet te weken. Breng ruim water aan de kook, doe de erwten erin, met hamschijf en spek.
Breng opnieuw aan de kook, schuim af.
Giet na enkele minuten het water af, en zet erwten, hamschijf en spek op met schoon water.
De rookworst gaat nog niet in de pan.
Terwijl de erwten en het vlees zachtjes koken bereid je de groenten voor: snijd de schil van de knolselderie, schil de aardappelen, en snijd knolselderie en aardappelen in blokjes.Schil of schrap de winterwortel schoon, halveer hem in de lengte en snijd de halve wortels in plakjes (je krijgt dus halve cirkels). Snijd de preien in de lengte kruiselings in zodat je kwasten krijgt. Spoel die schoon onder de kraan, laat uitlekken, en snijd in stukken van ongeveer een halve centimeter. Schil de uien en snipper ze grof.
Doe de schoongemaakte groenten in de pan, en verhit op laag vuur totdat de erwten gaar zijn (anderhalf tot drie uur, de spliterwten moeten stukkoken).
Haal het vlees uit de pan, verwijder botten of botjes en eventueel kraakbeen, en snijd het fijn.
Haal het zwoerd van het spek als dat eraan zit, snijd het spek in blokjes.
Doe het vlees terug in de pan. Was de bladselderie, knip de blaadjes grof met een schaar.
Op het laatst wordt de rookworst in de erwtensoep verwarmd (een kwartiertje), en gaat de bladselderie erdoor.
Proef, proef en breng op smaak af met peper en zout.
De erwtensoep is nu nog niet dik.
Zet het vuur uit, en laat de soep staan tot de volgende dag.
Op dit punt kun je de soep -eenmaal afgekoeld- in porties invriezen.
Als je in porties gaat invriezen kun je de rookworst bij het opwarmen in de soep doen, of je moet erop letten dat de stukken worst eerlijk over de porties zijn verdeeld!
Hoe je een grote pan soep snel kunt laten afkoelen lees je elders op deze site.
Het opwarmen van de soep
Als je een grote hoeveelheid wilt serveren kun je de erwtensoep het beste op een niet te hoog vuur verwarmen terwijl je regelmatig roert, anders krijg je een dikke verbrande zwarte koek op de bodem van je pan.
Wil je kleinere hoeveelheden verwarmen, dan kun je ook de magnetron gebruiken.
Een andere mogelijkheid is de pan, die wel ovenvaste handgrepen moet hebben, in de oven te zetten op ongeveer 120 grC.
Maar ook dan moet je regelmatig roeren.
Serveren

Snijd de rookworst in plakjes, en verdeel over de soepkommen, of roer door de soep.
Geef brood bij erwtensoep.

Eet smakelijk!

Mathieu

We zitten hier te watertanden tot we een kom van dergelijke soep mogen proeven.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

jerryke

heb net een varkensstaartje , 2 poten, 2 dikke vleesribben en een hammeke meegebracht...volgende week staat hier erwtensoep te pruttelen en zuurkoolstoemp  ;D

Mathieu

Wij gaan niet meer naar huis vandaag zulke lekker soep van Micmac en voor volgende week weeral ander lekkers te eten. :d_clap_20: :d_clap_20:
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Koter

Citaat van: jerryke op  9 december 2010, 17:27:05
heb net een varkensstaartje , 2 poten, 2 dikke vleesribben en een hammeke meegebracht...volgende week staat hier erwtensoep te pruttelen en zuurkoolstoemp  ;D

Mag ik mijzelf uitnodigen?  ;D
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

kabar

Citaat van: Koter op  9 december 2010, 18:53:58
Citaat van: jerryke op  9 december 2010, 17:27:05
heb net een varkensstaartje , 2 poten, 2 dikke vleesribben en een hammeke meegebracht...volgende week staat hier erwtensoep te pruttelen en zuurkoolstoemp  ;D

Mag ik mijzelf uitnodigen?  ;D

En mij ook?