Aan den toog....

Gestart door vyske, 3 februari 2009, 16:41:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Mathieu

Voor mij een grote mok zwarte koffie en geef de rest ook iets.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

jerryke

patron geef eens een rondje op de kosten van de spiegel  ;D .... voor mij ne Bailey's ...schol mannen  :Beer-Chug:

Micmac

Patron ne koffie met Bailey's.

Mathieu

Kom straks terug, moet nu naar Kessel. Patron geef ze toch maar entje van mij en zet het op de spiegel tot straks.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

jerryke

vanop verplaatsing kom ik hier even binnenwippen  ;D ......patron doe mij maar eene Bailey's van Mathieu zijne spiegel

kabar

Ik ben van een goede fles chardonnay aan 't genieten.

Micmac

Citaat van: kabar op 28 augustus 2010, 22:03:14
Ik ben van een goede fles chardonnay aan 't genieten.

Da's een prima wijntje, en "iron Horse" is van dezelfde druif.

kabar

Ik heb heel mijn leven rode wijn gedronken, maar nu verdraag ik die niet meer. Ben dus overgeschakeld op witte.

Micmac

Citaat van: kabar op 28 augustus 2010, 22:58:53
Ik heb heel mijn leven rode wijn gedronken, maar nu verdraag ik die niet meer. Ben dus overgeschakeld op witte.

Ben ook een rode wijn drinker, doch de witte begint er ook in te gaan en is beter voor de Cholesterol.

Mathieu

En ik meende ergens op gevangen te hebben dat de witte wijn juist de cholestorol ophoopte.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

Citaat van: Mathieu op 29 augustus 2010, 16:56:36
En ik meende ergens op gevangen te hebben dat de witte wijn juist de cholestorol ophoopte.

Azijn : een uitstekende remedie !
Reeds in de oudheid gebruikte men een dagelijkse dosis appel-azijn om de gezondheid te bevorderen en ziekten te voorkomen ,om het optreden van lelijke bruine huidvlekken te verhinderen en te doen verdwijnen,de kwaliteit van het haar te verbeteren,osteoporose (beender-verkalking) tegen te gaan door de aanwezigheid van calcium in de azijn,hoofdpijn te verminderen, likdoorns en eelt te behandelen,huidontsteking en vagina-schimmel-ontsteking bij vrouwen te genezen, microben te vernietigen, hart-en bloedvaten beter te laten functioneren, hypertensie , dus te hoge bloeddruk te bestrijden,en als hoeststillende gorgeldrank .
Als je gewoon een fles wijn laat openstaan zal na verloop van tijd, enkele weken, de wijn veranderen in azijn. Tegelijkertijd zul je zien dat er boven op de wijn een vliesachtige substantie drijft.
Dat is de azijnmoer.
Dit vlies wordt gevormd door de bacteriën die de azijn vormen. Deze bacterie, acetobacter suboxydans, komt vrij in de lucht voor.

Mathieu

Toch niet voldoende dan : want ga maar eens in de trek staan nu in deze tijd, je zal snel met een snotvalling zitten, daar ben ik zeker van.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

29 augustus 2010, 23:46:39 #1827 Laatste wijziging: 29 augustus 2010, 23:49:22 door Micmac
Citaat van: Mathieu op 29 augustus 2010, 16:56:36
En ik meende ergens op gevangen te hebben dat de witte wijn juist de cholestorol ophoopte.

En Mathieu heeft nog gelijk ook.

Bij bier is het andersom, donkere zijn cholestorol ophopend.

Cholesterol dieet
Een mens krijgt maar 3% van het totale cholesterol gehalte binnen via de voeding. De rest maakt het lichaam zelf aan.
En er bestaat een regelmechanisme: de lever maakt minder cholesterol aan als er meer via de voeding binnenkomt en andersom.
 
Nu kun je natuurlijk alle cholesterolrijke voeding schrappen in de hoop dat het cholesterolgehalte in het bloed daalt maar dat haalt op die 3% natuurlijk helemaal niets uit.
Bovendien: hoe minder cholesterol er via de voeding binnenkomt hoe meer het lichaam zelf gaat aanmaken.
Beter is het iets te doen aan de oorzaak. Waarom gaat het lichaam zoveel cholesterol aanmaken?
Wat maakt dat het lichaam dat nodig acht? Cholesterol heeft een aantal belangrijke taken te verrichten binnen het lichaam. Het is nodig als grondstof voor hormonen, galzouten en vitamine D.
Het zorgt voor het doorgeven van zenuwboodschappen. Het vormt een onderdeel van de celwanden en zorgt dat ze mooi flexibel blijven. Het is een lichaamseigen anti-oxidant. Logisch dus dat bepaalde activiteiten 'vragen' om cholesterol. Stress (verhoogt de vraag naar cortisol), te weinig drinken (verhoogt de vraag naar aldosteron), zwangerschap (verhoogt de vraag naar oestrogeen en progesteron), tekort aan vitamine D (je hebt cholesterol nodig om D te kunnen maken), ontstekingen (verhoogt de vraag naar anti-oxidanten), verkeerde vetten (verhoogt de vraag naar extra scharnierpunten - dus LDL - om de celwanden soepel te houden) en vrije radicalenschade (zorgt voor oxidatie van LDL cholesterol waardoor deze onwerkzaam worden).

Cholesterol wordt gemaakt van vet en van koolhydraten. Van (de juiste) vetten kan het lichaam HDL én LDL maken, van koolhydraten alleen maar LDL. Als we kijken naar het aanbod zien we dat met name de geraffineerde koolhydraten en de transvetten de hoeveelheid LDL doet stijgen.
Lees meer over cholesterol, de werking van statines en de betrouwbaarheid van cholesterolmetingen onder de sectie "zo zit dat".

Natuurlijke cholesterolverlagers
De beste manier om van te hoge cholesterolwaarden en/of een onevenwichtige cholesterol samenstelling af te komen is de aanpassing van het voedingspatroon. Zorg dat je voldoende anti-oxidanten en B vitamines binnenkrijgt, schrap de transvetten en geraffineerde koolhydraten en voer de hoeveelheden groente, fruit, olijfolie en vette vis flink op.
 
Transvetten schrappen
Transvetten werken LDL cholesterolverhogend. Die moeten dus radicaal geschrapt worden uit het voedingspatroon. Transvetten komen in de natuur nauwelijks voor. Zij zijn ontstaan in de fabriek doordat vloeibare plantaardige vetten gehard worden. De verandering van de vetstructuur maakt dat transvetten niet door het lichaam als 'natuurlijk' worden ervaren. Het lichaam kan er nauwelijks iets mee. Bovendien, áls ze bij gebrek aan andere vetten door het lichaam gebruikt (moeten) worden tast dit de integriteit van de celstructuren aan. Celwanden waar transvetten in zitten zijn niet meer flexibel en knappen snel stuk, met alle gevolgen van dien (denk aan bloedvaten die knappen).
 
Transvetzuren zitten in:
bak-, braad- en frituurvet (met uitzondering van ossewit en kokosvet)
koffiewitmaker (creamer - met uizondering van kokoscreamer)
koekjes en gebak
in of met hete olie bereide producten
gefrituurde producten (met uitzondering van in ossewit of kokosvet gebakken zaken)
alle kant en klare producten waarin geharde plantaardige olie is verwerkt
pizza's, zoutjes, chips etc.
Linolzuur schrappen
Linolzuur (zonnebloemolie bijvoorbeeld) leek cholesterolverlagend te werken maar  veroorzaakt bij nader inzien (onderzoek eind 2006) érg veel ontstekingsprocessen (arteriosclerose = een  ontstekingsproces). Dit komt omdat we te weinig capaciteit hebben om linolzuur om te zetten waardoor we linolzuurstapeling krijgen en juist die stapeling geeft die ontstekingen. Daarom wordt geadviseerd de linolzuurinname drastisch te beperken en in zéker geen linolzuurverrijkte producten te gebruiken.
 
Gebruik roomboter (bevat laurinezuur) in plaats van (dieet) margarine of halvarine (bevat linolzuur én transvetzuren)
 
Suiker schrappen
Suiker en geraffineerde koolhydraten (witmeel, frisdranken, kant- en klaar spullen, pakjes en zakjes) doen de triglyceride waarden omhoog schieten en kosten veel vitamine B om verwerkt te worden. Een tekort aan B vitamines doet de homocysteïne waarden stijgen. Triglyceride en homocysteïne beschadigen de vaatwand en veroorzaken een oxidatie van LDL cholesterol. Logisch dus dat door het gebruik van geraffineerde koolhydraten de totale cholesterolspiegel omhoog schiet en dat met name het LDL gehalte stijgt. Daar moeten we dus vanaf.
 
Vis, olijfolie en kokos invoeren
Alle soorten vis bevatten omega 3 vetzuren.
Deze werken sterk ontstekingsremmend en cholesterolverlagend (het klopt dat er in garnalen ed ook cholesterol zit maar de omega 3 die er ook in zet dat beetje cholesterol kilometers in de schaduw). Vette vissoorten (aal, haring, sardientjes, makreel, tonijn, zalm etc) bevatten erg veel omega 3 vet. Bedenk wel dat vissticks naar verhouding meer geraffineerde koolhydraten bevatten (het is bijna alleen maar korst) dan omega 3 - die vallen dus af als omega 3 bron. Eet minimaal 3x per week vette vis, garnalen, kreeft, oesters of mosselen.
Olijfolie bevat veel oliezuur en werkt ook sterk ontstekingsremmend en cholesterolverlagend. Bovendien doet het de triglyceridewaarden dalen. Bak en braad in olijfolie en verdeel het ook kwistig over de salade en in de stamppot. Vooral niet moeilijk over doen.

Kokosolie (of vet) heeft een antimicrobiële werking, is werkzaam tegen kanker en hart en vaatziekten. Het belangrijkste bestanddeel (50%) van kokosvet is laurinezuur. Dit wordt succesvol ingezet bij bacteriële en schimmelinfecties, dysbioses (darmflora verstoringen), overgewicht (kokosolie bevat een erg lage glycemische index, bovendien verzadigd het eerder en wordt het niet als vet opgeslagen door het lichaam - in tegenstelling tot gewone suikers). Op het eiland Tokelau in de Stille Oceaan haalt men 60% van de energiebehoefte uit kokosolie. Het cholesterolniveau is, volgens Nederlandse normen ideaal en hart en vaatziekten komen er nauwelijks voor. Reden te over dus om meer kokosolie te gebruiken in de keuken.

Andere cholesterol 'hulpmiddelen'

Afvangen LDL
Avocado
Noten olie
Olijf olie
Olijven
Pompoen olie
Pompoen pitten
Sesam pasta
Sesam zaad
Shi take  

Cholesterol verlagend

Cayenne peper
Grapefruit
Noten olie
Olijf olie
Olijven
Sambal
Sesam pasta
Sesam zaad
Sinaasappel schil
Spaanse peper

Remming van de aanmaak

Artisjok
Avocado
Fenegriek
Gember
Pompoen olie
Pompoen pitten  

En verder:

Matig het zoutgebruik
Eet veel, heel veel groente en fruit
Eet slechts 1x per dag iets met tarwe (brood of pasta) en vul de 'lege ruimte' op met verse soep, salades of fruit
Drink dagelijks één á twee glazen rode wijn (niet meer)
Gebruik meer kalium (vijgen, olijven, dadels)

Cholesterol verlagende factoren:

Laurinezuur (vooral in kokosolie en kokosvet en in mindere mate in roomboter)
Groente en fruit (de vezels die erin zitten, dus sap werkt niet)
Tarwekiemen en andere spruitgroente (taugé, alfalfa)
Lecithine (in sojabonen, tarwekiemen, eidooier)
Knoflook, uien
Vitamine B, C en E
Cacao (neem chocolade met 70% of meer cacao - melk is de cholesterolverhogende factor)

Cholesterol verhogende factoren:

Stress, geestelijke inspanning
Roken, alcohol, koffie
Magnetron (de doorstraling verandert de structuren)
De pil

kabar

Nog een week of vijf en ik zit in Kümkoy (Side). Ben echt aan 't aftellen. Zeker met zulk weer als we nu hebben.

Micmac

Citaat van: kabar op 30 augustus 2010, 12:04:53
Nog een week of vijf en ik zit in Kümkoy (Side). Ben echt aan 't aftellen. Zeker met zulk weer als we nu hebben.

Terug naar Turkije Kabar, ik heb geen tijd voor verlof.
Misschien volgend jaar ?.