Wat maakt je blij?

Gestart door Koter, 8 februari 2009, 15:51:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Micmac

Vandaag nog eens  drie kilo super restaurant mosselen kunnen krijgen, zo mooi schaalvol vlees is in de handel niet verkrijgbaar.

[bijlage verwijderd door de beheerder]

xofie

WHAAUW supermosselen zeg

Micmac

Citaat van: xofie op 12 maart 2018, 23:45:19
WHAAUW supermosselen zeg

Een ziltige, volle smaak en een blanke kleur.
Zo omschrijven de mosselkenners de ultieme mossel.

xofie

Citaat van: Micmac op 13 maart 2018, 01:05:54
Citaat van: xofie op 12 maart 2018, 23:45:19
WHAAUW supermosselen zeg

Een ziltige, volle smaak en een blanke kleur.
Zo omschrijven de mosselkenners de ultieme mossel.

ik vind dat ook heel lekker die blanke kleur, die orange vind ik maar een beetje vies

xofie

dat ik op 6 weken 5 kg ben afgevallen

Micmac

17 maart 2018, 22:46:59 #290 Laatste wijziging: 17 maart 2018, 22:50:32 door Micmac
Citaat van: xofie op 14 maart 2018, 14:25:47
Citaat van: Micmac op 13 maart 2018, 01:05:54
Citaat van: xofie op 12 maart 2018, 23:45:19
WHAAUW supermosselen zeg

Een ziltige, volle smaak en een blanke kleur.
Zo omschrijven de mosselkenners de ultieme mossel.

ik vind dat ook heel lekker die blanke kleur, die orange vind ik maar een beetje vies

Die oranje komen van Spanje.

De Spaanse mossel kan een lengte van 15 centimeter behalen, heeft oranje gekleurd vlees en is sterk van smaak. Het wordt door kenners veelal rauw geconsumeerd. U kunt deze mossel verder nog bakken, grillen, stomen en koken. Staat de schelp open? Geef dan ik tik op de schelp. Sluit de schelp, dan is de mossel levend en geschikt voor consumptie.

Koter

Citaat van: Micmac op 17 maart 2018, 22:46:59
Citaat van: xofie op 14 maart 2018, 14:25:47
Citaat van: Micmac op 13 maart 2018, 01:05:54
Citaat van: xofie op 12 maart 2018, 23:45:19
WHAAUW supermosselen zeg

Een ziltige, volle smaak en een blanke kleur.
Zo omschrijven de mosselkenners de ultieme mossel.

ik vind dat ook heel lekker die blanke kleur, die orange vind ik maar een beetje vies

Die oranje komen van Spanje.

De Spaanse mossel kan een lengte van 15 centimeter behalen, heeft oranje gekleurd vlees en is sterk van smaak. Het wordt door kenners veelal rauw geconsumeerd. U kunt deze mossel verder nog bakken, grillen, stomen en koken. Staat de schelp open? Geef dan ik tik op de schelp. Sluit de schelp, dan is de mossel levend en geschikt voor consumptie.

De uitleg van een mosselkenner

De kleur van een mossel word zoals zovele dingen bepaald door het zonlicht.
De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje, De kleur word zoals zovele dingen bepaald door het zonlicht.
Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen.
Tussen oranje en witte mosselen is er noch smaak- noch kwaliteitsverschil.
Vaak wordt er verteld dat het kleurverschil te wijten is aan het geslacht van de mossel, vrouwtjes zouden oranje zijn en mannetjes wit.
Dit is echter een fabeltje.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

xofie

AWEL ik geloof  jou koter, want ik heb oranje mosselen gegeten niettegenstaande
ik dacht dat ze niet zo lekker waren en zijn juist hetzelfde, maar toch zie ik liever
witte mossels, zit tussen de oren natuurlijk..................

Micmac

Citaat van: xofie op 17 maart 2018, 23:10:04
AWEL ik geloof  jou koter, want ik heb oranje mosselen gegeten niettegenstaande
ik dacht dat ze niet zo lekker waren en zijn juist hetzelfde, maar toch zie ik liever
witte mossels, zit tussen de oren natuurlijk..................

In een sterrenzaak gisteren zei de chef " hier wordt geen enkele oranje mossel geserveerd, enkel met kwaliteit kan ik mijn sterren behouden", volgens hem deugen de oranje mosselen niet, maar worden ingevoerd als Yerseke dreigt zonder te vallen, ze worden dan een week of vier daar ik het water gelegd en verkocht als zeeuwse mosselen doch alle grote afnemers worden verwittigd dat ze de geleverde kwaliteit vanaf 01/04/2018 niet meer kunnen leveren.

Koter

Citaat van: Micmac op 26 maart 2018, 20:41:27
Citaat van: xofie op 17 maart 2018, 23:10:04
AWEL ik geloof  jou koter, want ik heb oranje mosselen gegeten niettegenstaande
ik dacht dat ze niet zo lekker waren en zijn juist hetzelfde, maar toch zie ik liever
witte mossels, zit tussen de oren natuurlijk..................

In een sterrenzaak gisteren zei de chef " hier wordt geen enkele oranje mossel geserveerd, enkel met kwaliteit kan ik mijn sterren behouden", volgens hem deugen de oranje mosselen niet, maar worden ingevoerd als Yerseke dreigt zonder te vallen, ze worden dan een week of vier daar ik het water gelegd en verkocht als zeeuwse mosselen doch alle grote afnemers worden verwittigd dat ze de geleverde kwaliteit vanaf 01/04/2018 niet meer kunnen leveren.

Meer dan 40 jaar terug ging ik zelf mosselen halen in Yerseke. Dat waren mosselen die ze per boot gingen slepen en het merendeel daar van waren oranje. Voor een tientje (10 gulden) lieten ze een schep naast de wastoren vallen en kon ik zo'n 10 emmers vullen. Dat waren mosselen met een gevulde schelp en lekker. 1 nadeel, je moest ze extra goed wassen om dat ze recht van de zeebodem kwamen en niet gespoeld werden.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

xofie

In Oostenrijk mag er terug gerookt worden in cafés

xofie

Citaat van: Koter op 26 maart 2018, 20:49:14
Citaat van: Micmac op 26 maart 2018, 20:41:27
Citaat van: xofie op 17 maart 2018, 23:10:04
AWEL ik geloof  jou koter, want ik heb oranje mosselen gegeten niettegenstaande
ik dacht dat ze niet zo lekker waren en zijn juist hetzelfde, maar toch zie ik liever
witte mossels, zit tussen de oren natuurlijk..................

In een sterrenzaak gisteren zei de chef " hier wordt geen enkele oranje mossel geserveerd, enkel met kwaliteit kan ik mijn sterren behouden", volgens hem deugen de oranje mosselen niet, maar worden ingevoerd als Yerseke dreigt zonder te vallen, ze worden dan een week of vier daar ik het water gelegd en verkocht als zeeuwse mosselen doch alle grote afnemers worden verwittigd dat ze de geleverde kwaliteit vanaf 01/04/2018 niet meer kunnen leveren.

Meer dan 40 jaar terug ging ik zelf mosselen halen in Yerseke. Dat waren mosselen die ze per boot gingen slepen en het merendeel daar van waren oranje. Voor een tientje (10 gulden) lieten ze een schep naast de wastoren vallen en kon ik zo'n 10 emmers vullen. Dat waren mosselen met een gevulde schelp en lekker. 1 nadeel, je moest ze extra goed wassen om dat ze recht van de zeebodem kwamen en niet gespoeld werden.

dat was nog de goede oude tijd

Koter

Citaat van: xofie op 26 maart 2018, 20:50:08
In Oostenrijk mag er terug gerookt worden in cafés

En daar wordt jij blij van?
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

xofie

Citaat van: Koter op 26 maart 2018, 20:51:19
Citaat van: xofie op 26 maart 2018, 20:50:08
In Oostenrijk mag er terug gerookt worden in cafés

En daar wordt jij blij van?

misschien volgt de rest wel, een klein beetje hoop is er toch, nu in Spanje is het doorgaans warm genoeg om buiten te zitten

Koter

Citaat van: xofie op 26 maart 2018, 20:52:20
Citaat van: Koter op 26 maart 2018, 20:51:19
Citaat van: xofie op 26 maart 2018, 20:50:08
In Oostenrijk mag er terug gerookt worden in cafés

En daar wordt jij blij van?

misschien volgt de rest wel, een klein beetje hoop is er toch, nu in Spanje is het doorgaans warm genoeg om buiten te zitten

Dat moesten ze overal verbieden waar mensen komen.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....