Het Grote Off Topic-Topic.

Gestart door Micmac, 17 maart 2010, 22:45:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mathieu

Wat zegt men zo mooi : Heden ten dage moet men uitgeslapen zijn. Dat blijkt dan nog juist te zijn ook.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

Meer energie met minder slaap



Uitslapen maakt je niet beter uitgerust, efficiënt slapen wel. Eigenlijk is het heel simpel, maar je moet er wel iets voor doen.
Werken, de kinderen van school halen, de hond uitlaten, koken. Het zijn stuk voor stuk dingen die energie vragen. Maar telefoneren met je schoonzus, eindelijk die financiën ordenen en piekeren over die laatste ruzie met je partner doen dat evengoed.

Wil je meer energie, dan moet je dus eerst gaan kijken naar de zaken die jou energie kosten; met andere woorden: hoe ziet jouw draaglast eruit? Als je er een keer voor gaat zitten, zal je merken dat daar heel wat verborgen energievreters opstaan. Dingen waar je niet eens van wist dat ze eigenlijk best wel energie kosten. Een eerste stap naar meer energie is dan ook kritisch in je draaglasten gaan knippen. Is het werkelijk nodig dat je met de hond een blokje van een halfuur omloopt, of is twintig minuten misschien ook voldoende? Helpt piekeren over die ruzie je een stap verder of kan je beter door de zure appel heen bijten en de discussie (nog een keer) aangaan? Want als je voldoende energie wil hebben, dan is het zaak ervoor te zorgen dat je draagkracht opweegt tegen je draaglast.

Die draagkracht is geen door Moeder Natuur gegeven energie. Je creëert ze zelf, onder meer door te slapen. Door goed te slapen, en dat is niet hetzelfde als lang slapen. We gaan ervan uit dat we langer moeten slapen als we moe zijn. Klinkt immers logisch: slapen maakt dat je uitrust. Hoe langer je slaapt, hoe beter je dus zal zijn uitgerust. Zo werkt het echter niet.

'In je slaap heb je verschillende fasen, variërend van diepe slaap tot een lichte droomslaap', vertelt dokter Bruno Ariens, die zich toelegde op slapen en slaapproblemen. 'In de eerste vier uren van je slaap zit je vooral in de diepe slaap; die zijn dan ook cruciaal om uit te rusten. Eigenlijk is je slaap een lijn die constant op en neer gaat en je wordt gedurende de nacht ook verschillende keren wakker. De meeste mensen merken daar niets van, omdat het maar een paar seconden duurt. Ze draaien zich om en zijn weer vertrokken, maar het idee dat je slaap een constante, diepe lijn vormt op een grafiek die tegen de ochtend weer omhoog kruipt, stemt dus echt niet overeen met de werkelijkheid.'

Respecteer je dag- en nachtritme
Het is bijzonder verleidelijk om je 's morgens nog eens lekker om te draaien als je daar de kans voor hebt, maar ook al val je dan nog terug in slaap, je zal er alleen je lichte droomslaap mee verlengen. Het echte uitrusten heb je al aan het begin van de nacht gedaan. Soms bereik je met het verlengen van je droomslaap dus eerder het tegendeel: je gaat knoeien met je dag- en nachtritme, waardoor je jezelf uiteindelijk suffer voelt dan wanneer je gelijk zou zijn opgestaan. Net het respecteren van dat dag- en nachtritme is heel belangrijk als je uitgerust wil opstaan.

'In onze hersenen hebben we een soort inwendige klok die ons dag- en nachtritme bepaalt. Het is die klok die maakt dat we ons overdag wakker voelen en dat we 's avonds ook goed inslapen', vertelt dokter Ariens. 'Die klok is gevoelig voor de kleinste veranderingen en daarom is het belangrijk dat je elke dag ongeveer op hetzelfde uur opstaat. Daar mag best een halfuur speling op zitten, maar meer eigenlijk niet.

's Avonds is het vooral belangrijk dat je gaat slapen op het moment dat je je moe voelt. De klok zendt immers een signaal uit dat ons wakker houdt en dat steeds sterker wordt gedurende de dag, omdat ook onze vermoeidheid steeds verder opbouwt. Rond tien uur stopt dat signaal en voelen we onze opgebouwde slaperigheid: zaak is daar dan ook gebruik van maken.' Je doet er goed aan een vast ritme op te bouwen, omdat dag en nacht om veel meer gaat dan slapen of wakker zijn alleen.

'Ook je hormoonhuishouding volgt het dag- en nachtritme', legt Bruno Ariens uit. 'Als je daarmee knoeit, knoei je dus ook met de aanmaak van je hormonen. Ons groeihormoon bijvoorbeeld, dat zorgt voor lichamelijk herstel, volgt het ritme. Ook het slaaphormoon melanine en het activiteitshormoon noradrenaline volgen die cyclus. Je spijsvertering hangt even goed samen met je dag- en nachtritme. Daarom hebben mensen met een jetlag ook vaak moeite met eten; dat patroon zit immers evengoed in de knoei.'

Ann maakte gebruik van haar studentenleven om haar slaappatroon grondig te veranderen. In eerste instantie toch. 'Uitslapen was er bij mijn ouders nooit bij. Het zijn zelfstandigen, elke minuut is geld waard. Het eerste wat ik als kotstudent dus deed, was lekker in mijn bed blijven liggen. De eerste maanden was dat ook echt een fijn gevoel: de wekker uitzetten en je nog eens omdraaien. Maar hoe verder het academiejaar vorderde, hoe minder uitgerust ik me voelde, terwijl ik toch veel meer tijd in bed doorbracht. Bovendien kwamen de examens eraan, dus ik kon het me ook niet meer permitteren om zolang in bed te blijven liggen.

Langzaamaan kwam ik terug in een vast ritme. Ik stond niet meer om klokslag zeven op, zoals mijn ouders, maar om half negen moest ik er elke dag uit van mezelf. Die regelmaat werkte zo goed, dat ik hem heb aangehouden, al is half negen ondertussen wel kwart na zeven geworden. Gevaarlijk dicht in de buurt van het uur van mijn ouders, ja.' (lacht)

Doe (leuke) dingen
Kort gezegd weerspiegelt je nacht eigenlijk je dag. Als je een actieve dag hebt gehad waarin je zowel lichamelijk als mentaal bezig bent geweest, zal je ook een goede nachtrust hebben. 'Mensen denken vaak dat ze beter kunnen stilzitten als ze moe zijn en gaan op zondag bijvoorbeeld uitgebreid voor de tv zitten, maar dan gaan ze bijna gegarandeerd slecht slapen. 'Als je overdag actief bezig bent geweest en die activiteiten uiteraard wel afbouwt naar de avond toe, zal je veel beter slapen en dus ook veel beter uitgerust wakker worden', beklemtoont dokter Ariens. Als je dan ook nog zoveel mogelijk probeert te kiezen voor activiteiten die je meer energie geven, sla je twee vliegen in een klap.

Voldoende aandacht besteden aan je voeding is er daar één van. Als we het al veel te druk hebben, zijn we meestal ook te moe om nog gezond te gaan koken met verse producten. Het is makkelijker om dan een kant-en-klare lasagne in de oven te schuiven, maar net de energie die gezonde voeding je geeft, kan je op dat moment goed gebruiken. Kies dus voor vers, voor fruit en groenten. Vermijd ook zware maaltijden voor het slapengaan, omdat je vertering je dan kan wakker houden en je zo twee keer de kans hebt om energie mis te lopen. Maar er zijn even goed mensen die niet kunnen slapen met een lege maag, dus er is niks verkeerd met een lichte snack voor het slapen als je daar behoefte aan hebt', nuanceert Bruno Ariens.

'Iedereen weet dat koffie drinken vlak voor het slapengaan geen goed idee is, maar wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat het je lichaam gemiddeld vijf uur kost om de helft van een kop koffie te verwerken. Als je 's avonds om zes uur bij je boterhammen twee koppen koffie drinkt, is dat dus eigenlijk hetzelfde als wanneer je om elf uur nog een koffie zou drinken.'

Als je meer energie wil, is het vooral belangrijk dat je ook tijd maakt voor de dingen die jij leuk vindt: dan ga je jezelf immers ook beter voelen, waardoor je meer energie krijgt. Blijf je hobby's dus doen, ook al kosten ze je tijd. Dat uurtje vilten op dinsdagavond zal je een pak meer energie geven dan vier dagen lang een kwartier langer in bed blijven liggen. Hetzelfde geldt voor afspreken met vrienden. Een goede babbel kan je zo'n boost geven dat je er soms een week op verder kan. Geen goed idee dus om jezelf dat niet te gunnen!

Daar is Christien ondertussen ook achter gekomen. 'Mijn man en ik hebben afgesproken dat ik op zaterdag en hij op zondag mag uitslapen. Je op je gemak nog een keer kunnen omdraaien zonder jengelende peuter naast je bed is zo'n luxe! Ik moest dan ook heel goed nadenken toen mijn beste vriendin vroeg of ik samen met haar aan nordic walking wilde doen. Op zaterdagmorgen. Mijn man verklaarde me gek toen ik ja zei, en ik had in eerste instantie hetzelfde gevoel, maar dat uur praten en wandelen in de frisse lucht maken dat ik daarna weer alles aankan. Tien keer beter dan een uur langer in bed blijven liggen!'

Neem time-outs
Sporten geeft je evengoed meer energie, hoe tegenstrijdig het op het eerste zicht ook mag klinken. Natuurlijk moet je het niet doen vlak voor het slapengaan, zodat de adrenaline nog door je lichaam raast op het moment dat je in bed kruipt. Maar een rondje gaan fietsen of joggen overdag zorgt er niet alleen voor dat je actief bezig blijft, het is ook een natuurlijke manier om stress tegen te gaan. Als er iets nefast is voor een goede nachtrust, is het dat wel.

'We laten ons veel te veel leiden door stress en dat weerspiegelt zich sterk in onze slaap', zegt dokter Ariens. 'Regelmatig korte time-outs nemen overdag kan daar al tegen helpen. Twee, drie minuten, zo'n tien keer per dag, waarin je rustig ademhaalt en luistert naar je lichaam kunnen al een groot verschil maken voor je stressniveau. Als er iets is dat energie vreet, dan is het stress wel. Piekeren is daar ook een goed voorbeeld van. Het is net zoals in een schommelstoel zitten: je beweegt wel, maar je komt niet vooruit. Het beste dat je kan doen tegen piekeren, is jezelf afleiden. Pieker je achter het stuur? Kijk dan naar de omgeving, de auto's rond je. Pieker je in bed? Concentreer je dan op wat je voelt. Geniet van de zachtheid van je lakens, de warme cocon van je bed. Gebruik je zintuigen. Wat voel, hoor, ruik, proef,... je?'

Kiezen voor een slaappil is, zelfs als je daar ligt te piekeren, niet zo'n goed idee. Dokter Ariens: 'Elke dag worden er in België 730.000 slaappillen genomen. Dat is bijzonder veel. Zeker als je bedenkt dat de kwaliteit van je slaap er minder door is en dat je ook meer kans maakt om 's nachts te vallen als je bijvoorbeeld naar het toilet gaat, omdat slaappillen zorgen voor een verminderde spierspanning. Je kan er trouwens overdag ook een suffer gevoel aan overhouden.'

Wat je in plaats daarvan veel beter kan doen, is jezelf conditioneren: leer jezelf en je lichaam opnieuw aan dat je bed dient om in te slapen en alleen maar om in te slapen.

Conditioneer jezelf
Wat dat betreft moet je echt heel streng zijn voor jezelf. Verban de televisie dus uit de slaapkamer en aanvaard dat je pas kan slapen als je ontspannen genoeg bent. Daarom is het om te beginnen belangrijk dat je kamer uiteraard voldoende verduisterd en stil is en dat ze ook niet te warm is. Zo'n 18°C is ideaal. Een warm bad nemen voor het slapengaan omdat het zo ontspant, is dus niet echt zo'n goed idee: als je lichaam te warm is, kan je net minder makkelijk inslapen, hoe ontspannen je ook mag zijn. Een ontspannend bedritueel is echter wel belangrijk. Luister naar muziek, praat met je partner, drink een kop warme melk,... Een terugkerend bedritueel is een krachtig middel om je geest voor te bereiden op de slaap.

'Als je niet ontspannen bent, zal het slapen nooit lukken', waarschuwt dokter Ariens. 'Als je na twintig minuten nog niet slaapt, sta dan terug op en ga een halfuur iets saais doen. Anders ga je je bed associëren met wakker liggen en jezelf opwinden in plaats van slapen. Lees een strip, luister naar de radio. Kom dan terug naar bed. Lig je na twintig minuten nog wakker, ga er dan opnieuw uit en blijf dit doen tot je uiteindelijk in slaap valt. Het klinkt als veel werk, maar als je dit een tijdje volhoudt, zal je merken dat het je steeds makkelijker afgaat, omdat je steeds makkelijker in slaap valt. Als je niet zou opstaan, zou je uiteindelijk toch ook maar wakker liggen.'

Ouders die graag een behoorlijke nachtrust hebben, doen er goed aan hun kinderen evengoed zo snel mogelijk te conditioneren. Als je baby bijna slaapt, leg hem dan in zijn wiegje. Zorg ervoor dat hij alle elementen heeft die hij met slapen kan associëren: een knuffel, een fopspeen, een dekentje,... Hij zal dan leren dat hij in slaap valt zonder dat hij jouw aanwezigheid daarvoor nodig heeft. Als je kind denkt dat jij er moet zijn voor het in slaap kan vallen, dan heb je nog heel wat slapeloze nachten voor de boeg.

Al wil het een het ander soms wel eens een handje helpen. 'Onze drie kinderen waren allemaal slechte slapers', vertelt Jan. 'Mijn vrouw en ik zeggen wel eens lachend dat ze ons hebben leren slapen, want na de zoveelste nacht met een krijsende baby in mijn armen was ik al gewoon blij als ik mijn bed zag en wist dat ik gelijk mijn ogen mocht sluiten, al was het nog maar voor een halfuur. Ondertussen zitten onze kinderen allemaal op kot, maar mijn vrouw en ik slapen nog altijd allebei van zodra ons hoofd het kussen raakt.
'

janmettepet

Dat is allemaal mooi gezegd maar als je na 20 min. niet kunt slapen en je staat terug op. En een uur later weer van 't zelfde, en nog eens en nog eens en dan is het zeven uur in de ochtend en heb je nog niet geslapen.
Wat wel zeer slecht is is na zes uur 's avonds nog eten.

Mathieu

Of je gaat slapen, valt gelijk een marmot in slaap. maar 2 uur later wordt je terug wakker en dan gaan je ogen niet meer dicht tot het dag wordt om dan weer voor max een uur in te slapen. Gelukkig ben ik nog steeds niet bij die categorie, maar Mia wel.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac


Citaat van: janmettepet op 17 maart 2011, 23:49:57
Dat is allemaal mooi gezegd maar als je na 20 min. niet kunt slapen en je staat terug op. En een uur later weer van 't zelfde, en nog eens en nog eens en dan is het zeven uur in de ochtend en heb je nog niet geslapen.
Wat wel zeer slecht is is na zes uur 's avonds nog eten.


Gelukkig is er de computer om hulp te zoeken.

http://www.ikwilslapen.be/nl/pages/home.cfm

Mathieu

Op de pc zoeken is een mooi iets, maar als die oogjes niet dichtvallen in het bed ben je er niets mee.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

"Beeldkwaliteit platte schermen daalt"

Wachten met kopen?

"In vergelijking met de resultaten van midden december 2007 is de gemiddelde eindbeoordeling voor platte beeldschermen opnieuw achteruit gegaan," concludeert Konsument na een test op 33 toestellen.
De Oostenrijkse consumentenorganisatie raadt zelfs af om vandaag een nieuw toestel aan te schaffen.
En als je er toch één koopt niet voor de duurste te gaan.

De 3D toestellen zijn ook een maat voor niets en de volgende generatie ( zonder brilletje) is nog veel te duur.

Mathieu

Allemaal goed en wel maar ga nu eens van de veronderstelling uit dat mijn tv vandaag de geest geeft : wat zou ik dan moeten kopen : een lcd of een led. Deze laatste wordt afgeraden gezien er teveel verbruik op zit en de andere zou slechte beeldkwaliteit hebben. Dus ik kan enkel hopen dat die oude kast van me ( 14 jaar) het nog enkele jaren uithoudt.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

Citaat van: Mathieu op 11 april 2011, 02:00:08
Allemaal goed en wel maar ga nu eens van de veronderstelling uit dat mijn tv vandaag de geest geeft : wat zou ik dan moeten kopen : een lcd of een led. Deze laatste wordt afgeraden gezien er teveel verbruik op zit en de andere zou slechte beeldkwaliteit hebben. Dus ik kan enkel hopen dat die oude kast van me ( 14 jaar) het nog enkele jaren uithoudt.

Heb hier ook nog een paar van die oude toestellen staan in reserve, Nokia's met een 66 beelscherm, eigenlijk toestellen die bijna niet stuk te krijgen zijn doch er zijn mensen die geen andere willen en dan geef ik ze gratis weg.

Die LED tv's zijn het zuinigst, maar er zijn slechte merken bij, voor het ogenblik zijn Sony en Philips de beste ook al zijn ze gemaakt in China.

Er zijn dus Plasma's , LCD's en LED TV's deze laatste kunnen ook nog back light hebben en 200 Hertz , dus perfect trillingsvrij digitaal beeld.

Micmac

TV's met gezichtserkenning, zegge dat de evolutie te snel gaat.

Toshiba toont deze week een reeks nieuwe producten.
Naast laptops en tv's met 3D-ondersteuning lanceert het Japanse bedrijf de Toshiba UL 863.
Dat is een serie tv's die is uitgerust met Personal-TV, een systeem voor gezichtsherkenning.


Tot vier personen kunnen op de tv hun profiel opslaan.
Voor elk profiel worden favoriete kanalen, kleurinstellingen, volume enzovoort onthouden.
De kleine camera in het scherm identificeert vervolgens wie er op de sofa zit, en laadt zijn of haar instellingen in.

Voor kijkers die niet willen dat hun huisgenoten hun favoriete kanaal kennen, kan elk profiel ook beveiligd worden met een wachtwoord.

De camera merkt ook op wanneer er niemand voor de tv zit, en zet zichzelf dan in stand-bymodus.
Hoe dat werkt als je in slaap valt, weten we niet.

Mathieu

Mooi om dat allemaal te lezen. Je schrijft daar dat er tot vier personen hun profiel kunnen opslaan en dat de TV dan erkent wie er op de divan zit.  Allemaal goed en wel en als ze dan alle vier op de divan zitten en ze willen allen hun eigen programma hebben, deelt het scherm zich dan misschien in vier?
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

De mogelijkheid om vier verschillende zenders op een scherm is mogelijk met apart geluid per kanaal, dus vier audiokanalen op de 2,4 mhz.
Dus krijg je op de hoofdtelefoon weer die a,b,c en d mogelijkheid.

Micmac


Mathieu

Van gelijke en hopelijk niet teveel paaseikes gegeten.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

Waar zijn die paaseieren nu eigenlijk, zou mijn bril nie goe zijn.