Het Grote Off Topic-Topic.

Gestart door Micmac, 17 maart 2010, 22:45:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Micmac

Citaat van: Mathieu op 19 juni 2014, 00:22:15
Maar eer ik toch 158 km enkel ging gaan rijden om de mattentaarten te kopen.............. eenieder zijn gedacht , ik het mijne natuurlijk.

Ik kom er toch voorbij om naar Houtem te rijden, en ik rij graag :autorijden:.

Flurk

Citaat van: Mathieu op 19 juni 2014, 00:22:15
Maar eer ik toch 158 km enkel ging gaan rijden om de mattentaarten te kopen.............. eenieder zijn gedacht , ik het mijne natuurlijk.
Rijke mensen zitten daar niet mee in............ :Tip-Hat:

barabas

Citaat van: Flurk op 19 juni 2014, 02:02:01
Citaat van: Mathieu op 19 juni 2014, 00:22:15
Maar eer ik toch 158 km enkel ging gaan rijden om de mattentaarten te kopen.............. eenieder zijn gedacht , ik het mijne natuurlijk.
Rijke mensen zitten daar niet mee in............ :Tip-Hat:

Of nemen daarvoor een dienstwagen uigerust met zwaailichten, sirene, ultraturbo, ... kortom met àlle toeters en bellen.  :Tip-Hat: :Tip-Hat:

Mathieu

Citaat van: Flurk op 19 juni 2014, 02:02:01
Citaat van: Mathieu op 19 juni 2014, 00:22:15
Maar eer ik toch 158 km enkel ging gaan rijden om de mattentaarten te kopen.............. eenieder zijn gedacht , ik het mijne natuurlijk.
Rijke mensen zitten daar niet mee in............ :Tip-Hat:

Die kunnen het zich toch makkelijker maken door gewoon te bestellen en thuis te laten afleveren, geen enkel risico aan verbonden.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

barabas

Citaat van: Mathieu op 19 juni 2014, 14:09:58
Citaat van: Flurk op 19 juni 2014, 02:02:01
Citaat van: Mathieu op 19 juni 2014, 00:22:15
Maar eer ik toch 158 km enkel ging gaan rijden om de mattentaarten te kopen.............. eenieder zijn gedacht , ik het mijne natuurlijk.
Rijke mensen zitten daar niet mee in............ :Tip-Hat:

Die kunnen het zich toch makkelijker maken door gewoon te bestellen en thuis te laten afleveren, geen enkel risico aan verbonden.

Inderdaad, of even naar vriend Pieter De Crem bellen en klaar is kees.

Micmac

19 juni 2014, 20:25:09 #1235 Laatste wijziging: 21 juni 2014, 11:18:04 door Micmac
Citaat van: Mathieu op 19 juni 2014, 00:22:15
Maar eer ik toch 158 km enkel ging gaan rijden om de mattentaarten te kopen.............. eenieder zijn gedacht , ik het mijne natuurlijk.

Als je het zo bekijkt is het ver maar ik was om 12.30 ter plaatse en kwam er terug door om 13.30 en dacht Flurk zijn auto op de parking rechts te zien voor de bakkerij,

Mathieu

19 juni 2014, 20:44:01 #1236 Laatste wijziging: 19 juni 2014, 20:49:06 door Mathieu
Micmac ik wist dat, ben er nog nooit geweest,  en waarom wist jij dat nu weer niet??????
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Mathieu

19 juni 2014, 20:46:51 #1237 Laatste wijziging: 19 juni 2014, 20:49:53 door Mathieu
Maar onze Belgen in Brasilie zijn geneukt door een profiteur van een hollander. De vraag die ik me er nog bij stel is : de KBVB is in zee gegaan met deze profiteur, hoeveel zouden die gekregen hebben om de Belgen te neuken en een superslechte accomedatie aan te bieden. Natuurlijk eenieder weet het hier : ga nooit in zee met een hollander want je bent al verneukt op voorhand. het zijn en blijven nu eenmaal eeuwig en altijd profiteurs tot en met.

http://www.hln.be/hln/nl/14796/WK-2014/article/detail/1922982/2014/06/19/Nederlandse-campinguitbater-Devillage-geeft-toe-Wij-hebben-gefaald.dhtml
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Flurk

Citaat van: Micmac op 19 juni 2014, 20:25:09
Citaat van: Mathieu op 19 juni 2014, 00:22:15
Maar eer ik toch 158 km enkel ging gaan rijden om de mattentaarten te kopen.............. eenieder zijn gedacht , ik het mijne natuurlijk.

Als je het zo bekijkt is het ver maar ik was om 12.30 ter plaatse en kwam er terug door om 13.30 en dacht Flurk zijn auto op de parking rechts te zien voor de bakkerij, doch ik kon de nummerplaat niet ontcijferen, dan maar richting Aalst en nu terug thuis, nu blijkt die bakkerij gesloten te zijn op Dinsdag.
Er zijn meer oude bakken op de weg en daarbij, zover mag ik niet komen want dan piept mijn enkelband.............

Micmac

20 juni 2014, 16:35:39 #1239 Laatste wijziging: 21 juni 2014, 11:18:18 door Micmac
Citaat van: Mathieu op 19 juni 2014, 20:44:01
Micmac ik wist dat, ben er nog nooit geweest,  en waarom wist jij dat nu weer niet??????

Ik

Mathieu

25 juni 2014, 01:04:35 #1240 Laatste wijziging: 25 juni 2014, 01:06:12 door Mathieu
Maar nu weet je het dan voor de volgende keer, of anders eens aan Kabar vragen, die moet dat zeker weten.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

Citaat van: Mathieu op 25 juni 2014, 01:04:35
Maar nu weet je het dan voor de volgende keer, of anders eens aan Kabar vragen, die moet dat zeker weten.

Ik kom daar alle veertien dagen, en ook bij de molen in de Hoogstraat al verschillende jaren, maar alleen op donderdag of het weekend, zo ook de markt in Houtem.

Mathieu

En toch niet gezien welke dagen de winkel gesloten is : zou het dan toch de ouderdom zijn die ergens aan het knagen is?????
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Mathieu

Mattentaart
Bovenkant van een mattentaart
Doorsnede van een mattentaart
Een mattentaart is een gebak dat men voornamelijk in de streek van Geraardsbergen (Provincie Oost-Vlaanderen, België) aantreft. De Geraardsbergse mattentaart heeft sinds 2007 een door de Europese Unie geografisch beschermde status. De taartbodem en -bovenkant bestaan uit bladerdeeg met tussenin een mengsel van mat (bereid uit volle melk en karnemelk), eieren en amandelen. Door de luchtgaten in het bladerdeeg aan de bovenkant van de taart, komt een beetje matten.

Hoewel men over de oorsprong van de mattentaart weinig weet, is men er bijna zeker van dat de geschiedenis van de mattentaart teruggaat tot in de middeleeuwen. De 'matten' vindt men terug in oude dialecten in Duitsland, Frankrijk en Vlaanderen. Men gebruikte matten om sauzen van te maken, en nadien om taarten mee te bereiden. Met de benaming 'matten' bedoelt men geronnen of gestremde melk, het voornaamste bestanddeel van mattentaarten. De kwaliteit van de matten wordt bepaald door de kwaliteit van de melk. De bodemgewassen in de streek van Geraardsbergen-Lierde spelen dus indirect een rol bij de productie van de mattentaart. Door aan de matten eieren, suiker en amandelen toe te voegen bekomt men de vulling van de taarten.

Men kan aannemen dat de mattentaart, of de eeuwenoude voorganger ervan, aanvankelijk op de hoeve ontstond. Daar bestond van oudsher naast de traditie van de eigen brood- en banketbereiding de noodzaak een valorisatie te zoeken voor gestremde melk. Het aanwenden van wrongel in gebak kende blijkbaar succes want Abbé Delcourt vermeldt in zijn 'Histoire de la tarte au Maton' dat de koks en pasteibakkers uit de Middeleeuwen veel geronnen melk gebruikten. De kasteelheren uit deze tijd dronken bij hun gastronomische eetmalen de beste wijnen en eindigden met de fijnste mattentaarten.

Het oudste bekende recept van de mattentaart werd door Thomas van der Noot in zijn 'Boeken van cokerijen' (1510) opgetekend. De populariteit van kaastaarten in de 16e eeuw blijkt onder meer uit het beroemde schilderij De Boerenbruiloft van Pieter Brueghel de Oude. De mattentaart, zoals we die vandaag kennen, was de lekkernij bij uitstek op kermissen in westelijk Brabant, noordelijk Henegouwen en de Denderstreek vanaf 18e - begin 19e eeuw. In hoofdzaak had het gebak toen reeds zijn karakteristieke ronde vorm, terwijl in Brabant ook de schietspoelvorm voorkwam (mattengozetten). Oorspronkelijk was de mattentaart, met als bakermat en voornaamste productiecentrum het Geraardsbergse, vooral bekend in Aalst, Brussel, Lessen, Aat, Elzele, Ronse, Brakel, Gent en Charleroi. Vandaag de dag wordt deze specialiteit over heel België geapprecieerd.

Geraardsbergen mag zichzelf "mattentaartenstad" noemen, terwijl het naburige Lierde de titel van "mattentaartengemeente" toegewezen heeft gekregen. De eerste zondag van augustus is de Dag van de Geraardsbergse Mattentaart. In 2005 werd deze dag voor de 26e maal gevierd. Tijdens deze dag is er een kapittelzitting van de Broederschap van de Geraardsbergse Mattentaart, tijdens dewelke nieuwe leden opgenomen worden en worden er op de markt van Geraardsbergen doorlopend mattentaarten gebakken.

Beschermde status[bewerken]

De Geraardsbergse mattentaart heeft op 15 februari 2007 als eerste Vlaamse streekproduct het label "beschermde geografische aanduiding" gekregen van de Europese Commissie. Het geografisch gebied omvat de fusiegemeenten Geraardsbergen en Lierde.

De aanvraag werd gepubliceerd op 6 januari 2006.[1] De verordening waarmee de beschermde status werd bekomen, verscheen op 16 februari 2007.[2]
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

Citaat van: Mathieu op 29 juni 2014, 12:33:37
En toch niet gezien welke dagen de winkel gesloten is : zou het dan toch de ouderdom zijn die ergens aan het knagen is?????

Ik weet al lang dat de winkel op maandag en dinsdag gesloten is maar Kabar ging op dinsdag mattetaarten halen en vermits er maar één bakker is moest dat dus dezelfde bakkerij zij, nu kan je er wel afhalen op bestelling op de gesloten dagen, want de chocolade praline's zijn er ook lekker.