Het Grote Off Topic-Topic.

Gestart door Micmac, 17 maart 2010, 22:45:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micmac

De verplichte poederblustoestellen zijn nutteloos en met de CO² blussers kan men elke brand blussen, poederblustoestellen zijn alleen goed om vliegtuigwielen (magnesium) te koelen maar word door de op winst beruste consumtiemaatschappij  als goed omschreven maar is de medeoorzaak van vele doden per jaar, men staat machteloos bij brand.

Zo moest men ook de burgerbrandweer laten les volgen bij de vliegtuigbrandweer, dan weten ze hoe er snel geblust kan worden, het leven bij een brandend voertuig komt op seconden aan.

barabas

8 maart 2014, 13:55:26 #1096 Laatste wijziging: 8 maart 2014, 13:58:03 door barabas
Citaat van: Koter op  8 maart 2014, 13:02:26
Citaat van: Micmac op  8 maart 2014, 12:42:38
Men had al lang CO2-brandblussers van 5 kg zijnde koolzuursneeuwblusser moeten verplichten in auto's zodoende konden dergelijke branden onmiddellijk en snel geblust worden en moest de trage interventie van de burgerbrandweer niet ingezet worden, dit had zeven doden kunnen voorkomen, maar het blussen met nevel of watergordijn is te traag en niet meer van deze tijd.



Wanneer je voor elke soort brand een blusapparaat moet bij hebben, heb je een aanhanger nodig. Beter zou zijn om de brandstoftank beter te beveiligen.

Micmac weet uiteraard ALLES best, behalve brandbestijding dan wel, een CO² blusser heeft hooguit 30% aan bluskracht vergeleken met een poederblusser. Wordt eigenlijk alleen toegepast waar electronica opgesteld wordt omdat deze geen residu achterlaat na verdamping van het blusmiddel.

Ik weet uit ervaring dat een dergelijke brand met veel moeite gelust kan worden met een 10Kg poederblusser, door een ervaren iemand, tenminste als de brand niet te lan bezig is.

Geloof me, ik heb 12 jaar maandelijks trainingen gehad als bedrijfsbrandweerlid bij BP op dat vlak. Ik weet dus écht waar ik over praat.




barabas

8 maart 2014, 13:59:06 #1097 Laatste wijziging: 8 maart 2014, 14:03:50 door barabas
Citaat van: Micmac op  8 maart 2014, 13:14:18
De verplichte poederblustoestellen zijn nutteloos en met de CO² blussers kan men elke brand blussen, poederblustoestellen zijn alleen goed om vliegtuigwielen (magnesium) koelen  maar word door de op winst beruste consumtiemaatschappij  als goed omschreven maar is de medeoorzaak van vele doden per jaar, men staat machteloos bij brand.

Zo moest men ook de burgerbrandweer laten les volgen bij de vliegtuigbrandweer, dan weten ze hoe er snel geblust kan worden, het leven bij een brandend voertuig komt op seconden aan.

Daar ken je dus écht geen botten van jongen!

"Koelen" met poeder :crylaugh: Je kan misschien water op gieten op dat magnesium, dàn zal het pas mooi worden :BOM:

Micmac

Citaat van: barabas op  8 maart 2014, 13:59:06
Citaat van: Micmac op  8 maart 2014, 13:14:18
De verplichte poederblustoestellen zijn nutteloos en met de CO² blussers kan men elke brand blussen, poederblustoestellen zijn alleen goed om vliegtuigwielen (magnesium) koelen  maar word door de op winst beruste consumtiemaatschappij  als goed omschreven maar is de medeoorzaak van vele doden per jaar, men staat machteloos bij brand.

Zo moest men ook de burgerbrandweer laten les volgen bij de vliegtuigbrandweer, dan weten ze hoe er snel geblust kan worden, het leven bij een brandend voertuig komt op seconden aan.

Daar ken je dus écht geen botten van jongen!

"Koelen" met poeder :crylaugh: Je kan misschien water op gieten op dat magnesium, dàn zal het pas mooi worden :BOM:

De Magirus poederwagen komt bij vliegtuigbranden alleen tussen om de wielen te koelen, het vliegtuig word geblust met schuim, maar dit deed de luchtmacht brandweer al in 1965 en ook huizen in Peer werden in die tijd al geblust met schuim ( zonder waterschade) en als alles geblust was en de papieren opgemaakt waren kwam de burgerbrandweer met luide sirene aangereden en de vrijwilligers reden er gewoon langs met de fiets, het was een triestig zicht die burgerbrandweermannen te zien die in gedachte alleen de voordeur van mooie villa's met hun bijl wilde kapotslaan, en nu vijftig jaar later is die burgerbrandweer nog niet veel verbeterd, zij hebben de waterschade nog altijd niet weten uit te schakelen.

Flurk

Citaat van: Micmac op  8 maart 2014, 12:42:38
Men had al lang CO2-brandblussers van 5 kg zijnde koolzuursneeuwblusser moeten verplichten in auto's zodoende konden dergelijke branden onmiddellijk en snel geblust worden en moest de trage interventie van de burgerbrandweer niet ingezet worden, dit had zeven doden kunnen voorkomen, maar het blussen met nevel of watergordijn is te traag en niet meer van deze tijd.


Waar zou jij die nog kunnen wegsteken in uw wagen????

Micmac

Citaat van: Flurk op  8 maart 2014, 16:08:39
Citaat van: Micmac op  8 maart 2014, 12:42:38
Men had al lang CO2-brandblussers van 5 kg zijnde koolzuursneeuwblusser moeten verplichten in auto's zodoende konden dergelijke branden onmiddellijk en snel geblust worden en moest de trage interventie van de burgerbrandweer niet ingezet worden, dit had zeven doden kunnen voorkomen, maar het blussen met nevel of watergordijn is te traag en niet meer van deze tijd.


Waar zou jij die nog kunnen wegsteken in uw wagen????

Heb na mijn legerdienst altijd een grijs 12 kg toestel in mijn koffer liggen maar de laatste jaren is dat een rood 6kg toestel met grijze kop geworden, zo'n toestel is onbetaalbaar en kan je niet vergelijken met de prulle poederblussers die verplicht in de auto moeten gebruikt worden, en de meeste autotoestellen werken niet, ze hebben ook maar één kilo inhoud.
Co² mag nooit op frituurvet daar moet je een branddeken of grote droge dweil voor gebruiken.

Mathieu

 Weet toch een zaak : wij hebben destijds een depot van het leger open gebroken naar aanleiding van een zwaar vko. Auto in brand en direct heb ik toen dat depot open gebroken. We hebben daar toen een vijftal grote poederblusapparaten op wielen gebruikt en telkens wanneer er een groot apparaat leeg was dan sloegen de vlammen er weer onder uit. Tot de brandweer van Leopoldsburg aankwam en er één grote schuimhoop van maakte was het vuur uit. resultaat 5 persoenen verbrand in hun jaguar.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Flurk

Citaat van: Micmac op  8 maart 2014, 23:42:22
Citaat van: Flurk op  8 maart 2014, 16:08:39
Citaat van: Micmac op  8 maart 2014, 12:42:38
Men had al lang CO2-brandblussers van 5 kg zijnde koolzuursneeuwblusser moeten verplichten in auto's zodoende konden dergelijke branden onmiddellijk en snel geblust worden en moest de trage interventie van de burgerbrandweer niet ingezet worden, dit had zeven doden kunnen voorkomen, maar het blussen met nevel of watergordijn is te traag en niet meer van deze tijd.


Waar zou jij die nog kunnen wegsteken in uw wagen????

Heb na mijn legerdienst altijd een grijs 12 kg toestel in mijn koffer liggen maar de laatste jaren is dat met grijze kop geworden, zo'n toestel is onbetaalbaar en kan je niet vergelijken met de prulle poederblussers die verplicht in de auto moeten gebruikt worden, en de meeste autotoestellen werken niet, ze hebben ook maar één kilo inhoud.
Co² mag nooit op frituurvet daar moet je een branddeken of grote droge dweil voor gebruiken.
een rood 6kg toestel
Lovenswaardig initiatief MicMac, maar daar blus je geen brandende auto mee.

Micmac

Citaat van: Flurk op  9 maart 2014, 22:14:49
Citaat van: Micmac op  8 maart 2014, 23:42:22
Citaat van: Flurk op  8 maart 2014, 16:08:39
Citaat van: Micmac op  8 maart 2014, 12:42:38
Men had al lang CO2-brandblussers van 5 kg zijnde koolzuursneeuwblusser moeten verplichten in auto's zodoende konden dergelijke branden onmiddellijk en snel geblust worden en moest de trage interventie van de burgerbrandweer niet ingezet worden, dit had zeven doden kunnen voorkomen, maar het blussen met nevel of watergordijn is te traag en niet meer van deze tijd.


Waar zou jij die nog kunnen wegsteken in uw wagen????

Heb na mijn legerdienst altijd een grijs 12 kg toestel in mijn koffer liggen maar de laatste jaren is dat met grijze kop geworden, zo'n toestel is onbetaalbaar en kan je niet vergelijken met de prulle poederblussers die verplicht in de auto moeten gebruikt worden, en de meeste autotoestellen werken niet, ze hebben ook maar één kilo inhoud.
Co² mag nooit op frituurvet daar moet je een branddeken of grote droge dweil voor gebruiken.
een rood 6kg toestel
Lovenswaardig initiatief MicMac, maar daar blus je geen brandende auto mee.

En een brandende vrachtwagen is er ook al mee geblust, ik heb dit altijd aan boord.

[bijlage verwijderd door de beheerder]

Mathieu

En zelfs met zo iets aan boord. Je rijdt 120 km per uur over de autoweg. Je ziet de rook komen onder je motorkap. Eer je goed en wel stil staat kan je nog juist je vege lijf redden. Voor dat toestel te nemen en daarmee dan te gaan blussen is het toch al te laat dan.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

Citaat van: Mathieu op  9 maart 2014, 22:31:32
En zelfs met zo iets aan boord. Je rijdt 120 km per uur over de autoweg. Je ziet de rook komen onder je motorkap. Eer je goed en wel stil staat kan je nog juist je vege lijf redden. Voor dat toestel te nemen en daarmee dan te gaan blussen is het toch al te laat dan.

Bij een dieselvoertuig heb je alle tijd, diesel heeft 60 graden nodig om te ontbranden, maar je zou versteld staan hoeveel branden ik al geblust heb met een grote CO² blusser.

barabas

Citaat van: Micmac op 10 maart 2014, 00:05:01
Citaat van: Mathieu op  9 maart 2014, 22:31:32
En zelfs met zo iets aan boord. Je rijdt 120 km per uur over de autoweg. Je ziet de rook komen onder je motorkap. Eer je goed en wel stil staat kan je nog juist je vege lijf redden. Voor dat toestel te nemen en daarmee dan te gaan blussen is het toch al te laat dan.

Bij een dieselvoertuig heb je alle tijd, diesel heeft 60 graden nodig om te ontbranden, maar je zou versteld staan hoeveel branden ik al geblust heb met een grote CO² blusser.

Ik sta versteld over dergelijk niveau van eigendunk.

p.s. het VLAMpunt van diesel is inderdaad ±60° maar het BRANDpunt ligt véél hoger, ook hier ken ik nu net iets meer van!

Flurk

................. in Nieuw-Zeeland loopt een man rond die zich "Full Metal Havok More Sexy N Intelligent Than Spock And All The Superheroes Combined With Frostnova" noemt.............. denken denken denken

barabas

Citaat van: Flurk op 10 maart 2014, 12:33:12
................. in Nieuw-Zeeland loopt een man rond die zich "Full Metal Havok More Sexy N Intelligent Than Spock And All The Superheroes Combined With Frostnova" noemt.............. denken denken denken

Pff, wij hebben een vééél straffere!

Micmac

Citaat van: barabas op 10 maart 2014, 11:42:26
Citaat van: Micmac op 10 maart 2014, 00:05:01
Citaat van: Mathieu op  9 maart 2014, 22:31:32
En zelfs met zo iets aan boord. Je rijdt 120 km per uur over de autoweg. Je ziet de rook komen onder je motorkap. Eer je goed en wel stil staat kan je nog juist je vege lijf redden. Voor dat toestel te nemen en daarmee dan te gaan blussen is het toch al te laat dan.

Bij een dieselvoertuig heb je alle tijd, diesel heeft 60 graden nodig om te ontbranden, maar je zou versteld staan hoeveel branden ik al geblust heb met een grote CO² blusser.

Ik sta versteld over dergelijk niveau van eigendunk.

p.s. het VLAMpunt van diesel is inderdaad ±60° maar het BRANDpunt ligt véél hoger, ook hier ken ik nu net iets meer van!

Ik moet denken aan een workshop toen ik te vroeg arriveerde en in dezelfde zaal was juist het einde van een operette bezig en ze zongen prachtig,     http://www.youtube.com/watch?v=WO23WBji_Z0&feature=kp
:LOL: :LOL: :LOL: