10 redenen waarom je elke dag koffie zou moeten drinken

Gestart door Koter, 13 november 2013, 23:15:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koter

13 november 2013, 23:15:28 Laatste wijziging: 13 november 2013, 23:17:46 door Koter
Voor heel wat kantoortijgers maakt koffie deel uit van de dagelijkse routine. Hoewel te veel koffie drinken niet helemaal zonder gevaren is, zijn er ook voordelen verbonden aan de consumptie van het zwarte vocht. Ziehier tien wetenschappelijk onderbouwde argumenten om je dagelijks over te geven aan een espresso, lungo of americano.

1.Het is een bron van antioxidanten
Niettegenstaande groenten en fruit nog steeds het meest antioxidanten bevatten lijkt het menselijke lichaam er toch het meer op te nemen bij het drinken van koffie. Een studie uit 2005 toonde zelfs aan dat koffie voor Amerikanen veruit de belangrijkste bron van antioxidanten is.

2.De geur zorgt ervoor dat stress verdwijnt
Een experiment van de Seoul National University toonde aan dat ratten die gestrest zijn door een tekort aan slaap na het waarnemen van koffiearoma's een verandering in hun hersenen vertonen. Let wel: volgens deze studie had de koffiegeur had enkel effect op stress als gevolg van slaaptekort, niet op stress in het algemeen.

3.Het doet de symptomen van Parkinson verminderen
Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat wie cafeïne gebruikt minder kans heeft om later Parkinson te krijgen. In 2012 toonde een nieuwe studie aan dat koffie ook kan helpen om de symptomen van Parkinson te verminderen voor wie de ziekte al heeft.

4.Het is goed voor de lever
Een studie uit 2006 waarvoor in de loop van 22 jaar 125.000 mensen werden gevolgd toonde aan dat wie dagelijks minstens één kop koffie drinkt 20% minder kans heeft om levercirrose te ontwikkelen. Deze auto-immuunziekte wordt vooral veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik, wat kan leiden tot leverfalen en kanker. Volgens onderzoeker Arthur L. Klatsky verkleint de kans om levercirrose te ontwikkelen naarmate je meer koffie drinkt.

Een andere studie toont dan weer aan dat vier koppen koffie per dag ook je kans op niet-alcoholische steatohepatitis (NASH) verlaagt. NASH is een aandoening van de lever, waarbij alcoholgebruik niet de oorzaak is.

5.Het onderdrukt zelfmoordneigingen
Onderzoekers van de Harvard School of Public Health toonden aan dat twee à vier koppen koffie per dag drinken zowel voor mannen als voor vrouwen de kans op zelfmoord met de ongeveer de helft kan doen dalen. De verklaring die ze naar voren schuiven is dat koffie fungeert als een mild antidepressivum doordat het helpt bij de productie van neurotransmitters zoals serotonine, dopamine en noradrenaline.

6.Het verkleint (bij vrouwen) het risico op huidkanker
Het Brigham and Women's Hospital en de Harvard Medical School onderzochten in een periode van twintig jaar 112.897 mannen en vrouwen en achterhaalden dat vrouwen die per dag meer dan drie koppen koffie drinken minder kans hebben om huidkanker te ontwikkelen dan wie die dat niet doet. Bij mannen was er geen aantoonbaar effect.

7.Het leidt tot betere sportprestaties
Vooral in uithoudingssporten zoals langeafstandslopen en wielrennen kan een kop koffie vooraf tot betere prestaties leiden, zo staat in een artikel van de New York Times. Cafeïne zorgt namelijk voor een verhoging van vetzuren in het bloed. De spieren nemen dit vet op en verbranden het, zodat de reserves in het lichaam kunnen opgespaard blijven voor later tijdens de inspanning.

8.Het vermindert het risico op diabetes type 2
Een studie van The American Chemical Society wijst uit dat mensen die vier of meer koppen koffie per dag drinken hun kans om diabetes type 2 te ontwikkelen met de helft verminderen. Met elke extra kop wordt het risico nog eens met 7% verminderd.

9.Het houdt je hersens jong
Onderzoekers van de universiteiten van Zuid-Floria en Miami achterhaalden dat 65-plussers met hogere cafeïnewaarden in hun bloed gemiddeld twee jaar later Alzheimer kregen dan hun leeftijdsgenoten met minder cafeïne in het bloed. Volgens neurowetenschapper Chuanhai Cao, die betrokken was bij het onderzoek, kan koffie geen volledige bescherming bieden tegen Alzheimer, maar kan het de ontwikkeling ervan wel vertragen.

10.Het verbetert je intelligentie
Koffie kan je drinken als je vecht tegen de slaap. De drank helpt dan niet alleen om wakker te blijven, hij maakt ook je geest scherper. In 2006 stelde CNN in een artikel dat koffie je hersenen efficiënter laat werken. Michael Lemonick, destijds reporter bij Time Magazine, wordt geciteerd in het artikel. Volgen hem helpt koffie als je moe bent om zowat alles aan je intelligentie te verbeteren dat je kan meten: zowel je reactietijd, waakzaamheid als je logisch redeneervermogen gaan erop vooruit.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Koter

Ik heb mij hier juist een verse kop koffie ingeschonken.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

hhhmmm nu weet ik waarom Mathieu dat altijd drinkt  ;D

jerryke

Citaat van: Koter op 13 november 2013, 23:20:04
Ik heb mij hier juist een verse kop koffie ingeschonken.

ik heb net eene Latte Machiato voor me staan  ;D

Koter

Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

voor dessert heb ik nu eene grote cappucino voor me staan  :Tasty: