Wat gaat ge vandaag doen?

Gestart door stevens-willy, 12 februari 2009, 14:44:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Micmac

Traditioneel werden boekweit pannenkoeken alleen gebakken met boekweit meel en water, gebakken in een pan ingevet met spekvet ook reusel of buikvet genoemd , er zal niet veel meer opzitten dan ze zelf te bakken, doch links of rechts moet er toch nog zo'n  100 jarig recept liggen.

jerryke

Citaat van: Micmac op 23 oktober 2017, 19:25:39
Traditioneel werden boekweit pannenkoeken alleen gebakken met boekweit meel en water, gebakken in een pan ingevet met spekvet ook reusel of buikvet genoemd , er zal niet veel meer opzitten dan ze zelf te bakken, doch links of rechts moet er toch nog zo'n  100 jarig recept liggen.

hier het recept van de moeder van een vriend afkomstig van Bree:
Boekweitkoek

125 gr boekweitmeel
125 gr witte bloem
1 ei
zout
siroop
 
 
Meng het boekweitmeel met de witte bloem.
Voeg een snuifje zout toe.
Klop een ei los en meng dit met het meel, tezamen met wat water, totdat je een lopend beslag krijgt.
Bak vooraf enkele sneden spek aan.
Leg een stuk spek in de pan, giet hierover het deegmensel (niet te dik) en laat het geheel bakken totdat de bovenkant is opgedroogd. Daarna omkeren.
Smeer naar believen Luikse siroop op de koek.
Voor de liefhebbers: je kan deze bereiding een dag van tevoren aanmaken met wat gist (ca. 10 gr), opgelost in lauw water en met wat kristalsuiker.

Micmac

Citaat van: jerryke op 23 oktober 2017, 21:05:57
Citaat van: Micmac op 23 oktober 2017, 19:25:39
Traditioneel werden boekweit pannenkoeken alleen gebakken met boekweit meel en water, gebakken in een pan ingevet met spekvet ook reusel of buikvet genoemd , er zal niet veel meer opzitten dan ze zelf te bakken, doch links of rechts moet er toch nog zo'n  100 jarig recept liggen.

hier het recept van de moeder van een vriend afkomstig van Bree:
Boekweitkoek

125 gr boekweitmeel
125 gr witte bloem
1 ei
zout
siroop
 
 
Meng het boekweitmeel met de witte bloem.
Voeg een snuifje zout toe.
Klop een ei los en meng dit met het meel, tezamen met wat water, totdat je een lopend beslag krijgt.
Bak vooraf enkele sneden spek aan.
Leg een stuk spek in de pan, giet hierover het deegmensel (niet te dik) en laat het geheel bakken totdat de bovenkant is opgedroogd. Daarna omkeren.
Smeer naar believen Luikse siroop op de koek.
Voor de liefhebbers: je kan deze bereiding een dag van tevoren aanmaken met wat gist (ca. 10 gr), opgelost in lauw water en met wat kristalsuiker.

Woensdag eens proberen, doch ik krijg net een recept binnen met 300 gr boekweit en 100 gr witte bloem.
zou ook eens moeten proberen met puur boekweitbloem alleen om de poreusheid, kleur en smaak te vergelijken.

stevens-willy

Vandaag om 15u bij oogarts zijn voor zesmaandelijks controle  :smil414ae0fb30e96:

Willy

stevens-willy

Om 18u. gaan we eten voor de zestiende verjaardag van zoon zijn dochter bij de Chinees in Borgworm.
Het is er zeer lekker je moet wel je zelf bedienen, je gaat zo dikwijls als je wil terug, je eet tot als je genoeg heb en van alles wat geproefd heb.

Willy

Flurk

Vandaag de eerste rustige dan van dit jaar, en daar ga ik van profiteren om te rusten ook.........

Mathieu

Zoals gewoonlijk als het weer het toelaat gaan fietsen.

Willy, chinees is in mijn ogen altijd lekker. Maar als je van alles wil proeven wat ze ten toon stellen, zal ik toch minstens twee weken moeten vasten om dat te halen
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

 :denken:   Tegen dat ik weet wat ik ga doen is de dag al voorbij, men moest de tijd wat stilzetten. :oops:

Flurk

10 februari 2018, 12:31:50 #2993 Laatste wijziging: 10 februari 2018, 12:41:27 door Flurk
Het vriest niet dus ga ik vandaag verder met het in bruikbare stukken zagen van een reeks grote moten notelaar die ik gekregen heb. In de vrieskou buiten is dat niet leuk. Vrijwilligers met een flinke kettingzaag mogen zich komen botvieren......... :4_1_72:

[bijlage verwijderd door de beheerder]

Koter

Citaat van: Flurk op 10 februari 2018, 12:31:50
Het vriest niet dus ga ik vandaag verder met het in bruikbare stukken zagen van een reeks grote moten notelaar die ik gekregen heb. In de vrieskou buiten is dat niet leuk. Vrijwilligers met een flinke kettingzaag mogen zich komen botvieren......... :4_1_72:

Goed doorwerken, daar krijgt ge het warm van.  ;D
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

stevens-willy

Dat moet hier ook gebeuren, er staan 5 kerselaren nog om te zagen drie zijn al om gezaag en de helft al op gestook.
De sellen zijn verkocht.

Willy

Flurk

Citaat van: stevens-willy op 10 februari 2018, 13:08:17
Dat moet hier ook gebeuren, er staan 5 kerselaren nog om te zagen drie zijn al om gezaag en de helft al op gestook.
De sellen zijn verkocht.

Willy
VANDAAL................ Schoon duur kerselaar opstoken. Als je het verkoopt aan een zagerij kun je er brandhout voor 2 jaar mee kopen.
:oops:

stevens-willy

Citaat van: Flurk op 10 februari 2018, 15:14:00
Citaat van: stevens-willy op 10 februari 2018, 13:08:17
Dat moet hier ook gebeuren, er staan 5 kerselaren nog om te zagen drie zijn al om gezaag en de helft al op gestook.
De sellen zijn verkocht.

Willy
VANDAAL................ Schoon duur kerselaar opstoken. Als je het verkoopt aan een zagerij kun je er brandhout voor 2 jaar mee kopen.
:oops:

De sellen (stammen) heb ik ook verkocht.

Willy

Flurk

Citaat van: stevens-willy op 10 februari 2018, 15:50:45
Citaat van: Flurk op 10 februari 2018, 15:14:00
Citaat van: stevens-willy op 10 februari 2018, 13:08:17
Dat moet hier ook gebeuren, er staan 5 kerselaren nog om te zagen drie zijn al om gezaag en de helft al op gestook.
De sellen zijn verkocht.

Willy
VANDAAL................ Schoon duur kerselaar opstoken. Als je het verkoopt aan een zagerij kun je er brandhout voor 2 jaar mee kopen.
:oops:

De sellen (stammen) heb ik ook verkocht.

Willy
Ik hoop dat je er een goede prijs voor gekregen hebt
Kost bij de houthandel tussen de 3500 en de 5800 Euro per m³

stevens-willy

Deze wandeling ga ik namiddag maken, Mariette en ondergetekende.



Willy