Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micmac

Citaat van: jerryke op 26 april 2012, 00:35:36
Citaat van: Micmac op 25 april 2012, 20:19:56
Citaat van: jerryke op 25 april 2012, 19:34:55
Citaat van: Micmac op 25 april 2012, 19:31:35
Varkenshaasje in paterkesmarinade met Leffe en voorjaarsgroentencrumble, was op minder dan twee uur klaar en het varkenshaasje was nog gebakken overschot van bij Pasen, zo zie je dat je eigenlijk niets moet wegkieperen.

paterkesmarinaden ????? vertel me eens hoe je die maakt, die lijkt me apart

Leffe of ander abdijbier, 2 eetlepels olijfolie, de balsamicoazijn, soyasaus, een fijngehakt sjalotje, en gember.
2 dl appelsiensap en de geraspte schil toe, look, fijngehakte ui, Ras-el-Hanout, zout en peper.

hoeveel Ras-el-Hanout ? een mespuntje, een thee- of koffielepeltje of een soeplepel ?
Leffe toch maar een halve fles denk ik ?
balsamicoazijn en soyasaus is proeven denk ik......ben eens in de kast gaan kijken en ik heb alles hier, dus wordt dat in het weekend eens gemaakt, is er ergens nog iets waar ik moet opletten ?

Ras-el-Hanout = koffielepel
Leffe               = Halve fles de rest drink ik zo uit.

jerryke

Citaat van: Micmac op 26 april 2012, 00:52:31
Citaat van: jerryke op 26 april 2012, 00:35:36
Citaat van: Micmac op 25 april 2012, 20:19:56
Citaat van: jerryke op 25 april 2012, 19:34:55
Citaat van: Micmac op 25 april 2012, 19:31:35
Varkenshaasje in paterkesmarinade met Leffe en voorjaarsgroentencrumble, was op minder dan twee uur klaar en het varkenshaasje was nog gebakken overschot van bij Pasen, zo zie je dat je eigenlijk niets moet wegkieperen.

paterkesmarinaden ????? vertel me eens hoe je die maakt, die lijkt me apart

Leffe of ander abdijbier, 2 eetlepels olijfolie, de balsamicoazijn, soyasaus, een fijngehakt sjalotje, en gember.
2 dl appelsiensap en de geraspte schil toe, look, fijngehakte ui, Ras-el-Hanout, zout en peper.

hoeveel Ras-el-Hanout ? een mespuntje, een thee- of koffielepeltje of een soeplepel ?
Leffe toch maar een halve fles denk ik ?
balsamicoazijn en soyasaus is proeven denk ik......ben eens in de kast gaan kijken en ik heb alles hier, dus wordt dat in het weekend eens gemaakt, is er ergens nog iets waar ik moet opletten ?

Ras-el-Hanout = koffielepel
Leffe               = Halve fles de rest drink ik zo uit.


merciekes  ;)

Beastje

Vandaag word het kippe soep,daarna patatjes mee gevulde kippe filets(snij die open doe er voor mij kaas en ananas in voor ventje alleen ananas die lust geen kaas.en paneer ze dan )met verse rodekool met appeltjes bereid

Beastje

jerryke

vandaag klaargemaakt (zakje zat bij reklame) + + + + ....dit alles in een ovenschotel en voor 35 minuten in de oven op 180 graden en daar een bord zelfgemaakte bij

Beastje

Vandaag hebben rosbief mee kroketjes gegeten en als groenten groen gestoofde boontjes .Als desert een ijsje
Beastje

Micmac

Gaan eten met chauffeur , je krijgt er echt een Ministrieel gevoel van.

jerryke

morgen mogen wij  aanzitten aan een BBQ

Beastje

Vandaag word het gebakken kippe billen met frietjes en een salaatje

Beastje

speed

Hier asperges met steak,maar eerst kippesoep.

Beastje






Stoverij van bot met spekjes en savooikool samen met puree

voor 2 personen

1 bot (van ca. 1 kg)
150 g bloem
2 stukjes varkensvet
1/4 savooikool, in reepjes
2 plakjes spek, in reepjes
3 à 4 el visbouillon
1 el mosterd
versgemalen peper - zeezout

bereiden:
bereid de bot voor:

Knip langs beide kanten de vinnen van de bot en ontschub onder koud stromend water. Snijd de kop er schuin af en haal de ingewanden eruit. Spoel onder koud stromend water, snijd de staart eraf en verdeel de vis in 4 stukjes.

Breng de bloem op smaak met peper en zout en wentel de vis erin. Laat het varkensvet smelten, klop de overtollige bloem van de vis en bak kort aan. Start met de velkant.

maak het stoofpotje:

Blancheer de savooikoolreepjes in gezouten kokend water, schep ze eruit en laat onmiddellijk terug afkoelen in koud water. Blancheer de spekreepjes in gezouten kokend water en giet ze af onder koud stromend water. Laat het varkensvet uitsmelten met het spek, voeg de savooi toe en kruid met peper en zout. Laat ca. 10 minuten afgedekt stoven.

Schep de vis bij de groenten, voeg de visbouillon toe en laat afgedekt enkele minuten sudderen.

werk af:
Haal de vis voorzichtig uit de pan, breng de groenten eventueel verder op smaak met visbouillon. Schep de groenten in een warm bord, leg de vis erop en werk af met de saus, grof zeezout en mosterd.













Beastje

jerryke

de goulash staat te pruttelen  ;D

Micmac

Citaat van: Beastje op  2 mei 2012, 11:16:31





Stoverij van bot met spekjes en savooikool samen met puree

voor 2 personen

1 bot (van ca. 1 kg)
150 g bloem
2 stukjes varkensvet
1/4 savooikool, in reepjes
2 plakjes spek, in reepjes
3 à 4 el visbouillon
1 el mosterd
versgemalen peper - zeezout

bereiden:
bereid de bot voor:

Knip langs beide kanten de vinnen van de bot en ontschub onder koud stromend water. Snijd de kop er schuin af en haal de ingewanden eruit. Spoel onder koud stromend water, snijd de staart eraf en verdeel de vis in 4 stukjes.

Breng de bloem op smaak met peper en zout en wentel de vis erin. Laat het varkensvet smelten, klop de overtollige bloem van de vis en bak kort aan. Start met de velkant.

maak het stoofpotje:

Blancheer de savooikoolreepjes in gezouten kokend water, schep ze eruit en laat onmiddellijk terug afkoelen in koud water. Blancheer de spekreepjes in gezouten kokend water en giet ze af onder koud stromend water. Laat het varkensvet uitsmelten met het spek, voeg de savooi toe en kruid met peper en zout. Laat ca. 10 minuten afgedekt stoven.

Schep de vis bij de groenten, voeg de visbouillon toe en laat afgedekt enkele minuten sudderen.

werk af:
Haal de vis voorzichtig uit de pan, breng de groenten eventueel verder op smaak met visbouillon. Schep de groenten in een warm bord, leg de vis erop en werk af met de saus, grof zeezout en mosterd.





Dit is eens geschreven voor "Njam.tv", maar wel lekker.

Beastje

vandaag word het seldersoep,daarna patatjes met verse spinazie en kippe filet als toetje potje yougout (aardbeien
Beastje

Beastje

Rond half drie gaan we naar Hasselt ,beetje rond slenteren en terrasje doen ,nadien ook een hapje gaan eten

Beastje

jerryke

even terug boven halen

vanmiddag was het hier spek met appelschijven en zelfgebakken zwart brood