Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Beastje

Vandaag bloemkool soep,daarna patatjes met groenboontjes in gerookt spek met zelf bereide dikke plate hamburgers
Beastje

jerryke

opgebakken aardappeltjes, witloofsalade en kippenbouten.....seffens dessert nog opeten en dat is gele pudding met muizekeutelkes  ;D

kabar

Ik moet seffes aardappelpuree eten en ik eet dat niet graag.

jerryke

tomatensoep, wortelstoemp met een kortelet en een kommetje chocoladepudding

Beastje

Vadaag groenten soep daarna patatjes met bloemkool en hespenspek
Beastje

jerryke

Pizza  ;D

Hoe maken we een echte Italiaanse pizza ?
Voor het deeg hebben we nodig:
700 gr bloem
40 gr verse gist (of 1 zakje droge gist)
een scheut olijfolie
water en zout
Je lost de gist op in lauw water, je voeg wat zout toe aan de bloem en deze effe mengen.....dan de opgeloste gist toevoegen en beginnen te kneden, en regelmatig water toevoegen
Tussendoor ook een scheutje olijfolie toevoegen
Als je klaar bent met kneden kun je de deegmassa verdelen in vier bollen en deze dan een uurtje laten rijzen.
Na een uurtje kun je zo een bol bewerken totdat je een pizzabodem hebt, om de pizza te verkrijgen die je in een Italiaans restaurant krijgt moet je zorgen dat je bodem maar 4 à 5 mm dik is

dan neem ik altijd een doos gepelde/stukjes tomaat met basilicum....die mix ik dan, doe er nog wat peper en zout bij en strijk dat dan op de bodem
Dan kun je die beleggen met al wat je graag hebt, dan doe je er wat oregano over en dan besprenkelen met een beetje olijfolie (niet te veel want anders wordt hij te vettig)
Je oven voorverwarmen op 200 graden
de pizza dan in de oven zetten voor +/- 12 minuten, dan er even uithalen en dan mozarella erop doen in kleine blokjes ( nu vind je ook al geraspte mozarella)....dan nog 5 minuutjes terug de oven in totdat de kaas gesmolten is.

dat is het eigenlijke recept wat ik van een Italiaanse vriend heb gekregen, ik kneed de bodem niet en doe die in de broodbakmachine (gemakkelijk toch  ;D )
Hier wordt er bijna nooit nog pizza gekocht
oja als je deeg te veel hebt doe die in een plastiekzakje en dan de diepvries in, 2 uurtjes voor dat je die nodig hebt haal je die er weer uit en dan is die weer net zo bewerkbaar als voorheen

Beastje

Vandaag word het .Pittige SPAANSE KABELJAUW - AARDAPPELSCHOTEL

Ingrediënten
750 g (vrij) vastkokende aardappelen, in plakken gesneden
500 g kabeljauwfilet
peper, zout
1 tl paprikapoeder
4 el olijfolie
3 uien, in ringen gesneden
3 tenen gep. knoflook
1 blikje tomatenpuree
2 dl droge witte wijn
1 Spaanse peper, zonder zaadjes, in stukjes gesneden
16 zwarte olijven
2 el gehakte peterselie
1 rode paprika in smalle reepjes


Bereidingswijze

Kook de aardappelen 3 minuten.
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Snijd de vis in repen of grote dobbelstenen.
Strooi er peper, zout en paprikapoeder over
Fruit de ui, de paprika en knoflook in 3 el olijfolie

Vul een met olijfolie ingevette schaal, met de aardappelplakjes,
De gefruitte ui, paprika en knoflook door de vis mengen.
Nu het vismengsel in de schaal verdelen en
dit weer afdekken met een laagje aardappelplakjes.
Je maakt dus laagjes om en om.

Meng de tomatenpuree met witte wijn en de spaanse pepertjes en schenk dit tenslotte over de inhoud.

Zet het gerecht 25-30 minuten in de oven
Garneer de schotel met olijven en peterselie.

Tip: Als je gasten krijgt, is het i.v.m. de tijd handig als je de aardappels al voor gekookt hebt en ook de vis al gesneden en gekruid in een bakje in de koelkast bewaart.

Wanneer je dan begint met koken, zet je meteen de oven aan en vervolg je dit makkelijke recept. Succes en EET SMAKELIJK!

Beastje

jerryke

Citaat van: jerryke op 14 maart 2012, 12:09:29
Pizza  ;D

Hoe maken we een echte Italiaanse pizza ?
Voor het deeg hebben we nodig:
700 gr bloem
40 gr verse gist (of 1 zakje droge gist)
een scheut olijfolie
water en zout
Je lost de gist op in lauw water, je voeg wat zout toe aan de bloem en deze effe mengen.....dan de opgeloste gist toevoegen en beginnen te kneden, en regelmatig water toevoegen
Tussendoor ook een scheutje olijfolie toevoegen
Als je klaar bent met kneden kun je de deegmassa verdelen in vier bollen en deze dan een uurtje laten rijzen.
Na een uurtje kun je zo een bol bewerken totdat je een pizzabodem hebt, om de pizza te verkrijgen die je in een Italiaans restaurant krijgt moet je zorgen dat je bodem maar 4 à 5 mm dik is

dan neem ik altijd een doos gepelde/stukjes tomaat met basilicum....die mix ik dan, doe er nog wat peper en zout bij en strijk dat dan op de bodem
Dan kun je die beleggen met al wat je graag hebt, dan doe je er wat oregano over en dan besprenkelen met een beetje olijfolie (niet te veel want anders wordt hij te vettig)
Je oven voorverwarmen op 200 graden
de pizza dan in de oven zetten voor +/- 12 minuten, dan er even uithalen en dan mozarella erop doen in kleine blokjes ( nu vind je ook al geraspte mozarella)....dan nog 5 minuutjes terug de oven in totdat de kaas gesmolten is.

dat is het eigenlijke recept wat ik van een Italiaanse vriend heb gekregen, ik kneed de bodem niet en doe die in de broodbakmachine (gemakkelijk toch  ;D )
Hier wordt er bijna nooit nog pizza gekocht
oja als je deeg te veel hebt doe die in een plastiekzakje en dan de diepvries in, 2 uurtjes voor dat je die nodig hebt haal je die er weer uit en dan is die weer net zo bewerkbaar als voorheen

ik had laatst een flesje BBQsaus meegebracht en daar had ik nu een gedeelte van gebruikt en vermengd met de tomatenstukjes (gemixt), daar gehakt wat rul gebakken was en spekjes en ui op gedaan en dan de mozarella  :Tasty: :Tasty: :Tasty: ..... Pizzahut verdient nu niets meer aan mij

vandaag is het videe en stokbrood

Beastje

Vandaag stoofvlees op grootmoeders wijze met frietjes
Beastje

kabar

Seffes scampi's in duivelssaus.

jerryke

ballekes in Luikse saus met stokbrood

Flurk

De Flurkin is met de oudste kleindochter naar Het Waasland Shopping Center en ze heeft gezegd dat ik niet ongerust moet zijn als het iets later wordt. Dus maak ik er dankbaar misbruik van om een grote pan spek met eieren en gebakken patatjes klaar te maken en dat door te spoelen met een Côte du Rhône. Leve mijn cholesterol. :4_1_72:

kabar

Citaat van: Flurk op 18 maart 2012, 19:44:54
De Flurkin is met de oudste kleindochter naar Het Waasland Shopping Center en ze heeft gezegd dat ik niet ongerust moet zijn als het iets later wordt. Dus maak ik er dankbaar misbruik van om een grote pan spek met eieren en gebakken patatjes klaar te maken en dat door te spoelen met een Côte du Rhône. Leve mijn cholesterol. :4_1_72:
Het water komt me in de mond! Alleen: Côte du Rhône lust ik niet.

jerryke

varkenshaasje met provençaalse saus met heel veel groentjes in en frietjes

Beastje

Kalfsworst met savooistoemp
Beastje