Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micmac


Is het Banana Yucca, Datil Yucca, Broadleaf Yucca
Latijnse Naam; Yucca baccata die je hier klaarmaakt het is voor mij onbekend.

Beastje

Ik ken alleen de Yucca (Cassave)in het spaans,uit de Dominicaanse Republiek van toen we daar nog woonden.Nu koop ik die in Hasselt achter de media markt  in een chineese winkel
Beastje

Micmac

Citaat van: Beastje op 18 februari 2012, 17:25:15
Ik ken alleen de Yucca (Cassave)in het spaans,uit de Dominicaanse Republiek van toen we daar nog woonden.Nu koop ik die in Hasselt achter de media markt  in een chineese winkel

Toch eens gaan uitproberen.

kabar

Deze middag zijn het mosselen met friet.

kabar

Vandaag groen kolenstoemp met hespenspek.

jerryke

Citaat van: kabar op 20 februari 2012, 20:24:30
Vandaag groen kolenstoemp met hespenspek.

dat heeft hier verleden week op tafel gestaan...lekker hé ....vandaag was het wortelstoemp met ook hespenspek  ;D

Micmac

Citaat van: jerryke op 20 februari 2012, 21:05:47
Citaat van: kabar op 20 februari 2012, 20:24:30
Vandaag groen kolenstoemp met hespenspek.

dat heeft hier verleden week op tafel gestaan...lekker hé ....vandaag was het wortelstoemp met ook hespenspek  ;D

Drie keer gaan eten op een dag is eigenlijk teveel van het goede.

Beastje

Vandaag wortelstoemp mee voor ventje kotelet en voor mij italiaanse worst
Beastje

jerryke

vandaag gaan we haringhappen in ons stamcafe  :10_1_20: :10_1_20:

Beastje

Vandaag word het brocolie soep ,daarna patatjes met brocolie en vers gebakken spek
Beastje

Beastje

Vandaag met kippe filet met witloof in majoinaise met gebakken patatjes
Beastje

Beastje

Vandaag word het Gegratineerd Vispotje.




4 mooie tongfilets
Stukje dikke kabeljauw
Stukje zeebaars
4 sint-jakobsvruchten
4 langoustinestaarten
Stukje grietbot
1 kg mosselen waarvan 12 gepaneerde en gefrituurde mosseltjes (jus van de mosselen wordt als basis voor de saus gebruikt)
Nog andere vissoorten naar eigen fantasie te gebruiken
Trostomaten (Prunella)
1 busseltje bieslook
500 g aardappelen voor puree
2 ajuinen
Stukje knolselder en het groen van van de knol
1/2 bussel bladpeterselie
Tijm, laurier, nootmuskaat, peper en zout
3 dl room
100 g bloem
75 g boter
1 ei
1/2 glas droge witte wijn
1 sjalot



Kook de mosselen zoals gebruikelijk, en met de knolselder, het groen en de peterselie en vang het kookvocht op (zeven). Neem de mosselen uit de schelp. Paneer 12 mosseltjes even en frituur.

Snipper het sjalotje fijn, stoof het aan in wat boter en bevochtig het met mosselnat. Kook kort op en voeg de room toe. Bind de saus lichtjes met wat roux (gelijke hoeveelheid bloem/boter: Smelt de boter smelten, voeg de bloem toe, laat garen maar niet kleuren) Voeg de wijn toe, het laurierblad en de tijm en laat even trekken. Zeef en mix de saus.

Pocheer of bak de diverse vissoorten half gaar. Laat afkoelen

Dresseer de vis in vuurvaste schaaltjes. Kook de aardappelen gaar en maak er een puree van met een ei, room en boter. Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Spuit een decoratief randje puree in elk potje.

Overgiet de vis met de saus. Snijd de ontvelde en ontpitte tomaat in kleine blokjes en strooi ze over de potjes. Laat alles afkoelen.

Warm het gerecht in de oven opwarmen op 180°C, gedurende 20 minuten. Garneer met de bieslook en serveer direct.

_________________
Beastje

jerryke

vis, frietjes en sla

Beastje

Vandaag goulachs met apelmoes en patatjes
Beastje

Micmac

Gaan ontbijten , gaan Middageten en vanavond gaan avondeten , een gepensioneerde moet op tijd en stond rusten. :biggrinumbrella1: