Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jerryke

Citaat van: Koter op  4 mei 2019, 15:22:54
Citaat van: jerryke op  4 mei 2019, 14:23:07
Citaat van: xofie op  4 mei 2019, 01:37:21
Citaat van: jerryke op  3 mei 2019, 13:28:59
enkele lekkere sausjes wat heel makkelijk bij kip kunnen:

Champignonroomsaus
Breng 200 ml bruine fond aan de kook. Fond maak je door bouillon in te laten koken. Doe er 50 ml room en 100 ml port bij. Laat de saus indikken. Snijd 100 g champignons in schijfjes, bak ze goudbruin in wat boter en voeg ze daarna bij de saus. Breng het geheel verder op smaak met peper en zout.

Currysaus
Schil een appel en snijd hem in kleine stukjes. Smelt 20 g boter in een pan en stoof het fruit zachtjes aan. Voeg 1 el currypoeder toe en laat het even meebakken. Voeg 250 ml gevogeltefond en 200 ml room toe en laat 10 minuten inkoken. Zeef de saus en kruid naar smaak af met zout en zwarte peper.

Dragonsaus
Verhit een klontje boter in een pan. Voeg de blaadjes van een half bosje dragonstengels toe en snipper twee sjalotten fijn. Fruit de sjalot en de takjes – niet de blaadjes – van de dragon gedurende 5 minuten. Blus de sjalot met 50 ml sherry, doe er twee laurierblaadjes en de helft van de gevogeltefond bij. Roer er 1 el mosterd door en laat het inkoken. Doe er 100 ml room bij en laat verder inkoken. Verwijder op het einde de laurier en de dragonstengels. Hak de dragonblaadjes fijn en strooi deze over de kip.

Pepersaus
Smelt wat boter in een pan en fruit een gesnipperde sjalot 2 minuten op laag vuur. Blus met 2 el sojasaus en 400 ml kalfsfond en voeg 2 el groene peperkorrels toe. Laat de saus op een matig vuur inkoken tot een kwart. Roer er 125 ml room door en breng de saus op smaak met peper en zout. Deze pepersaus past perfect bij een stukje Mechelse koekoek en wat butternutpuree.

Druivensaus
Breng 200 ml bruine fond aan de kook en doe er 50 ml room en 100 ml cognac bij. Was de druiven en ontpit ze (of gebruik pitloze druiven) en doe ze bij de saus. Laat de saus zachtjes inkoken tot de gewenste dikte. Breng verder op smaak met peper en zout.



Bouillon of fond?
Wat is het verschil eigenlijk? Aan de basis van een fond ligt bouillon. Door een bouillon urenlang te laten inkoken en te reduceren ontstaat een smaakbommetje van een extract: fond. Deze is veel krachtiger van smaak en vormt de basis van verschillende culinaire sauzen.








dank je wel jerryke ga ik zeker nog gebruiken alleen maak in mijn pepersaus anders

ik bak de biefstuk, doe hem in aluminiumfolie doe in de pan brandy, soyasaus,beeetje worschester, mosterd, rode pikante saus kan niet op de naam komen nu en dan natuurlijk groene pepertjens en dan room en laat ik indikken
oke volgende keer probeer ik het zo ook eens maar dan zonder die rode pikante saus....mijn man heeft niet graag pikant  :Doh3:

Slecht opgeleid Jerryke. Je moet hem dat gewoon maken met pikante nachtjaponnetjes:LOL:

Die heeft niet graag dat ik die dingskes aandoe, is teveel werk zegt hij altijd  :devil_whip:


Fonske

oe mot ikke een ij koke

jerryke

Citaat van: Fonske op 26 juni 2019, 13:27:07
oe mot ikke een ij koke

Fonske ge doet water in een ketelke en ge gaat buiten in de zon staan, zet die ketel op uw koppeke en wacht tot dat kookt dan dat ei erin en zekers 10 minuten laten koken en dan is uw ij goed

Fonske

ga ze ni goe zekerst woarom moetekik in de zon gon stoan dor weurde mor ziek van ik hem ier een gaasvuur ze

jerryke

Citaat van: Fonske op  3 juli 2019, 15:49:08
ga ze ni goe zekerst woarom moetekik in de zon gon stoan dor weurde mor ziek van ik hem ier een gaasvuur ze

Fonske, Fonske toch had gij mij niet verteld dat gij een gasvuur had....maar als ge geen stekjes hebt om dat gasvuur aan te steken ben je nog niets

jerryke

vandaag weer iets uitgeprobeerd  ;D

Vanille chocolade cake

200 gram boter
200 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram suiker
8 gram vanillesuiker
4 eieren
Snufje zout
Chocodrops (chocoladeparels om te bakken)

Voor de ganache

100 ml slagroom ( dit is maar een half flesje)
100 gram pure chocolade

Klop de eieren met de boter de suiker snufje zout en vanille suiker op voor ongeveer 5 minuten.
Als het mengsel glad is doe je beetje bij beetje de bloem erbij. Spatel daarna de chocodrops door het beslag.
Doe het beslag in een ingevette vorm en zet in de oven voor 60 minuten op 175 graden.

Ik heb de cake afgemaakt met chocolade ganache en wat versiering.

Voor de ganache warm je 100 ml slagroom op in een pannetje. Net niet tegen de kook. Haal het pannetje van het vuur en giet de warme slagroom over de chocolade. Roer tot alles is opgenomen. Wacht tot het de juiste dikte heeft en giet over de cake heen.


[bijlage verwijderd door de beheerder]

jerryke

Citaat van: jerryke op  7 december 2019, 13:55:05
vandaag weer iets uitgeprobeerd  ;D

Vanille chocolade cake

200 gram boter
200 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram suiker
8 gram vanillesuiker
4 eieren
Snufje zout
Chocodrops (chocoladeparels om te bakken)

Voor de ganache

100 ml slagroom ( dit is maar een half flesje)
100 gram pure chocolade

Klop de eieren met de boter de suiker snufje zout en vanille suiker op voor ongeveer 5 minuten.
Als het mengsel glad is doe je beetje bij beetje de bloem erbij. Spatel daarna de chocodrops door het beslag.
Doe het beslag in een ingevette vorm en zet in de oven voor 60 minuten op 175 graden.

Ik heb de cake afgemaakt met chocolade ganache en wat versiering.

Voor de ganache warm je 100 ml slagroom op in een pannetje. Net niet tegen de kook. Haal het pannetje van het vuur en giet de warme slagroom over de chocolade. Roer tot alles is opgenomen. Wacht tot het de juiste dikte heeft en giet over de cake heen.

deze vandaag gemaakt

[bijlage verwijderd door de beheerder]


Micmac


jerryke

29 februari 2020, 13:52:19 #2094 Laatste wijziging: 29 februari 2020, 14:00:34 door jerryke
weer iets uitgeprobeerd vandaag  ;D .....  100 ml melk, 100 ml water, 100 gram ongezouten boter, 3 eieren, 100 gram bloem
Doe de melk, water en boter in een pan en verwarm het totdat de boter is gesmolten. Haal het dan van de kookplaat af en doe in één keer alle bloem erbij. Goed blijven roeren totdat het los laat van de bodem. Zet de pan dan weer terug op de kookplaat en blijf er in roeren. Je hoort het deeg wat gaan sissen. Laat nog twee minuten doorgaren terwijl je blijft roeren. De pan zet altijd wat aan, dat is normaal.
Doe je deeg over in een schaal en zet je pannetje weg met een laagje water zodat het aangekoekte kan losweken.
Laat het deeg iets afkoelen en leg alvast 3 eieren klaar. Doe één voor één de eieren erdoor en roer goed. Het worden losse stukjes deeg die vochtig zijn en je denkt dat de boel mislukt maar door te blijven roeren wordt het ei opgenomen en komt het vanzelf goed. Ik doe het 3e ei meestal in een schaaltje en dat roer ik dan even los. Eerst doe ik ongeveer de helft erbij, als het deeg nog te vast blijft moet je de rest van het ei er ook nog bij doen. Dit keer heb ik 3 eieren gebruikt (M) en toen was het beslag goed.
Het deeg bevat voldoende eieren wanneer het sterk glanst en het als een stevig lint van de lepel loopt.  Een te vloeibaar deeg geeft een slecht resultaat dus kijk uit met extra eieren toevoegen. Doe het beslag dan in een spuitzak en zet je oven alvast aan op 210 graden onder- en bovenwarmte......spuit dan de eclairs of  je kan ook soesjes spuiten en laat ze ongeveer 17 tot 20 minuten bakken
Doe een houten lepel tussen de deur en de oven en laat de soezen zo iets afkoelen. Als dat te snel gaat, dan kunnen ze inklappen en dat is zonde natuurlijk.
Doe de deur wat wijder open en prik met een satéprikker in iedere soes een gaatje zodat de warmte van binnen eruit kan en de soes van binnen ook goed kan drogen. Laat ze gerust nog even in de oven staan (die uit staat)  met de deur op een kier. Haal ze er na een minuut of 5 uit en leg ze op een rooster om ze af te laten koelen.



[bijlage verwijderd door de beheerder]

Koter

Ziet er lekker uit.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

Citaat van: Koter op 29 februari 2020, 14:59:59
Ziet er lekker uit.

ze WAREN ook lekker, ik mag er morgenvroeg weer bakken zeggen ze  ;D

Koter

Citaat van: jerryke op 29 februari 2020, 15:49:48
Citaat van: Koter op 29 februari 2020, 14:59:59
Ziet er lekker uit.

ze WAREN ook lekker, ik mag er morgenvroeg weer bakken zeggen ze  ;D

Ik denk dat ik naar de omgeving van Veldwezelt ga verhuizen, dan kan ik mijzelf uitnodigen om bij Jerryke te gaan proeven.  ;D
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

Citaat van: Koter op  2 maart 2020, 13:01:33
Citaat van: jerryke op 29 februari 2020, 15:49:48
Citaat van: Koter op 29 februari 2020, 14:59:59
Ziet er lekker uit.

ze WAREN ook lekker, ik mag er morgenvroeg weer bakken zeggen ze  ;D

Ik denk dat ik naar de omgeving van Veldwezelt ga verhuizen, dan kan ik mijzelf uitnodigen om bij Jerryke te gaan proeven.  ;D

:10_1_20: :a_thumbsup_20: :10_1_20:

jerryke

normaal gaan we op zondag ergens iets eten of we gaan iets afhalen, maar nu met dat virusgedoe maar weer zelf iets gemaakt en dat was iets wat ik misschien al 20 jaar niet meer gemaakt had....vogelnestjes in tomatensaus en lekker dat het was, zelfs de man zei dat ik dat toch maar eens vaker moest maken....iemand intresse in het recept dan hoor ik het wel