Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jerryke

Citaat van: xofie op 21 juni 2018, 14:55:56
Citaat van: jerryke op 21 juni 2018, 14:35:08
vandaag tagliatelle met scampi's in roomsausje

heel lekker
en morgen frietjes met vis (schelvis) en sla en zaterdag kipgyros met stokbrood

xofie

Citaat van: jerryke op 21 juni 2018, 15:25:55
Citaat van: xofie op 21 juni 2018, 14:55:56
Citaat van: jerryke op 21 juni 2018, 14:35:08
vandaag tagliatelle met scampi's in roomsausje

heel lekker
en morgen frietjes met vis (schelvis) en sla en zaterdag kipgyros met stokbrood

zaterdag trekken al de Belgen naar de markt om de voetbal te zien en dan eten we daar
morgen bloemkool met kaassaus en duitse worst

xofie

vandaag maak ik overheerlijke pizza

jerryke

deze middag groentesoep en voor vanavond kip, zelfgemaakte appelmoes, tomatensalade en kroketjes en als dessert aardbeien met ijs

xofie

Citaat van: jerryke op 26 juni 2018, 13:29:14
deze middag groentesoep en voor vanavond kip, zelfgemaakte appelmoes, tomatensalade en kroketjes en als dessert aardbeien met ijs

de kroketjes moet ik laten staan en in de zelfgemaakte appelmoes doe ik zoetstof ipv suiker

eet smakelijk

xofie

deze week al twee dagen steak met sla gegeten, enfin sla
de sla trekt hier op niet veel in ik kwam op de gedachte om
een mayonaise onder verse spinazie te doen, en dat is heel lekker!!!!!

steak en sla kan ik heel vaak eten, kunnen ze me niet mee straffen

Micmac

Citaat van: xofie op 17 juli 2018, 16:19:40
deze week al twee dagen steak met sla gegeten, enfin sla
de sla trekt hier op niet veel in ik kwam op de gedachte om
een mayonaise onder verse spinazie te doen, en dat is heel lekker!!!!!

steak en sla kan ik heel vaak eten, kunnen ze me niet mee straffen

Zet dan toch zelf ijsbergsalade in een pot of bakje, gegarandeerd succes, snij deze gelijk met de grond af en deze groeit opnieuw.

xofie

17 juli 2018, 23:54:07 #2062 Laatste wijziging: 18 juli 2018, 16:54:29 door xofie
Citaat van: Micmac op 17 juli 2018, 18:58:06
Citaat van: xofie op 17 juli 2018, 16:19:40
deze week al twee dagen steak met sla gegeten, enfin sla
de sla trekt hier op niet veel in ik kwam op de gedachte om
een mayonaise onder verse spinazie te doen, en dat is heel lekker!!!!!

steak en sla kan ik heel vaak eten, kunnen ze me niet mee straffen

Zet dan toch zelf ijsbergsalade in een pot of bakje, gegarandeerd succes, snij deze gelijk met de grond af en deze groeit opnieuw.


mijn moeilijk ventje wil geen ijsbergsla, teveel witte stukken in voor hem en dat wil hij niet ............................tja


de mijne is even moeilijk ...................

jerryke

Citaat van: xofie op 17 juli 2018, 23:54:07
Citaat van: Micmac op 17 juli 2018, 18:58:06
Citaat van: xofie op 17 juli 2018, 16:19:40
deze week al twee dagen steak met sla gegeten, enfin sla
de sla trekt hier op niet veel in ik kwam op de gedachte om
een mayonaise onder verse spinazie te doen, en dat is heel lekker!!!!!

steak en sla kan ik heel vaak eten, kunnen ze me niet mee straffen

Zet dan toch zelf ijsbergsalade in een pot of bakje, gegarandeerd succes, snij deze gelijk met de grond af en deze groeit opnieuw.


mijn moeilijk ventje wil geen ijsbergsla, teveel witte stukken in voor hem en dat wil hij niet ............................tja

dat kun je ook met andere sla doen en als je jonge sla gebruikt deze ook afsnijden en de worteltjes terug planten en dan krijg je kropsla

xofie

vandaag waren het tomaatjes in het zuur met hamburgers

jerryke

Voor de liefhebbers  ;D ;D ;D

mokka-bailey's taart (20 cm doorsnee, hoogte 10 cm, ca. 8 personen)
Ingrediënten biscuit:
5 eieren
150 gr suiker
75 gr bloem
50 gr amandelmeel
50 gr maizena
1 koffielepel bakpoeder
Een scheutje vanille extract of voeg de zaadjes van een vanillestokje toe bij de eieren en de suiker.

Voor de crème au beurre:
150 gr water
360 gr suiker
150 gr eiwit
540 gr boter
Vanille extract of 2 de zaadjes van 2 vanilleboontjes
Zeer sterke koffie of mokka extract

Ganache
200 gr. pure chocolade
200 ml. slagroom

Extra
50 ml Bailey's

Bereidingswijze cake:
Warm de oven voor op 180 °. Splits de eieren en klop de eidooiers samen met 2 eetlepels suiker au bain marie tot een temperatuur van 50 °. Neem de eidooiers van het vuur en klop ze tot een stevige ruban. Neem een vetvrije kom en klop hier in de eiwitten stijf met de suiker die je gedeeltelijk steeds toevoegt. Wanneer je een mooie stijve, glanzende massa hebt verdeel je 1/3 hiervan met de ruban. Neem een spatel en schep het eiwit er voorzichtig onder. Leg de rest van het eiwit er boven op. Neem de bloem, mayzena en bakpoeder en zeef dit uit boven de kom. Spatel de bloem er voorzichtig onder tot je een mooie luchtige massa hebt. Neem de bakvorm en vul deze met het beslag. Bak af in ca 35 minuten. Doe altijd de prikkertest om te kijken of je biscuit gaar is. Laat de biscuit volledig afkoelen.

Mokka crème:
Verwarm de suiker met het water tot 121°C. Klop het eiwit stijf op. Voeg het suikerwater toe en klop de merenque nu terug koud. Meet met een thermometer de eiwitten en de boter. Als de temperatuur ongeveer gelijk is ( maximaal 3 °C verschil ) dan mag je de boter toevoegen en verder kloppen tot je een mooie luchtige crème hebt. Voeg als laatste de smaak toe.

Ganache:
Breek de chocola in kleine stukjes. Breng de slagroom aan de kook en giet deze over de chocolade. Meng nu goed met een garde totdat de chocolade volledig gesmolten is.

Opbouw taart:
We beginnen met de taart al eerst eens om te draaien zodat de bodem de bovenkant wordt. Dit doe je zodat je een mooie rechte taart krijgt. Zaag nu met een taartenzaag 3 lagen van de biscuit. Leg de 1ste laag op een plateau en smeer met een bakkwast de biscuit in met baileys. Schenk er nu een laagje ganache overheen en strijk het uit met een paletmes. Zet de taart even in de koelkast tot de chocolade is opgesteven. Smeer er nu een laag mokkacrème over en strijk uit met een paletmes.
Leg nu de 2de laag biscuit erop, besprenkel met baileys, leg een laagjes ganache en strijk glad. Laat opstijven in de koelkast en smeer een laag mokkacrème erop.
Leg nu de 3de laag biscuit ( de bodem is dat, want je had de taart omgedraaid ) er op en smeer de bovenkant een zijkanten van de taart nu mooi in met een dunne laag mokkacrème. Gebruik een deegkrabber of paletmes om alles mooi glad te strijken. Zet de taart nu in de koelkast en laat het een uurtje opstijven.

Haal de taart uit de koelkast en smeer nu een dikkere laag mokkacrème op de boven en zijkant. Giet de over gebleven ganache erover en laat de taart opnieuw opstijven in de koelkast.

Werk af met toefjes mokkacrème en koffieboontjes of andere chocolaatjes.



[bijlage verwijderd door de beheerder]

xofie

laat maar weten wanneer ik langs kan komen, jij zou moeten meedoen met bake off

Micmac

Bovenste deel lijkt wel een chokotoff.

xofie

deze ochtend gezellig ouderwetse pannenkoeken gemaakt, enfin het was voor brunch
deze namiddag, asperges met hesp en kaas in de oven, ik had nog een heel grote pot
staan en wist niet wat er mee te doen, was een kadoo'tje van iemand die naar huis ging

Flurk

Jerryke je doet me het water uit de mond lopen, dan nog wetende dat ik daar niet mag aankomen.... :smil414ae0fb30e96: :smil414ae0fb30e96: :triest: