Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jerryke

Citaat van: xofie op 18 mei 2014, 16:46:37
Citaat van: jerryke op 18 mei 2014, 15:49:11
Citaat van: xofie op 18 mei 2014, 14:40:50
Citaat van: jerryke op 17 mei 2014, 23:58:32
morgen niets koken, we gaan met zen allen steppegras eten in Genk

en hoe was het steppegras, kan je nu vandaag gemolken worden ??

de reservatie is voor 17.30u...dus nog even wachten hé Fieke  ;D

haha ipv morgen had ik mogen niks koken gelezen, dus daarom dacht ik dat je gisteren geweest was
ik zou zeggen smakelijk  :lachrol:
dat steppegras was heel lekker, er lag een lekker en goed stuk vlees onder en de saus erop was ook heel lekker....dus voor herhaling vatbaar

vandaag videe met stokbrood (we hebben deze week al frietjes gehad met vispannetje)

xofie

Citaat van: jerryke op 23 mei 2014, 13:18:21
Citaat van: xofie op 18 mei 2014, 16:46:37
Citaat van: jerryke op 18 mei 2014, 15:49:11
Citaat van: xofie op 18 mei 2014, 14:40:50
Citaat van: jerryke op 17 mei 2014, 23:58:32
morgen niets koken, we gaan met zen allen steppegras eten in Genk

en hoe was het steppegras, kan je nu vandaag gemolken worden ??

de reservatie is voor 17.30u...dus nog even wachten hé Fieke  ;D

haha ipv morgen had ik mogen niks koken gelezen, dus daarom dacht ik dat je gisteren geweest was
ik zou zeggen smakelijk  :lachrol:
dat steppegras was heel lekker, er lag een lekker en goed stuk vlees onder en de saus erop was ook heel lekker....dus voor herhaling vatbaar

vandaag videe met stokbrood (we hebben deze week al frietjes gehad met vispannetje)

xofie

Citaat van: xofie op 23 mei 2014, 13:51:11
Citaat van: jerryke op 23 mei 2014, 13:18:21
Citaat van: xofie op 18 mei 2014, 16:46:37
Citaat van: jerryke op 18 mei 2014, 15:49:11
Citaat van: xofie op 18 mei 2014, 14:40:50
Citaat van: jerryke op 17 mei 2014, 23:58:32
morgen niets koken, we gaan met zen allen steppegras eten in Genk

en hoe was het steppegras, kan je nu vandaag gemolken worden ??

de reservatie is voor 17.30u...dus nog even wachten hé Fieke  ;D

haha ipv morgen had ik mogen niks koken gelezen, dus daarom dacht ik dat je gisteren geweest was
ik zou zeggen smakelijk  :lachrol:
dat steppegras was heel lekker, er lag een lekker en goed stuk vlees onder en de saus erop was ook heel lekker....dus voor herhaling vatbaar

vandaag videe met stokbrood (we hebben deze week al frietjes gehad met vispannetje)

ik zou het stokbrood en de frietjes omgewisseld hebben :koffie:

jerryke

Citaat van: xofie op 23 mei 2014, 13:51:42
Citaat van: xofie op 23 mei 2014, 13:51:11
Citaat van: jerryke op 23 mei 2014, 13:18:21
Citaat van: xofie op 18 mei 2014, 16:46:37
Citaat van: jerryke op 18 mei 2014, 15:49:11
Citaat van: xofie op 18 mei 2014, 14:40:50
Citaat van: jerryke op 17 mei 2014, 23:58:32
morgen niets koken, we gaan met zen allen steppegras eten in Genk

en hoe was het steppegras, kan je nu vandaag gemolken worden ??

de reservatie is voor 17.30u...dus nog even wachten hé Fieke  ;D

haha ipv morgen had ik mogen niks koken gelezen, dus daarom dacht ik dat je gisteren geweest was
ik zou zeggen smakelijk  :lachrol:
dat steppegras was heel lekker, er lag een lekker en goed stuk vlees onder en de saus erop was ook heel lekker....dus voor herhaling vatbaar

vandaag videe met stokbrood (we hebben deze week al frietjes gehad met vispannetje)

ik zou het stokbrood en de frietjes omgewisseld hebben :koffie:

ja normaal wel, maar hier hadden ze goesting in frietjes daarbij....voor mij heb ik wel puree gemaakt dat vond ik daar lekkerder bij  ;D

xofie

ja vispannetje met puree is heel lekker, heb ook al vispannetje gegeten met basmati rijst en is ook wel eens lekker voor de verandering

xofie

vandaag moussaka uit de aldi  :lachrol:

proske


Vandaag kippensoep met groenten allerhande en stukjes  kip en Malva .  :a_thumbsup_20:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

Micmac

Vandaag Drie kilo super jumbo mosselen

- 3 kilogram verse mosselen

- 2 eetlepel arachide olie

- 3 sjalotjes, fijngesneden

- 350 ml witte wijn

- 400 gr Boursin Cuisine Knoflook & Fijne Kruiden

- Gehakte bieslook, naar smaak

 - peper

Bereiding:

De sjalotjes met een beetje arachideolie in een grote kom , dit omdat de mosselen openen en het volume dan veel groter wordt doen.

Op een matig vuur zetten tot ze glazig zijn.

Blus met de witte wijn en voeg de Boursin Cuisine toe en roer deze goed tot een glad mengsel.

De goed gewassen en van baarden ontdane mosselen toevoegen en een paar minuten laten meekoken met deksel op de kom!

Af en toe opschudden, de mosselen zijn klaar als ze allemaal open zijn.

Zeker niet te lang laten opstaan anders verkleuren ze en worden het gummi bolletjes i.p.v mosselen.

Het was lekker met grof zonnepittenbrood ipv Fritten.







 





proske



Raar maar waar , heb steeds problemen met die baarden te verwijderen . Hoe doe je dat nu juist ? :oops:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

Micmac

Citaat van: proske op 23 mei 2014, 22:24:46


Raar maar waar , heb steeds problemen met die baarden te verwijderen . Hoe doe je dat nu juist ? :oops:

Het is zeer gemakkelijk en hieronder wat tekst en uitleg.

http://www.onskookboek.be/mosselen/mosselen-kuisen.html

xofie

ik geloof er niks van :lachrol:

Micmac

Citaat van: xofie op 24 mei 2014, 00:22:43
ik geloof er niks van :lachrol:

Je hebt liever deze theorie.

Je kan ofwel verse mosselen kopen bij de visboer, of in de supermarkt in een vacuümverpakking. Het is altijd best om de mosselen zo snel mogelijk op te eten, op de dag van de aankoop dus.

Als je ze in de supermarkt koopt, moet je erop letten dat de vacuümverpakking goed afgesloten is. Deze mosselen zijn vaak al zandvrij gemaakt en ontdaan van de baard. Je moet ze wel nog grondig spoelen, en eventuele onzuiverheden van de schelpen verwijderen. Mosselen met een kapotte schelp gooi je best weg. Mosselen horen dicht te zijn. Als je schelpen hebt die verder dan 3mm openstaan, geef er dan een tik mee op het aanrecht, en de mossel zou terug moeten dichtgaan. Zo niet, dan is de mossel waarschijnlijk dood en gooi je ze beter weg.

Mosselen van bij de visboer leg je best een uur op voorhand in koud, goed gezouten water. Hierdoor gaan de mosselen zand en vuiligheid uitspuwen en blijven ze in leven. Kuis hierna ook de schelpen en snij de baard eraf.

Wil je verse mosselen toch bewaren, leg ze dan in een vergiet in de groentelade in de koelkast, zo kunnen ze niet in hun eigen vocht liggen. Leg ze zeker niet in water, mosselen zijn zoutwaterdieren dus dat zullen ze niet lang overleven.

xofie

Citaat van: xofie op 24 mei 2014, 00:22:43
ik geloof er niks van :lachrol:

ik geloof niet wat proske zegt  :opkopzitten:

Flurk

Citaat van: proske op 23 mei 2014, 19:47:24

Vandaag kippensoep met groenten allerhande en stukjes  kip en Malva .  :a_thumbsup_20:
Ik hoop dat het u gesmaakt heeft Proske, onzen Digger is er in ieder geval verzot op.............


[bijlage verwijderd door de beheerder]

xofie

Citaat van: Flurk op 24 mei 2014, 20:55:42
Citaat van: proske op 23 mei 2014, 19:47:24

Vandaag kippensoep met groenten allerhande en stukjes  kip en Malva .  :a_thumbsup_20:
Ik hoop dat het u gesmaakt heeft Proske, onzen Digger is er in ieder geval verzot op.............


:4_1_72: :4_1_72: :4_1_72: