Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

proske


Dit , lieve Jerryke , gaat mijn petje te boven . Als je dit allemaal kan ....chapeau !  :a_thumbsup_20:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

jerryke

Citaat van: proske op 15 mei 2014, 11:19:09

Dit , lieve Jerryke , gaat mijn petje te boven . Als je dit allemaal kan ....chapeau !  :a_thumbsup_20:

dank u maar je doet me blozen....die receptjes worden al meer dan 40 jaar gespaard, hier krijg ik eentje, daar krijg ik eentje en als ik ergens iets lekkers gegeten heb dan zou ik het recept of een tip ook al durven vragen......maar die kruidenmengelingen ben ik ooit eens tegengekomen op het net en dan worden die in Word opgeslagen en zo gaan die bij de verzameling.....sommige wat ik regelmatig gebruik worden daarvan uitgeprobeerd en als ze goed zijn blijf ik die gebruiken...net zoals de kruidenolie en kruidenazijn, die receptjes heb ik zeker 20 jaar geleden gekregen en ze staan nog steeds in mijn keuken en worden nog steeds gebruikt

Kruidenolie
 
ingrediƫnten:
Olijfolie,
een handvol jeneverbes,
4 kruidnagels,
2 pikante pepers,
verse oregano,
verse thijm,
3 teentjeslook
een 20 tal peperbolletjes.
 
bereiding:
Kruiden wassen en een beetje laten opdrogen.

Alle kruiden in de fles doen en overgieten met olijfolie. Af en toe even schudden,een 4 tal weken laten trekken voor gebruik.

Lekker voor in dressings maar ook voor het braden van vlees of vis.


Kruidenazijn

ingrediƫnten:
Azijn,
verse oregano, 
3teentjes look,
verse thijm,
20 peperbolletjes,
2 kruidnagels 
 
bereiding:
Alle kruiden goed wassen en even laten opdrogen.

Doe alle kruiden in de bolfles of bokaal en overgiet deze met azijn, de azijn moet boven de kruiden uitkomen.laat dit alles een 4 tal weken trekken voor gebruik.

Heerlijk samen met kruidenolie en wat mosterd in een dressing.

barabas

Citaat van: proske op 15 mei 2014, 11:19:09

Dit , lieve Jerryke , gaat mijn petje te boven . Als je dit allemaal kan ....chapeau !  :a_thumbsup_20:

:denken: :denken: :denken: :denken: :denken: :denken:

jerryke

Citaat van: barabas op 15 mei 2014, 14:25:14
Citaat van: proske op 15 mei 2014, 11:19:09

Dit , lieve Jerryke , gaat mijn petje te boven . Als je dit allemaal kan ....chapeau !  :a_thumbsup_20:

:denken: :denken: :denken: :denken: :denken: :denken:

@ prof  :deegrol: :deegrol: :deegrol:
@Proske  :Big-Kiss:

xofie

wat is piri-piri en waar haal je het ???

xofie

vanavond worteltjes met chorizoworstjes

jerryke

Citaat van: xofie op 15 mei 2014, 16:48:22
wat is piri-piri en waar haal je het ???



Gemalen piri piri bestaat uit het vruchtvlees en de zaadjes van hele chilipepertjes; als je een hete, vurige smaak aan een gerecht wilt geven. Chilipepers kunnen een maaltijd echt pittig maken en worden vaak gebruikt in (Texaans-)Mexicaanse gerechten. In veel culturen worden gemalen chilipepertjes ook aan tafel gebruikt om de maaltijd heter te maken.

Chilipeper, de vrucht van een wintervaste plant, heeft een speciaal kenmerk: hoe kleiner de vrucht, hoe heter de smaak! In tegenstelling tot andere kruiden is een heel klein beetje al voldoende om een heerlijk pittig accent te geven aan een gerecht.

Het wordt van oudsher gebruikt om de spijsvertering te bevorderen, terwijl recent onderzoek heeft uitgewezen dat chilipepers mogelijk ook een gunstig effect hebben op stofwisseling en hongergevoel




Piri piri vind je in ieder grootwarenhuis

Micmac

Citaat van: jerryke op 15 mei 2014, 01:00:46
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 23:29:56
Citaat van: proske op 14 mei 2014, 22:31:34
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 22:18:52
Was al een tijdje op zoek naar de kruiden van Miracoli, maar het is niet na te maken. :oops:


Ik zal meezoeken  :zoeken: :zoeken:

Ik zoek al van 1985 naar dat recept en als ik die kruiding nodig heb kan ik niet anders dan een pak of tien spagetti van Miracoli kopen enkel om de kruiden en de spagetti en de kaas gooi ik gewoon weg.
die kruiding heb ik helaas niet gevonden in mijn schrift

Het is een geheime kruidenmix van Miracoli en Kraft heeft ze ook niet, het zijn kruiden uit Firenze maar het is ook niet ontleedbaar, doch de aanhouder wint zeggen ze toch.

jerryke

Citaat van: Micmac op 15 mei 2014, 22:11:58
Citaat van: jerryke op 15 mei 2014, 01:00:46
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 23:29:56
Citaat van: proske op 14 mei 2014, 22:31:34
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 22:18:52
Was al een tijdje op zoek naar de kruiden van Miracoli, maar het is niet na te maken. :oops:


Ik zal meezoeken  :zoeken: :zoeken:

Ik zoek al van 1985 naar dat recept en als ik die kruiding nodig heb kan ik niet anders dan een pak of tien spagetti van Miracoli kopen enkel om de kruiden en de spagetti en de kaas gooi ik gewoon weg.
die kruiding heb ik helaas niet gevonden in mijn schrift

Het is een geheime kruidenmix van Miracoli en Kraft heeft ze ook niet, het zijn kruiden uit Firenze maar het is ook niet ontleedbaar, doch de aanhouder wint zeggen ze toch.
heb je ze kunnen bemachtigen ?

Micmac

Citaat van: jerryke op 15 mei 2014, 23:28:06
Citaat van: Micmac op 15 mei 2014, 22:11:58
Citaat van: jerryke op 15 mei 2014, 01:00:46
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 23:29:56
Citaat van: proske op 14 mei 2014, 22:31:34
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 22:18:52
Was al een tijdje op zoek naar de kruiden van Miracoli, maar het is niet na te maken. :oops:


Ik zal meezoeken  :zoeken: :zoeken:

Ik zoek al van 1985 naar dat recept en als ik die kruiding nodig heb kan ik niet anders dan een pak of tien spagetti van Miracoli kopen enkel om de kruiden en de spagetti en de kaas gooi ik gewoon weg.
die kruiding heb ik helaas niet gevonden in mijn schrift

Het is een geheime kruidenmix van Miracoli en Kraft heeft ze ook niet, het zijn kruiden uit Firenze maar het is ook niet ontleedbaar, doch de aanhouder wint zeggen ze toch.
heb je ze kunnen bemachtigen ?

Nog niet maar ik weet de fabriek al.

xofie

de chorizo worteltjes waren overheerlijk

jerryke


Micmac

Het begint al op mijn gerecht te lijken.
Had het nodige in huis en de inspiratie van het net, maar dan zonder de ananas.

http://www.youtube.com/watch?v=2y7JOwmNf0I

xofie

ik ga seffens aan de paella beginnen, voorbereidingen zijn al gedaan alles staat klaar, heeft me toch anderhalf uur gekost

Micmac

Citaat van: xofie op 17 mei 2014, 19:01:43
ik ga seffens aan de paella beginnen, voorbereidingen zijn al gedaan alles staat klaar, heeft me toch anderhalf uur gekost

Dat is ook een goed gerecht, word hier enkel gemaakt als er veel volk is dan willen ze allemaal in die grote pan roeren.