Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

xofie

Citaat van: proske op 29 april 2014, 14:35:45

Sorry hé Xofie , maar room in de soep doen en dan terug pureren ??? Dat is inderdaad een goei "purgatie" :Tasty:

ach is dat zo, dat wist ik niet

xofie

vandaag eten we snijboontjes met hamburger

jerryke

het donker brood staat in de oven, straks spek met appelschijven en donker brood (de man had daar goesting in en jullie kennen het gezegde toch hé " de liefde van de man gaat door de maag" )

jerryke

Kruidenmix voor Italiaanse kruiden

Je kunt deze kruidenmix toevoegen aan bijvoorbeeld een tomatensaus, zelfgemaakte gehaktballetjes, lasagne of wraps.

Benodigdheden:

    1 eetlepel basilicum
    1 eetlepel oregano
    1 theelepel tijm
    1 theelepel peterselie
    1 theelepel knoflookpoeder
    snufje zout
    snufje peper

Bereidingswijze:

Meng alle kruiden door elkaar en bewaar de Italiaanse kruidenmix in een afgesloten bakje totdat je het gaat gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld 2 theelepels van de kruidenmix voor 150 gram gehakt.


Hoe maak je zelf kipkruiden?

Met deze kruiden kun je je kip op smaak brengen maar de kipkruiden zijn ook lekker in dipsausjes of voor aardappeltjes.

Benodigdheden:

    1 theelepel zout
    2 theelepels paprikapoeder
    1 theelepel uienpoeder
    1/4 theelepel koriander
    3/4 theelepel knoflookpoeder
    halve theelepel zwarte peper
    3/4 theelepel tijm
    1/4 theelepel chilipoeder
    halve theelepel basilicum

Bereidingswijze:

Meng alle kruiden door elkaar en bewaar de kipkruiden in een afgesloten bakje.


Zelf gyros kruidenmix maken

Het resultaat is namelijk een hele lekkere kruidenmix die je niet alleen voor gyros kunt gebruiken maar ook voor tal van andere recepten.

Tijd: 10 min.

Benodigdheden:

    1 theelepel zout
    2 theelepels paprikapoeder
    1/4 theelepel zwarte peper
    4 theelepels oregano
    1 theelepel chilipoeder
    3 theelepels tijm
    halve theelepel kaneel
    2 theelepels knoflookpoeder
    2 theelepels komijn
    1 theelepel basilicum
    halve theelepel uienpoeder

Bereidingswijze:

Meng alle kruiden met elkaar in een kommetje en bewaar de kruidenmix in een afgesloten bakje.



maak je eigen chili con carne kruidenmix


Om je chili con carne nog iets lekkerder te maken, maken wij onze kruidenmix zelf.

Benodigdheden:

    1/2 theelepel chili (als je niet van heel pittig houdt, kun je beter 1/4 theelepel chili gebruiken)
    1 theelepel komijn
    1 theelepel nootmuskaat
    2 theelepels uienpoeder
    1,5 theelepel knoflookpoeder
    2,5 theelepel paprikapoeder
    1/4 theelepel koriander
    snufje zout

Bereidingswijze:

Meng alle kruiden door elkaar en bewaar de chili con carne kruidenmix in een afgesloten bakje. Gebruik voor een recept voor 2 personen circa 2 theelepels chili con carne kruiden.


Hoe maak je zelf een bami kruidenmix?

Je kunt eventueel het recept ook verdubbelen zodat je alvast voor een paar keer bamikruiden hebt.

Benodigdheden:

    1 theelepel knoflookpoeder
    1 theelepel korianderpoeder
    1 theelepel gemberpoeder
    1 theelepel komijnpoeder
    1 theelepel kurkuma
    1/4 theelepel chilipoeder
    1/4 theelepel zout
    1/4 theelepel peper
    halve theelepel kerrie

Bereidingswijze:

Meng alle kruiden door elkaar en bewaar de bami kruidenmix in een afgesloten bakje.


Hoe maak je zelf een nasi kruidenmix?

een lekker en simpel recept voor een nasi kruidenmix. Je kunt natuurlijk meer kruiden toevoegen aan de kruidenmix zoals wat zwarte peper.

Tijd: 10 min.
Recept voor 2 personen

Benodigdheden:

    1 teentje knoflook
    scheutje ketjap
    1/4 theelepel chilipoeder
    1 theelepel komijn
    halve theelepel gedroogde kurkuma
    halve theelepel gedroogde gember
    halve theelepel gedroogde koriander

Bereidingswijze:

Bereid de nasi zoals je dat gewoonlijk ook doet. In de tussentijd pers je het teentje knoflook en meng je alle ingrediënten door elkaar in een bakje. Als het tijd is om de kruidenmix toe te voegen, dan voeg je bovenstaand recept toe en bak je dit lekker mee.

Bovenstaande kruidenmix is voor een gerecht voor 2 personen.


Kruidenmix voor kruidenboter

Door het lekkere weer krijgen wij al helemaal de zomer in onze bol. En wat is er nou lekkerder dan een warm stokbroodje uit de oven met zelfgemaakte kruidenboter mmm. En omdat zelfgemaakte kruidenboter ontzettend lekker is hebben we voor jullie het recept van kruidenmix voor kruidenboter.

Benodigdheden:

    125 gram gezouten roomboter
    halve theelepel knoflookpoeder (of 1 teentje verse knoflook)
    1 theelepel gehakte bieslook
    halve theelepel gehakte peterselie
    snufje peper

Bereidingswijze:

Laat de roomboter op kamertemperatuur komen en hak ondertussen de bieslook en de peterselie fijn. Als je een vers teentje knoflook gebruikt, pers je het teentje knoflook met een knoflookpers fijn. Als de roomboter zacht is geworden, meng je deze in een bakje met de knoflook, bieslook, peterselie en een snufje peper.
Eventueel kun je nog een scheutje olijfolie toevoegen om het ietsjes smeuïger te maken. Serveer de kruidenboter met bijvoorbeeld een lekker stokbroodje.

xofie

whaaaaaaaw geweldig zeg, ga ik direkt opslaan !!!!!!!!!

xofie

pfffffffffff alles klaar
vandaag eten we krabsla op een bedje van tomaat met frietjes en zelfgemaakte mayo
ook stoofvlees gemaakt
en
kipcurry
en
soep
gisteren spaghettisaus
dus alles is klaar om de dochter 4 dagen te ontvangen, zonder teveel in de keuken te staan
ik ben een blije mama .......................

Mathieu

Vandaag hebben wij iets unieks gedaan : we hebben een frituur gevonden aan de kust waar ze nog de grote frietzakken gebruiken en daar hebben we van geprofiteerd. Frieten was al lang geleden en dan nog op zo een manier, was gewoon om je vingers aan af te likken.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

xofie

Citaat van: Mathieu op 10 mei 2014, 01:37:34
Vandaag hebben wij iets unieks gedaan : we hebben een frituur gevonden aan de kust waar ze nog de grote frietzakken gebruiken en daar hebben we van geprofiteerd. Frieten was al lang geleden en dan nog op zo een manier, was gewoon om je vingers aan af te likken.

ik dacht dat jij binnen zat met de griep ??? ??? ???

jerryke

10 dingen die je beter niet in de koelkast bewaart.

Sommige voedingsmiddelen horen niet thuis in de koelkast. Niet alleen verliezen ze hierdoor sneller smaak, sommige gaan ook veel sneller beschimmelen. Ontdek hier welke producten je beter niet te koud bewaart.



Tomaten
Het eerste product dat snel zijn smaak verliest in een te koele omgeving, zijn tomaten. De koude lucht in de koelkast stopt het rijpingsproces waardoor de smaken zich niet verder kunnen ontwikkelen. En hoewel je tomaten in de koelkast er mooi bewaard uitzien langs de buitenkant, zijn ze erg waterig vanbinnen. Je kan ze beter enkele dagen voor consumptie in de zon laten rijpen. Op het moment dat ze mooi rood en vol lijken, kan je ze lekker opeten.

Basilicum
Dit kruidige plantje zal niet alleen sneller verwelken, maar ook de geuren en smaken van het eten rondom zich absorberen. Wie na het bereiden van een gerecht nog een half plantje basilicum overheeft, kan de blaadjes best eerst blancheren en dan invriezen.

Aardappelen
Door het bewaren van aardappelen in de frigo worden ze erg zoet en 'zandachtig' omdat het zetmeel sneller in suiker wordt omgezet. Je kan ze beter in een papieren zak op een koele plaats, zoals de kelder of berging, laten rusten. Papieren zakken zijn beter dan plastieken omdat er meer luchtcirculatie is zodat de aardappel niet te snel zal rotten.

Ajuinen
Ook ajuinen bewaar je best op een koele en vooral droge plaats. Voeg ze echter niet toe aan de zak met aardappelen, anders zullen ze allebei sneller beschimmelen. Door het hoge vochtgehalte in ajuinen beschimmelen ze erg snel in de koelkast. Lente-uitjes en bieslook kan je wel op een koude plaats bewaren omdat ze minder water bevatten.

Avocado's
Deze vruchten kan je pas eten wanneer ze echt rijp zijn en dus veel smaak bevatten. Dat rijpingsproces wordt echter stopgezet wanneer je ze in de koelkast bewaart. Wie erg rijpe avocado's kocht maar ze nog niet meteen wil opeten, plaatst deze best wel in de koelkast zodat de vrucht niet bederft.

Knoflook
De reden waarom look vroeger in 'lookpotten' bewaard werd, is om ze langer houdbaar te maken. Look ontkiemt immers zeer snel in koelkast.

Brood
In de koelkast zal brood erg snel droog en hard worden. De beste manier om het mals te houden is om het naast de broodzak, nog eens te verpakken in een plastiekzak en ook in een broodtrommel te leggen. Ook de diepvries is een optie als je nog wat sneetjes overhebt.

Olijfolie
Oliën bewaar je best op een koele en donkere plaats. Ideaal is een voorraadkast. In een te koude omgeving zal het makkelijker condenseren en vervormen in een harde, bijna boterachtige consistentie.


Koffie

Net zoals tomaten zullen verse koffiebonen de nabije smaken uit de koelkast opnemen. Koffie, zowel in boonvorm als gemalen, kan je wel in de diepvries of een donkere pot bewaren zodat de aroma's niet verloren gaan.

Honing
Honing die in de koelkast bewaard wordt, zal kristalliseren. Dit zoete goedje blijft bovendien erg lang goed zolang het maar goed afgesloten is. Een glazen pot is hiervoor ideaal.

Micmac

Was al een tijdje op zoek naar de kruiden van Miracoli, maar het is niet na te maken. :oops:

proske

Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 22:18:52
Was al een tijdje op zoek naar de kruiden van Miracoli, maar het is niet na te maken. :oops:


Ik zal meezoeken  :zoeken: :zoeken:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

Micmac

Citaat van: proske op 14 mei 2014, 22:31:34
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 22:18:52
Was al een tijdje op zoek naar de kruiden van Miracoli, maar het is niet na te maken. :oops:


Ik zal meezoeken  :zoeken: :zoeken:

Ik zoek al van 1985 naar dat recept en als ik die kruiding nodig heb kan ik niet anders dan een pak of tien spagetti van Miracoli kopen enkel om de kruiden en de spagetti en de kaas gooi ik gewoon weg.

jerryke

Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 23:29:56
Citaat van: proske op 14 mei 2014, 22:31:34
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 22:18:52
Was al een tijdje op zoek naar de kruiden van Miracoli, maar het is niet na te maken. :oops:


Ik zal meezoeken  :zoeken: :zoeken:

Ik zoek al van 1985 naar dat recept en als ik die kruiding nodig heb kan ik niet anders dan een pak of tien spagetti van Miracoli kopen enkel om de kruiden en de spagetti en de kaas gooi ik gewoon weg.
die kruiding heb ik helaas niet gevonden in mijn schrift

jerryke

Aji Molido - Rode Currypasta uit
Latijns Amerika


Benodigdheden:

* 15 hete rode chilipepers
* 7 cl olijfolie
* 1 uitgeperst teentje knoflook
* 2 eetlepels azijn
* 1 theelepel zout

Bereiding:
Alle ingredienten in een keukenrobot plaatsen en tot een fijne pasta vermalen.

Bewaartip:
Blijft ongeveer 2 weken goed in de koelkast.
Voor een langere bewaartermijn meer azijn en minder olie gebruiken.

Berbere uit Ethiopie

Benodigdheden:

* 2 theelepels komijnzaad
* 4 kruidnagels
* 3/4 theelepel zwarte cardamom
* 1/2 theelepel zwarte peperkorrels
* 1/4 theelepel piment
* 1 theelepel fenugreek
* 1/2 theelepel korianderzaad
* 10 kleine gedroogde rode chilies
* 1/2 theelepel geraspte gember
* 1/4 theelepel kurkuma
* 1 theelepel zout
* 2 1/2 eetlepel zoete Hongaarse paprika
* 1/8 theelepel kaneel
* 1/8 theelepel gemalen kruidnagel

Bereiding:
Zet een kleine koekenpan op een laag vuur en rooster het komijnzaad, de kruidnagels, kardamom, peperkorrels, piment, fenugreek en korianderzaad gedurende 2 minuten, terwijl u voortdurend roert. Haal de pan van het vuur en laat 5 minuten afkoelen.
Haal de steeltjes van de chilies en maal ze fijn met de geroosterde kruiden. Voeg de overige ingredienten toe.

Bewaartip:
Bewaar het mengsel in een goed afgesloten potje in de koelkast.

Cajunkruiden uit Louisiana


Benodigdheden:

* 2 theelepels zout
* 2 1/2 theelepel paprikapoeder
* 2 theelepels knoflookpoeder
* 1 theelepel gedroogde oregano
* 1 theelepel cayennepeper
* 1 theelepel zwarte peper
* 1 theelepel uienpoeder
* 1 theelepel gedroogde tijm

Bereiding:
Meng alle ingredienten en doe ze in een luchtdicht potje.

Bewaartip
Het mengsel blijft ongeveer 3 maanden goed.

Garam Masala uit India

Garam masala is een beroemd kruidenmengsel uit de Indiase keuken, dat verschilt per streek en per gerecht. Kerriepoeder, zoals wij dat kennen, wordt alleen gemaakt voor de export. Met de volgende kruiden maakt u de basis garam masala

Benodigdheden:

* 2 eetlepels komijnzaadjes
* 1 eetlepel zwarte peperkorrels
* 2 theelepels kruidnagelpoeder
* 2 eetlepels korianderzaadjes
* 2 theelepels karwijzaadjes
* 1 1/2 theelepel kardemomzaadjes
* 1 kaneelstokje
* 1/2 fijngeraspte nootmuskaatbol

Bereiding:
Rooster alles al roerend 2 minuten in een droge koekenpan en maal het fijn in een blender of koffiemolen. Of gebruik alle kruiden in poedervorm.

Variatietip:
Door te spelen met de ingredienten kunt u de smaak van de garam masala wisselen: het mengsel wordt geler met kurkuma of saffraan. Met gedroogde rode pepertjes wordt het scherper. Door de garam masala smeuig te maken met olie krijgt u ′curry-pasta′s′. Het kruidenmengsel is dan ook als marinade te gebruiken voor vlees of kip.

Bewaartip:
2 maanden houdbaar.


Harissa uit Marokko en Tunesie


Benodigdheden:

* 850 gram gedroogde rode chilipepers
* 2 teentjes look
* zout
* 1 theelepel karwijzaad
* 1 1/2 theelepel gemalen komijn
* 2 theelepels korianderzaad
* 1 theelepel gedroogde muntbladeren
* olijfolie

Gebruik:
Deze hete Tunesische chilisaus wordt ook in Algerije en Marokko gebruikt en dan vooral in groenten of vlees tagines (stoofschotels) bij couscous. Ook wordt het aan tafel als toekruid gebruikt, net zoals bijvoorbeeld de Indonesische sambal.

Bereiding:
Haal de zaadjes uit de pepers en scheur de pepers in stukjes. Laat ze ongeveer 20 minuten in warm water weken, zodat ze zacht worden. Giet ze af en stamp ze fijn in een vijzel of gebruik een keukenrobot. Knijp de knoflook met een knoflookknijper fijn. Voeg een beetje zout toe. Stamp of mix dan alle ingredienten tot een pasta en voeg dan 15 - 30 ml (1 tot 2 eetlepels) olijfolie toe.

Bewaartip:
Doe het mengsel in een glazen potje met deksel, bedek met een laagje olijfolie en bewaar de saus in de koelkast.Ze is ongeveer 6 weken houdbaar als je ze in de ijskast bewaart.


Memphis Rib Rub uit Tennessee (USA)


Benodigdheden:

* 3 eetlepels paprika
* 1 eetlepel uienpoeder
* 1 eetlepel lookpoeder
* 1 eetlepel gemalen basilicum
* 1,5 eetlepel droge mosterd
* 1 eetlepel chilipoeder
* 1/2 eetlepel zwarte peper

Bereiding:
Alle ingredienten goed mengen en er de ribbetjes me inwrijven. Een uurtje laten intrekken voordat u ze op de grill legt.


Provencaalse Kruiden uit Frankrijk


Benodigdheden:

* 3 eetlepels gedroogde marjolein
* 1 theelepel gedroogde rozemarijn
* 3 eetlepels gedroogde tijm
* 1/2 theelepel gedroogde salie
* 3 eetlepels gedroogd bonenkruid
* 1/2 teelepel venkelzaad
* 1 theelepel gedroogde basilicum

Gebruik:
Gebruikt in de Franse keuken, in soepen, bij gevogelte, vlees enz. De samenstelling van het mengsel staat niet vast. Iedereen kan er volgens zijn eigen smaak een kruid meer of minder aan toevoegen. Traditioneel bestaan de basisingredienten uit rozemarijn, bonenkruid, marjolein en tijm, waaraan dan weer basilicum, salie, oregano en zelfs lavendel kunnen worden toegevoegd.
Men kan dus naar hartelust combineren.

Bereiding:
Meng al deze ingredienten, doe ze in een pot en bewaar die op een droge, donkere plaats.


Ras El Hanout uit Marokko


Benodigdheden:

* 2 eetlepels gekneusde zwarte peperkorrels
* 1 eetlepel gemalen cardamom
* 1 eetlepel gemalen foelie
* 1 eetlepel gemalen gember
* 1 theelepel cayennepeper
* 1 theelepel gekneusde venkelzaadjes
* 1 theelepel gemalen nootmuskaat
* 1 theelepel gemalen allspice (piment)
* 1 theelepel gemalen kaneel
* 1 theelepel gedroogde rode pepertjes (heet!), in schilfers
* 2 theelepels gemberpoeder
* 4 gekneusde kruidnagels
* 1 eetlepel geelwortelpoeder (kurkuma, koenjit)
* 2 eetlepels gedroogde en gekneusde lavendel
* 2 eetlepels gedroogde en gekneusde rozenknoppen

Bereiding:
Vermaal alle ingredienten tot een fijn poeder en bewaar in een goed afgesloten pot op een donkere en droge plaats.

Gebruik:
Kan gebruikt worden in rijst, stoofschotels en couscous.


Vijfkruidenpoeder uit China


Benodigdheden:

* 1 eetlepel steranijs
* 1 eetlepel Szechuanpeper
* 0.5 eetlepel kaneel
* 1 eetlepel venkelzaad
* 0.5 eetlepel kruidnagels

Gebruik:
Dit mengsel wordt in Zuid China en in Vietnam gebruikt om geroosterd vlees en gevogelte te kruiden en om smaak te geven aan marinades. Naast de vijf basisingredienten kunnen er nog twee van de volgende kruiden aan worden toegevoegd: kardamom, gedroogde gember en zoethoutwortel. Het poeder kan hierdoor van kleur varieren - van donkerbruin tot gemberbruin en tot amber. Steranijs overheerst in de geur en de smaak.

Bereiding:
Vermaal alle ingredienten en gebruik ze spaarzaam.

Bewaartip:
Indien je ze in een goed afgesloten potje bewaart, zullen ze 3 tot 4 maanden goed blijven.


Zhug uit Jemen


Benodigdheden:

* 1 bosje verse koriander, enkel de blaadjes (ongeveer 2 koppen vol)
* 8 gepelde knoflookteentjes
* 1 eetlepel zout
* 180 g verse groene chilipepers, van zaad ontdaan
* 1/4 theelepel peper
* 2 eetlepels gemalen komijnzaad
* 4 peulen kardamom, enkel de zaadjes, of 1/2 theelepel gemalen kardamom
* 4 kruidnagels, in stukjes gebroken

Gebruik:
Kan gebruikt worden bij het bereiden van gerechten en als smaakmaker.

Bereiding:
Vermaal alle ingredienten tot een gladde pasta. Bewaar in de koelkast, in een goed afgesloten pot.


jerryke

Citaat van: jerryke op 15 mei 2014, 01:00:46
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 23:29:56
Citaat van: proske op 14 mei 2014, 22:31:34
Citaat van: Micmac op 14 mei 2014, 22:18:52
Was al een tijdje op zoek naar de kruiden van Miracoli, maar het is niet na te maken. :oops:


Ik zal meezoeken  :zoeken: :zoeken:

Ik zoek al van 1985 naar dat recept en als ik die kruiding nodig heb kan ik niet anders dan een pak of tien spagetti van Miracoli kopen enkel om de kruiden en de spagetti en de kaas gooi ik gewoon weg.
die kruiding heb ik helaas niet gevonden in mijn schrift

heb er wel eentje gevonden, maar niet van Miracoli

Kruidenmengsel: Spaghettikruiden

10 tl. gedroogde oregano
10 tl. gedroogde basilicum
6 tl. gedroogde salie
6 tl. gedroogde tijm
4 tl. gedroogde tijm
4 el. gedroogde rozemarijn
3 tl. piri-piri
1 tl. gedroogde laurier

Meng alles en doe in een kruidenpotje