Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jerryke

Citaat van: jerryke op 27 april 2014, 15:52:16
vandaag gebraad met rozemarijnaardappeltjes en verse champignons in een roomsausje...en eene dame blanche als dessert

alles was lekker en zelfs de creme is lekker, snel opeten anders smelt die  ;D


xofie

ik ga zo dadelijk kipfilet maken met druifjes en aardappel purree

Flurk

Citaat van: jerryke op 27 april 2014, 19:40:30
Citaat van: jerryke op 27 april 2014, 15:52:16
vandaag gebraad met rozemarijnaardappeltjes en verse champignons in een roomsausje...en eene dame blanche als dessert

alles was lekker en zelfs de creme is lekker, snel opeten anders smelt die  ;D


Ik ben , als gevolg van hierboven, de ijskast ingedoken om te constateren dat.............................er geen ijsje meer in lag..............Nu sta ik hier schoon met mijn goesting tot morgen als de winkels open gaan, als het dan nog niet over is tenminste. :triest:

Micmac

Hier is het ijs ook op, maar dat is een vergetelheidje van mij, ik moest een paar dozen rum-rozijnen uithalen bij ijsroosje in Averbode maar dat zal ik morgen dan maar doen.

proske


Vanmiddagnaar mijn favoriet restaurant geweest . Steak tartaar met alles derop  en deran . Madam lamskroontje .
Als afsluiter geen dame blanche , wel een dame noir . ( met crème fraiche  ) :a_thumbsup_20:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


En nu juist gedaan met 4 ( vier ) kg asperges in te vriezen . Pellen mooi klein gesneden en een bouillon van maken om soep te creëren .  :9_2:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

Koter

Citaat van: proske op 28 april 2014, 00:15:19

En nu juist gedaan met 4 ( vier ) kg asperges in te vriezen . Pellen mooi klein gesneden en een bouillon van maken om soep te creëren .  :9_2:

Gij zijt ook een sterrenkok zeker?  ;D
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

proske

Citaat van: Koter op 28 april 2014, 00:22:18
Citaat van: proske op 28 april 2014, 00:15:19

En nu juist gedaan met 4 ( vier ) kg asperges in te vriezen . Pellen mooi klein gesneden en een bouillon van maken om soep te creëren .  :9_2:

Gij zijt ook een sterrenkok zeker?  ;D

Met een fles cognac ( drie sterren ) op het aanrecht ..........ja    :4_1_72:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

jerryke

Citaat van: proske op 28 april 2014, 00:15:19

En nu juist gedaan met 4 ( vier ) kg asperges in te vriezen . Pellen mooi klein gesneden en een bouillon van maken om soep te creëren .  :9_2:
lekker hier staat alles klaar voor morgen aspergesoep te maken ....dan is er morgen nog porij gestoofd met een kalfslapje en aardappelenen als dessert pudding (maar welke weet ik nog niet)

Flurk

Citaat van: proske op 28 april 2014, 00:15:19

En nu juist gedaan met 4 ( vier ) kg asperges in te vriezen . Pellen mooi klein gesneden en een bouillon van maken om soep te creëren .  :9_2:
Als ik dat durf eten stijg ik op als een ballon.   :4_1_72:

Micmac

Voor piet zijn soep heb je al twee kilo asperges nodig, dus 20 x één kilo de diepvries in.

Aspergesoep recept

anderhalve kilogram geschilde, witte asperges (koop dus 2 kilo)
1 klont hoeveboter
witte peper en zout
ongeveer 2 liter kookvocht van de aspergeschillen
½ eetlepel instant (PH) groentebouillon
50 ml room

soepgroenten:

1 witte preistengel
½ witte ajuin
1 grote patat
Hoe aspergesoep maken

Aspergesoep uit SOS Piet met aspergepuntjes, peterselie en zwarte peper

Schil de asperges, breek de houterige voet en de puntjes af.
Houd de asperges apart voor de soep, de puntjes voor de garnering en kook alleen de schillen en voeten af in 2 liter water (minstens een kwartier).
Smelt een klont boter in een grote soeppot.
Snijd de soepgroenten fijn (hoe fijner je snijd, hoe sneller de soep gaar is) en laat aanstoven in de gesmolten boter op een laag vuurtje.
Snijd de asperges in fijne stukjes, roer onder de soepgroenten en laat een 6-tal minuten mee-stoven op een zeer laag vuurtje.
Kruid met witte peper en zout. Roer zo nu en dan om zodat de groenten niet bruinen.
Blus de soep met het gezeefde kookvocht van de asperges, roer er de instant groentebouillon door, breng aan de kook en laat rustig pruttelen tot alle groenten gaar gekookt zijn.
Pureer de soep met een staafmixer, proef en breng verder op smaak met peper en zout.
Voeg ook de room toe en pureer opnieuw.
Net voor het serveren van de aspergesoep, doe je de aspergepuntjes bij in de soep en kook ze in de soep naar wens beetgaar of zachter.

proske


Deze soep ga ik zeker en vast NOOOIT  eten bij Micmac . Of hij zal een serieuze WC tot mijn beschikking moeten zetten .  :4_1_72:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

xofie

hou het deftig he jongens !!!!!!!!!!!!

proske


Sorry hé Xofie , maar room in de soep doen en dan terug pureren ??? Dat is inderdaad een goei "purgatie" :Tasty:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

jerryke

Citaat van: proske op 29 april 2014, 14:35:45

Sorry hé Xofie , maar room in de soep doen en dan terug pureren ??? Dat is inderdaad een goei "purgatie" :Tasty:

neen doe ik ook nooit, alleen als ik mascapone of kruidenkaas indoe dan zet ik er even de mixer terug in ....anders krijg je brokjes in de soep