Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mathieu

Citaat van: xofie op  8 januari 2014, 15:29:19
ik ga vandaag voor het eerst eendeborstfilet klaarmaken,

heeft er iemand een lekker recept ?????



1.Snij het vel van de eendeborsten in ruitjesvorm met een scherp mes, maar zorg dat je niet in het vlees zelf snijdt. Kruid het vlees met peper en zout. Smelt een klein klontje boter in de pan en leg er de eendeborstfilets in met het vel naar beneden. Laat 8 minuutjes bakken en draai dan om en laat nog 2-3 minuutjes verder bakken. Het vlees moet mooi rosé zijn.


2.Rasp ondertussen de zeste van 2 bio sinaasapelen en snij daarna met een mes de schil van de sinaasappelen. Snij de partjes van tussen de vliesjes en vang het sap op.


3.Haal het vlees uit de pan en laat rusten onder wat zilverpapier. Blus ondertussen de pan met de grand marnier, de fond en het sinaasappelsap. Laat wat inkoken en doe er ook de zeste bij. Kruid met peper en zout en bind de saus, indien nodig, met wat maïzena. Roer er op het laatste de sinaasappelpartjes onder.


4.Serveer de eend met de saus.

Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

jerryke

Citaat van: Mathieu op  8 januari 2014, 18:25:56
Citaat van: xofie op  8 januari 2014, 15:29:19
ik ga vandaag voor het eerst eendeborstfilet klaarmaken,

heeft er iemand een lekker recept ?????



1.Snij het vel van de eendeborsten in ruitjesvorm met een scherp mes, maar zorg dat je niet in het vlees zelf snijdt. Kruid het vlees met peper en zout. Smelt een klein klontje boter in de pan en leg er de eendeborstfilets in met het vel naar beneden. Laat 8 minuutjes bakken en draai dan om en laat nog 2-3 minuutjes verder bakken. Het vlees moet mooi rosé zijn.


2.Rasp ondertussen de zeste van 2 bio sinaasapelen en snij daarna met een mes de schil van de sinaasappelen. Snij de partjes van tussen de vliesjes en vang het sap op.


3.Haal het vlees uit de pan en laat rusten onder wat zilverpapier. Blus ondertussen de pan met de grand marnier, de fond en het sinaasappelsap. Laat wat inkoken en doe er ook de zeste bij. Kruid met peper en zout en bind de saus, indien nodig, met wat maïzena. Roer er op het laatste de sinaasappelpartjes onder.


4.Serveer de eend met de saus.



:a_thumbsup_20: wel ik had het niet beter kunnen zeggen

Micmac

Citaat van: Mathieu op  8 januari 2014, 14:19:19
Citaat van: Micmac op  6 januari 2014, 00:27:39
Voor de liefhebbers van bandspek ( wit spek) , bak het spek uit in de pan en gebruik het vet in gerechten zoals zelf bladerdeeg maken, het gaat een heel andere smaak geven dan boter in vaste of vloeibare vorm.
Ook brood heeft een zeer goede smaak met het bandspekvet.

vet spek

Vet rug-spek bevat maar heel weinig vlees, vaak ligt er een dun laagje vlees bovenop. Vet spek is vrijwel helemaal wit. Het is vers en gezouten verkrijgbaar. Het komt uit de varkens-rug. Het werd vroeger vaak uitgebakken gegeten. Het spek van de rug is hard en wordt daardoor ook gebruikt voor spekblokjes die uitgebakken kunnen worden. Verder wordt vet spek-gebruikt bij de productie van vleeswaren (bv. cervelaatworst en bakbloedworst).



Hier in de volksmond noemen ze dat Verenspek. Waar de naam vandaan komt weet ik niet.
Dat, na smelting en opstijven, smeren op een snede zwart brood samen met de echte Luikse siroop. Een zaligheid om op te eten en veel lekkerder van de beste vlaai.

Heb vandaag terug twee kilo meegebracht en uitgebakken, hier word dat voor alles gebruikt.

Micmac

Varkenshaasje met graanmosterd was het vanavond, eindelijk nog eens zelf eten maken.


Benodigdheden: voor 2 personen, varkenshaasje (ongeveer 400 gram), graanmosterd, 2 dl vleesbouillon, 2 dl room, boter, peper en zout.

Mathieu

Uw vrouw moet toch wel super tevreden zijn met je, zij moet bijna nooit eten maken.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

Micmac

Citaat van: Mathieu op  8 januari 2014, 23:03:44
Uw vrouw moet toch wel super tevreden zijn met je, zij moet bijna nooit eten maken.

Maar ze serveert wel de hele avond alles wat ze denkt dat ik nodig heb en zo is ze toch een onmisbare James.

xofie

Citaat van: Mathieu op  8 januari 2014, 18:25:56
Citaat van: xofie op  8 januari 2014, 15:29:19
ik ga vandaag voor het eerst eendeborstfilet klaarmaken,

heeft er iemand een lekker recept ?????



1.Snij het vel van de eendeborsten in ruitjesvorm met een scherp mes, maar zorg dat je niet in het vlees zelf snijdt. Kruid het vlees met peper en zout. Smelt een klein klontje boter in de pan en leg er de eendeborstfilets in met het vel naar beneden. Laat 8 minuutjes bakken en draai dan om en laat nog 2-3 minuutjes verder bakken. Het vlees moet mooi rosé zijn.


2.Rasp ondertussen de zeste van 2 bio sinaasapelen en snij daarna met een mes de schil van de sinaasappelen. Snij de partjes van tussen de vliesjes en vang het sap op.


3.Haal het vlees uit de pan en laat rusten onder wat zilverpapier. Blus ondertussen de pan met de grand marnier, de fond en het sinaasappelsap. Laat wat inkoken en doe er ook de zeste bij. Kruid met peper en zout en bind de saus, indien nodig, met wat maïzena. Roer er op het laatste de sinaasappelpartjes onder.


4.Serveer de eend met de saus.



dat had ik ook al gevonden op het net en dat leek me het eenvoudigste, het zal dus voor vanavond zijn want gisteren is het er niet meer van gekomen en appelsienlikeur heb ik ook nog niet gevonden dus zal het porto worden
weet er iemand hoeveel lepels 15 cl is ?????

jerryke




Product ..............................Afgestreken eetlepel .............Afgestreken theelepel
Aardappelmeel ....................7,5 gram .............................1,5 gram
Bloem................................ 7,5 gram............................. 1,5 gram
Boter .................................15 gram ...............................3 gram
Suiker ................................12,5 gram ............................2,5 gram
Maïzena ..............................7,5 gram .............................1,5 gram
Melk ...................................15 gram ..............................3 gram
Olie ....................................12,5 gram ............................2,5 gram
Paneermeel ..........................6 gram ................................2 gram
Rijst ...................................15 gram ...............................3 gram
Water .................................15 gram ...............................3 gram
Zout ...................................15 gram ...............................3 gram


Inhoudsmaten omzetten


1 theelepel .....................3 ml .................0,3 cl.......................... 0,03 dl
1 eetlepel .......................15 ml ...............1,5 cl ..........................0,15 dl
1/8 liter ..........................125 ml .............12,5 cl ........................1,25 dl
1/4 liter ..........................250 ml .............25 cl ...........................2,5 dl
1/2 liter ..........................500 ml .............50 cl ...........................5 dl
3/4 liter ..........................750 ml .............75 cl ...........................7,5 dl
1 liter .............................1000 ml ...........100 cl ..........................10 dl


1eetlepel is 1,5 cl en voor 15 cl zijn er 10 eetlepels nodig

xofie

whaaw dat is handig zeg, ik ga het dadelijk printen en plastificeren
dat gaat nog veel van pas komen en dan ga ik altijd aan Jerryke denken
dank je wel, dikke kussssssssssssssssssss

speed

Hier ook afgeprint voor madam met plastiekje rond,want die CL,DL en ML zijn niet haar specialitiet,nu maar hopen dat ze niet meer mist.

jerryke

voor de man seffens mosselen met friet en voor mij een stukje gebakken zalm met frietjes en sla en als dessert vers fruit in blokjes gesneden ( appel, peer, banaan, druiven, mandarijntjes, granaatappel, kaki en een blikje ananas erover)en neen geen slagroom erover  :Tasty:

xofie

kip met druifjes en aardappelpuree

voor morgen het stoofvlees al klaargemaakt, is de eerste keer sinds we verhuisd zijn, dus het zal smaken

jerryke

Citaat van: proske op  7 januari 2014, 01:07:51

worstenbrood  .

ik heb er gisteren gemaakt met een recept wat ik toegestuurd heb gekregen.... :Tasty: ....  :Tasty: ....ik kan haast weer nieuwe maken, ze hebben geen kans gekregen om in de diepvries te geraken ....merciekes aan de gever van het recept  :d_clap_20:

xofie

vandaag dus stoofvlees met frietjes en mayo, hmmmmmmmmmmm gaat heerlijk zijn
gelukkig was het niet te warm en kon de pot buiten op het terras staan, want de ijskast
is toch altijd iets te klein ...................... :lachrol: :lachrol:

xofie

vandaag de rest van het stoofvlees met gekookte aardappeltjes en appelmoes