Kookhoekje

Gestart door Beastje, 19 oktober 2011, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

proske

Citaat van: xofie op  5 januari 2014, 15:37:00
Citaat van: proske op  5 januari 2014, 01:33:53
Citaat van: Mathieu op 24 december 2013, 03:11:32
Morgenvroeg, of straks de worstenbroodjes gaan halen in Smeermaas.



WAAR ?????????? Ik maak die zelf , weet u.  :wave:

bak je die worsten eerst  Proske ??


Maar Sofie toch . Jij als Antwerpse zou moeten weten dat het vet van de worst wordt opgenomen in het bladerdeeg .
Maar pas op , worstenbrood maken en bakken is niet zo simpel .
Al die andere versies , met alle mogelijke ingrediënten , van ajuin tot wat weet ik nog allemaal , kunnen misschien lekker zijn in Thailand ......... :4_9_8:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

Micmac

6 januari 2014, 00:27:39 #466 Laatste wijziging: 6 januari 2014, 00:37:07 door Micmac
Voor de liefhebbers van bandspek ( wit spek) , bak het spek uit in de pan en gebruik het vet in gerechten zoals zelf bladerdeeg maken, het gaat een heel andere smaak geven dan boter in vaste of vloeibare vorm.
Ook brood heeft een zeer goede smaak met het bandspekvet.

vet spek

Vet rug-spek bevat maar heel weinig vlees, vaak ligt er een dun laagje vlees bovenop. Vet spek is vrijwel helemaal wit. Het is vers en gezouten verkrijgbaar. Het komt uit de varkens-rug. Het werd vroeger vaak uitgebakken gegeten. Het spek van de rug is hard en wordt daardoor ook gebruikt voor spekblokjes die uitgebakken kunnen worden. Verder wordt vet spek-gebruikt bij de productie van vleeswaren (bv. cervelaatworst en bakbloedworst).



[bijlage verwijderd door de beheerder]

jerryke

Citaat van: Micmac op  6 januari 2014, 00:27:39
Voor de liefhebbers van bandspek ( wit spek) , bak het spek uit in de pan en gebruik het vet in gerechten zoals zelf bladerdeeg maken, het gaat een heel andere smaak geven dan boter in vaste of vloeibare vorm.
Ook brood heeft een zeer goede smaak met het bandspekvet.

vet spek

Vet rug-spek bevat maar heel weinig vlees, vaak ligt er een dun laagje vlees bovenop. Vet spek is vrijwel helemaal wit. Het is vers en gezouten verkrijgbaar. Het komt uit de varkens-rug. Het werd vroeger vaak uitgebakken gegeten. Het spek van de rug is hard en wordt daardoor ook gebruikt voor spekblokjes die uitgebakken kunnen worden. Verder wordt vet spek-gebruikt bij de productie van vleeswaren (bv. cervelaatworst en bakbloedworst).



als ik bladerdeeg maak gebruik ik goei boter net uit de ijskast  ;)

Micmac

Ik bak meestal een kilo bandspek uit en dan laat ik het vet afkoelen in een grote porseleinen boterpot, dit vet gebruik ik zowat voor alles, smeren van boterhammen, bakken van brood waaraan ik dan ook nog spek blokjes en pompoenpitten, zonnepitten, mais en lijnzaad toevoeg.

Zelfs een piepende deur uitheffen en de vrouwelijke kant van het scharnier insmeren, de deur piept zeker voor de eerste vijf jaren niet meer en draait als nooit tevoren.

jerryke

gehaktbrood van kip, aardappeltjes, tomatensalade (met ui, komkommer en witloof rauw) en appelmoes....en straks als dessert  :denken: daar is nog een stuk ijsgateau wat toch op moet  ;D

xofie

prei met een gevuld rolladegebraad

proske

Citaat van: xofie op  6 januari 2014, 21:54:27
prei met een gevuld rolladegebraad



Ik heb hier nog ergens een zwarte kous . Ik ga  ook naar Spanje wonen . Dat is daar elke dag feest schijnbaar .  :Tip-Hat:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


En hierbij laat ik de discussie over het worstenbrood  . Het worstenbrood is nu eenmaal een Antwerpse traditie . En buiten deze regio is de rest gewoon nep . Hier kan men ook geen ECHTE Limburgse vlaai maken , net zomin als Mattentaarten uit Geeraardsbergen of Diestse halve maantjes . :9_2:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

Mathieu

Zolang het maar lekker smaakt Proske, en inderdaad zo heeft elke streek haar specialiteit.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

jerryke

Citaat van: proske op  7 januari 2014, 01:07:51

En hierbij laat ik de discussie over het worstenbrood  . Het worstenbrood is nu eenmaal een Antwerpse traditie . En buiten deze regio is de rest gewoon nep . Hier kan men ook geen ECHTE Limburgse vlaai maken , net zomin als Mattentaarten uit Geeraardsbergen of Diestse halve maantjes . :9_2:

welke wil je  ;D ...laat maar horen  :Tip-Hat: ...alhoewel die mattetaartjes vind ik ook lekker, iemand daar het echte recept van....en die halve maantjes van Diest wil ik ook wel eens proberen te maken, als me iemand dat recept geeft tenminste  ;D

Micmac



Ingrediënten - voor 6 personen
500 g bladerdeeg
7 eieren 
350 g fijne kristalsuiker
20 g vanillepuddingpoeder
1 eetlepel Maïzena Plus
750 ml volle melk
1,75 l karnemelk
snuifje zout


Extra nodig:


neteldoek


taartvormpjes van 12 cm


Bereiding,

1.Breng de melk aan de kook in een ruime kookpot. Voeg er al roerend de karnemelk aan toe.
Laat 15 minuten koken, terwijl je blijft roeren. Ga door tot de melk volledig gestremd is.
Giet het beslag door een neteldoek en laat het een nacht uitlekken.
2.Verwarm de oven voor op 225°C.
3.Wrijf de uitgelekte wrongel (of de "mat") door een fijne zeef.
Splits 6 eieren en houd het eiwit apart. Vermeng de wrongel met een snuifje zout, de eierdooiers, de suiker, het puddingpoeder en de Maïzena.
4.Klop de eiwitten stijf en spatel ze voorzichtig door het beslag.
5.Snijd uit het bladerdeeg cirkels die iets groter zijn dan je bakvormpjes.
Borstel de bakvormpjes lichtjes in met vloeibare Solo en druk er de bladerdeegschijven in.
Schep hier het beslag op en dek elk taartje af met een deksel van bladerdeeg, zodat je gesloten mattentaartjes krijgt.
Prik elk taartje een paar keer in met een scherp mes, zodat de stoom tijdens het bakken kan ontsnappen.
6.Splits het laatste ei en klop de eidooier los met een scheutje koud water.
Bestrijk elk taartje ermee.
Bak de taartjes ongeveer 45 minuten in de voorverwarmde oven.

jerryke

Citaat van: Micmac op  7 januari 2014, 20:37:26


Ingrediënten - voor 6 personen
500 g bladerdeeg
7 eieren 
350 g fijne kristalsuiker
20 g vanillepuddingpoeder
1 eetlepel Maïzena Plus
750 ml volle melk
1,75 l karnemelk
snuifje zout


Extra nodig:


neteldoek


taartvormpjes van 12 cm


Bereiding,

1.Breng de melk aan de kook in een ruime kookpot. Voeg er al roerend de karnemelk aan toe.
Laat 15 minuten koken, terwijl je blijft roeren. Ga door tot de melk volledig gestremd is.
Giet het beslag door een neteldoek en laat het een nacht uitlekken.
2.Verwarm de oven voor op 225°C.
3.Wrijf de uitgelekte wrongel (of de "mat") door een fijne zeef.
Splits 6 eieren en houd het eiwit apart. Vermeng de wrongel met een snuifje zout, de eierdooiers, de suiker, het puddingpoeder en de Maïzena.
4.Klop de eiwitten stijf en spatel ze voorzichtig door het beslag.
5.Snijd uit het bladerdeeg cirkels die iets groter zijn dan je bakvormpjes.
Borstel de bakvormpjes lichtjes in met vloeibare Solo en druk er de bladerdeegschijven in.
Schep hier het beslag op en dek elk taartje af met een deksel van bladerdeeg, zodat je gesloten mattentaartjes krijgt.
Prik elk taartje een paar keer in met een scherp mes, zodat de stoom tijdens het bakken kan ontsnappen.
6.Splits het laatste ei en klop de eidooier los met een scheutje koud water.
Bestrijk elk taartje ermee.
Bak de taartjes ongeveer 45 minuten in de voorverwarmde oven.

Dus hiervoor heb je verse koemelk nodig, want uit gepastueerde melk kun je geen wrongel halen

Micmac

Goed gezien en op deze manier is er ook veel werk aan;

Breng de hoevemelk aan de kook

Als deze kookt onmiddellijk de karne-melk toevoegen

Op een hoog vuur ongeveer 15 minuten roeren tot de melk stremt

Van het vuur nemen en in een neteldoek laten uitlekken gedurende 1 nacht.

S' Anderdaags neemt men het uitgelekte vulsel ("bolle") uit het netel-doek.

Voeg aan deze bolle de eier-dooiers, het opgeklopte eiwit, de suiker en de amandelen en het vanille-extract toe.

Mathieu

Citaat van: Micmac op  6 januari 2014, 00:27:39
Voor de liefhebbers van bandspek ( wit spek) , bak het spek uit in de pan en gebruik het vet in gerechten zoals zelf bladerdeeg maken, het gaat een heel andere smaak geven dan boter in vaste of vloeibare vorm.
Ook brood heeft een zeer goede smaak met het bandspekvet.

vet spek

Vet rug-spek bevat maar heel weinig vlees, vaak ligt er een dun laagje vlees bovenop. Vet spek is vrijwel helemaal wit. Het is vers en gezouten verkrijgbaar. Het komt uit de varkens-rug. Het werd vroeger vaak uitgebakken gegeten. Het spek van de rug is hard en wordt daardoor ook gebruikt voor spekblokjes die uitgebakken kunnen worden. Verder wordt vet spek-gebruikt bij de productie van vleeswaren (bv. cervelaatworst en bakbloedworst).



Hier in de volksmond noemen ze dat Verenspek. Waar de naam vandaan komt weet ik niet.
Dat, na smelting en opstijven, smeren op een snede zwart brood samen met de echte Luikse siroop. Een zaligheid om op te eten en veel lekkerder van de beste vlaai.
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

xofie

ik ga vandaag voor het eerst eendeborstfilet klaarmaken,

heeft er iemand een lekker recept ?????