Eieren zijn bijna even slecht voor gezondheid als roken

Gestart door Koter, 16 augustus 2012, 21:54:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koter

Een Canadese wetenschapper is ervan overtuigd dat een eitje eten bijna even slecht is voor je gezondheid als roken. Eieren versnellen namelijk de ontwikkeling van coronaire hartziektes, een aandoening die traditioneel vaak gelinkt wordt aan het roken van sigaretten.

Het gaat meer bepaald om atheromatose of 'aderverkalking'. Daarbij worden plaque, dode, vetbevattende cellen, afgezet op de wand van de ader. Als de plaque sterk aangroeit, kan dat leiden tot de afsluiting van een bloedvat. De plaque kan ook scheuren, waardoor de inhoud vrijkomt en een embolie veroorzaakt, zoals een hart- of herseninfarct.

Stijging
En volgens dr. David Spence van de University of Western Ontario zorgt het eten van een eierdooier voor een verhoogde opbouw van de plaque in de halsslagader. Het zou ongeveer 66 procent van de schade toebrengen die door roken veroorzaakt wordt.

Dat is zijn conclusie na een onderzoek bij 1.231 mannen en vrouwen, met een gemiddelde leeftijd van 61,5 jaar. Bij hen werd nagegaan hoeveel plaque er in hun aderen zat. Ook moesten ze vragenlijsten invullen over hun levensstijl.

De resultaten toonden aan dat de plaque in de halsslagader na 40 jaar in stijgende lijn ging. Bij patiënten die regelmatig rookten of eieren aten, bleek de hoeveelheid plaque nog meer te stijgen. Dat hing sterk af van de consumptie: wie drie eieren per week at, had duidelijk meer plaque dan wie er maar twee at.

Cholesterol
"De stelling dat eieren deel kunnen uitmaken van een gezond dieet voor gezonde mensen, klopt dus niet", zegt dr. Spence. "Een hoge opname van cholesterol verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, en eieren bevatten erg veel cholesterol. De studie toont aan dat plaque zich bij het ouder worden opstapelt in de aderen, en dat eieren die opstapeling versnellen."

En hoewel de wetenschapper weet dat meer onderzoek noodzakelijk is, vindt hij toch dat patiënten met een verhoogd risicio op hart- en vaatziekten de consumptie van eieren moeten vermijden.

HLN
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Koter

Weer wat anders. Ik zal er mijn 3 à 4 eieren per week niet voor laten staan.
Nog een paar jaar en we mogen alleen nog water drinken en (onbesproeit) gras eten.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

jerryke

Citaat van: Koter op 16 augustus 2012, 21:56:18
Weer wat anders. Ik zal er mijn 3 à 4 eieren per week niet voor laten staan.
Nog een paar jaar en we mogen alleen nog water drinken en (onbesproeit) gras eten.

die 3 of 4 eitjes maken niet veel uit, maar als je nagaat wat je eet en waar er ook eieren in verwerkt zijn kom je gauw aan het dubbele....net hetzelfde met zout, ga maar na overal zit al zout in zonder dat wij het zouten

Koter

Eigenlijk moet je een boerderijtje hebben zodat je vlees en groenten voor je zelf kunt kweken.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

speed

Ik mag van de prof als hartpatient twee stuks eten per week,want daar zitten ook stoffen in die een mens moet hebben.

Maar inderdaad in vele eetwaren zitten eieren,brood,patiserie,taart enz...

jerryke

Citaat van: speed op 17 augustus 2012, 18:12:51
Ik mag van de prof als hartpatient twee stuks eten per week,want daar zitten ook stoffen in die een mens moet hebben.

Maar inderdaad in vele eetwaren zitten eieren,brood,patiserie,taart enz...

de man hier volgens zijn lijst als hartpatient maar eentje als het dikke zijn, en 2 als het van die hele kleintjes zijn

Koter

En zeggen dat vroeger vele mensen elke morgen een pan spek met eieren naar binnen speelde.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

kabar

Ik krijg van mijn vrouw geen eieren ... en ik eet dat zo graag. Hoogstens twee per week.

Koter

Ik eet 's zondagsmorgens 3 licht gekookte eitjes met brood, elke zondag dat ik thuis ben.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Koter

Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....


speed

Juist op vakantie is dat alle morgende spek en eieren met bonen en worstjes,dus een echt Engels ontbijt. :a_thumbsup_20:

Koter

Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Koter

Citaat van: speed op 21 augustus 2012, 14:51:57
Juist op vakantie is dat alle morgende spek en eieren met bonen en worstjes,dus een echt Engels ontbijt. :a_thumbsup_20:

Vergeet de tomaten niet Speed.  ;D
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

barabas

1 ui volledig zacht fruiten, dan een tomaat erbij, ook stoven tot zacht en daarop dan 2 eieren bakken tot omelet, zààlig!