Geschiedenisweetjes

Gestart door proske, 14 maart 2015, 20:58:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

proske


  Zeilstrandwagens zijn geen hedendaagse uitvinding . Bruggeling Simon Stevin ontwierp ze al in de 16de eeuw . Hun topsnelheid lag toen hoger dan die van een paard .

    ( Nu nog ?)
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


  Tot ver in de 19de eeuw ging driekwart van de gezinsuitgaven naar eten en drinken .
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


   Op 5 juli 1996 werd het eerste gekloonde zoogdier geboren . Het schaap " Dolly ".

  (en voor wanneer de eerste gekloonde mens ???)
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske

  29 januari 1979 :
  De zestienjarige Brenda Ann Spencer schiet in San Diego twee volwassenen en acht kinderen neer , omdat ze naar eigen zeggen " op maandag wat leven in de brouwerij wilde brengen ". Ze zit nu een levenslange straf uit .........
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


  Geschiedenis heeft mij altijd geboeid . Hier op dit forum schijnt er echter weinig belangstelling voor te zijn .
   Ik wil deze "geschiedenisweetjes" toch graag in schoonheid (?) afsluiten .

Deze tekst gevonden in een wel héél (?) oud boek . Ik citeer dus letterlijk .

  "Christoffel Plantin was geboren in 1514 te Tours of te Mont-Louis : hij was naar het schijnt , zoon van Charles de Tiercelain , heer van La Roche -du-Maine , die ten gevolge ongelukken in eenen staat de armoede belendende gevallen was . Om in hun bestaan te voorzien , begeven Christoffel en een zijner broeders zich naar Caen , doch om niet gekend te zijn , namen zij een andere naam .

  "Lesquelles noms , zegt een oud schrift , ils choysirent en leur voyage , casuellement en une prérie ;
l'un cavelloit par cas sur une herbe qui en francais s'appelle  PLANTAIN et en flamand WEGHBREE , et l'autre sur une herbe qui 's appelle PORREE ou en flamand PORREY , dont l'un prend le nom de Plantin  et l'autre  de Porret .
 

   En nu de voetnoot en vertaling in het boek .

  " Welke namen zij toevallig op hunnen reis kozen in eenen beemd : de eenen trapte bij geval op eenen kruidplant die in het frans heet Plantain en in het vlaamsch Weghbree , en de andere op eenen plant welke in het frans heet Porrée of in het vlaamsch Porrey , waarvan de eenen den bijnaam koos van Plantin en de anderen van Porret .

  Inderdaad voor vele mensen is dit weinig interessant . Voor mij echter zeer boeiend .


   :bye_smiley:
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

Koter

Doe hier maar rustig verder Proske, ik lees hier elk bericht met veel interesse.
Volgens vrouwen: Mannen willen altijd maar èèn ding........
Volgens mannen:   Vrouwen willen altijd alles....

Mathieu

Proske, heb het nu eerst volledig door gelezen. heb je er nog zo????
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.

jerryke

Citaat van: Koter op 28 mei 2015, 19:44:09
Doe hier maar rustig verder Proske, ik lees hier elk bericht met veel interesse.

ik ook

Micmac

Citaat van: Koter op 28 mei 2015, 19:44:09
Doe hier maar rustig verder Proske, ik lees hier elk bericht met veel interesse.

Ik ook

proske


  Een jaarmarkt houden en een zothuis bouwen ?

"Sluit alle stadspoorten van Brugge en je hebt een zothuis " riep Maximiliaan I van Oostenrijk .
De Bruggelingen hielden er hun spotnaam aan over . En een lekker biertje ook .
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


  De Lage Landen in de 13de en 14de eeuw ?

Dat waren de hertogdommen Brabant , Luxemburg , Gelre en Limburg , de graafschappen Vlaanderen , Holland , Artois , Henegouwen , Namen , Loon , Zeeland en Zutfen , de prinsdommen Luik , Utrecht en Kamerijk en tenslotte de Friese landen .

  Juist , beste mensen en voor de quizzers , 16 op een rij .
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


  Meedoen voor spek en bonen , betekent zoveel als werken zonder er geld mee te verdienen  . In de 19de eeuw organiseerde men aparte schaatswedstrijden ( skeeleren bestond toen nog niet ) voor minderbedeelden . (Sorry Flurk : grapje :bye_smiley: )

   Hun priis ? Jawel .......spek en bonen .
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


La langue de Vondel , zo noemen de Fransen het Nederlands weleens poetisch . Net zoals voor ons het Frans , de taal van Moliere en het Duits de taal van Ghoete . En het Antwerps de taal van 't stad .
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


  Karel de Grote was een vooruitziende vorst . In 810 gaf hij opdracht om een vloot te bouwen tegen mogelijke aanvallen van de Vikings . Het duurde wel tien jaar eer die vloot een eerste Vikingaanval afsloeg .
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .

proske


  In de tweede helft van de negentiende eeuw deden de vrouwen iets revolutionairs  : ze begonnen te fietsen . Volgens sommige
kranten was dat niet zo gezond . Het zou de dames zelfs onvruchtbaar kunnen maken .
De mening van een moslim......?  Godsdienstvrijheid .
De mening van een Vlaming ......? Racisme .