Autobanden informatie.

Gestart door Micmac, 17 februari 2013, 12:51:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micmac

17 februari 2013, 12:51:38 Laatste wijziging: 17 februari 2013, 12:53:22 door Micmac
http://www.sicherbestellen.de/autobanden/Reifenbezeichnung.html

Produktiedatum

Het tot nu toe gebruikte markeringssysteem: De laatste 3 cijfers van het z.g.n. DOT nummer laten de productiedatum zien. De eerste twee cijfers slaan op de productieweek, het laatste cijfer op het productie jaar. Bijvoorbeeld: 409 = 40e week van 1999. Dat het om de jaren 90 gaat, wordt nog zichtbaar gemaakt door een klein driehoekje, vlak onder het drie cijferig getal. Nieuwe markering vanaf 01-01-2000: Nu een 4-cijferig getal 0100 = 1e week van 2000.

Micmac

http://www.beslist.be/products/autos/autos_482567/r/205-55%20YR16%20TL%2091Y%20DU%20SPORTMAXX%20RT/

Micmac

Het energy-label zal in de toekemst nog beter worden.

http://www.lne.be/campagnes/bandenlabel

Micmac


Micmac

Tips tegen bevroren ruiten en sloten?

Om te voorkomen dat ruiten 's nachts bevriezen wrijft u ze 's avonds best in met een doorgesneden aardappel. Door het zetmeel zal de ruit niet bevriezen. Om te vermijden dat uw ruiten bewasemen, kan u op de binnenkant van de ruit een beetje huishoudproduct of shampoo aanbrengen.

Bevroren autosloten voorkomt u door een vuilafstotende smering in het slot te spuiten en de sleutel een paar keer in het slot steken.

Waarom zou u kiezen voor winterbanden?

Winterbanden zijn vooral efficiënt bij temperaturen onder de zeven graden. In tegenstelling tot gewone banden blijven ze ook dan nog soepel. Winterbanden zijn vooral efficiënt op natte en modderige wegen. Eens de winter voorbij is, is het ook weer tijd om de winterbanden af te halen, want de doeltreffendheid vermindert bij hogere snelheden en in de bochten en het rubber slijt veel sneller af.

Hoe kan u uw wagen vlot laten starten?

Als uw wagen de neiging heeft om nog al eens te haperen bij het starten, dan kan u dat voorkomen door uw wagen 's nachts binnen te zetten. Als u die mogelijkheid niet heeft, bedekt u de motorkap best met een deken.

Warm water gieten op de ruiten als die bevroren zijn, is geen goed idee. Beter is om het ijs er af te krabben met een krabber met een breed vlak.

Als de auto slecht zou starten, zet u best even de koplampen aan en uit om de accu te laten opwarmen. Dan probeert u met een of meerdere korte pogingen opnieuw te starten, terwijl u de koppeling induwt. Laat uw wagen u volledig in de steek en start hij helemaal niet, bel dan de wegenwacht. Na die tussenkomst rijdt u best minstens twintig minuten rond om de batterij terug op te laden.

Hoe kan u best vertrekken bij winterweer?

Als het koud is, vertrekt u best vanuit een hogere versnelling. U geeft best weinig gas en schakelt sneller.

Hoe voorkomt u glij- en slippartijen?

Zorg ervoor dat de auto volledig ijs- en sneeuwvrij is bij vertrek. Als u pas vertrokken bent, kan u best even kort op de rem gaan staan om de toestand van de weg te controleren.

Om slippartijen te voorkomen, kan u best niet te abrupt gas geven. Bij vriestemperaturen is het vooral opletten op bruggen. Ze kunnen razendsnel spiegelglad worden en veranderen in echte ijsbanen. Als de temperatuur rond het vriespunt schommelt, wordt het bijzonder gevaarlijk op de weg. Door het afwisselend dooien en bevriezen, verandert de toestand van de weg voortdurend, extra opletten dus.

Wat moet u doen als u toch zou slippen?

Als u ondanks al deze tips toch nog zou slippen, blijft u best zo kalm mogelijk. Duw tijdens het slippen zeker niet op de rem en ontkoppel de wagen zo snel mogelijk. Stuur tegen en zoek een uitweg, langs de baan zonder hindernissen.


Micmac

Wanneer de achterkant van de auto uitbreekt, moet je snel tegensturen terwijl je het gaspedaal loslaat en de koppeling intrapt. Niét remmen! Stuur op tijd weer tegen om uitbreken aan de andere kant te voorkomen.
Wanneer je de auto weer onder controle hebt, laat je de koppeling rustig opkomen.


Micmac

Door het tekort aan winterbanden bij de Europese bandenmerken, maken Chinese merken hun opmars.



Een Europese winterband kost gemiddeld 100 euro, de Chinese exemplaren kosten tot de helft minder. "De kwaliteit van de Chinese banden is echter minder; ze bieden minder grip en zijn minder duurzaam", klinkt het bij een bandencentrale.

De banden voldoen ook niet aan de strenge Europese controles.


Mathieu

Weer typisch iets voor hier : dat ze ze dan gewoon verbieden. En als ze niet voldoen aan de strenge Europese controles moeten ze ze gewoon niet binnen laten .
Gisteren is verleden, vandaag een gunst en morgen een misterie.